برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

15 مشکل دندانی و درمان آنها

دندان درد دندان درد تجربه مشترک همه انسان هاست و از آن به عنوان دردناک ترین خاطره عمرمان یاد می کنیم. بعضی دندان دردها خفیف هستند و با قرقره آب گرم در دهان، نخ دندان کشیدن برای خارج کردن غذای باقیمانده بین دندان ها و مصرف مسکن های بدون نسخه تسکین پیدا می کنند. اما گاهی اقدامات ابتدایی چاره کار نیست. به جز درد متوجه تورم یا چرک در اطراف دندان می شوید و حتی ممکن است تب کنید. اینها علایم آبسه کردن دندان هستند. آبسه یک مشکل جدی به حساب می آید. دندانپزشک خود را در اسرع وقت ملاقات کنید. ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و عصب کشی باشد.
لکه های دندانی دندان های شما شبیه لباس های شما هستند؛ رفتار مناسب با آنها بسیاری از لکه ها را از بین خواهد برد. مصرف بعضی غذاها، داروها، تنباکو و حتی تروما از جمله عواملی هستند که رنگ دندان را تغییر می دهند. سه گزینه برای از بین بردن لکه ها پیش روی شماست. دندانپزشک با مواد سفید کننده و نور مخصوص دندان ها را سفید کند، یا اینکه خودتان یا پزشک به وسیله ژل و قالب های سفید کننده پلاستیکی در خانه یا در مطب لکه ها را از بین ببرید. ساده ترین راه هم استفاده از خمیر دندان و دهانشویه های سفید کننده است که فقط لکه های سطحی را از بین می برند.
حفره های دندانی این حفره های کوچک روی دندان خبرهای بدی با خود دارند. وقتی یک باکتری چسبنده –پلاک- روی دندان تجمع پیدا می کند، به آرامی پوسته سخت دندان -مینای دندان- را می خورد و از بین می برد. در بزرگسالان این حفره ها گاهی ناشی از پوسیدگی دندان در خط لثه یا در مرز پر کردگی های پیشین است. برای جلوگیری از حفره های دندانی، دندان های خود را حداقل دو بار در روز با یک خمیر دندان فلوراید بشویید، مصرف تنقلات مضر را محدود کنید، هر روز نخ دندان بکشید، با دهانشویه فلوراید دهانتان را شستشو دهید و مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا فیشور سیلانت گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر؟
لب پَر شدن دندان این عارضه شایع ترین نوع آسیب دندان است. گاهی یک ضربه باعث لب پر شدن دندان می شود، حتی عامل ناچیزی مثل خوردن ذرت بو داده یا ته دیگ می تواند باعث شکستن بخشی از دندان می شود. اگر شکستگی بزرگ باشد دندانپزشک توصیه می کند روی دندانتان روکش انجام شود، یا ناحیه شکسته با یک رزین قوی باندینگ شود. اگر مغز -پالپ- دندان در معرض خطر باشد، عصب کشی انجام می شود و پس از آن روکش صورت می گیرد.
دندان نهفته دندانی که به درستی درنیامده باشد، دندان نهفته نامیده می شود. معمولا نهفتگی هنگامی اتفاق می افتد که استخوان، بافت نرم یا دندان دیگری باعث گیر افتادن دندان شود. اگر این مساله مشکل ساز نشود، دندانپزشک توصیه می کند آن را به حال خود بگذارید. اما اگر ایجاد درد و ناراحتی کند جراح دندان نهفته را خارج می کند.
شکستن دندان برخی بی احتیاطی ها یا فعالیت های پر تنش باعث ضربه خوردن دندان و شکستن آن می شوند. در این وضعیت دندانپزشک تلاش می کند دندان را حفظ کند. بیشتر دندانپزشکان توصیه به روکش کردن دندان می کنند تا ترک خوردگی بیشتر نشود. اما اگر دندانتان به گرما و سرما حساس باشد، مشکل پیچیده تر می شود. تا زمانی که دندانپزشک خود را ملاقات نکردید، سعی کنید از طرف دیگر دهانتان برای خوردن غذا استفاده کنید. اگر شکستگی بالای خط لثه باشد، معمولا به عصب کشی و روکشی نیاز خواهید داشت. اما اگر ترک عمیق باشد دندان باید کشیده شود و پر کردن احتمال شکستگی بیشتر را بالا می برد.
حساسیت به سرما بستنی خوشمزه است، اما سرمای آن نباید دندان هایتان را به لرزه وا دارد. اگر این طور است احتمالا دچار حساسیت دندانی هستید. اولین گام، یافتن علت حساسیت دندانی است. حفره های دندانی، فرسودگی مینای دندان یا فرسودگی پر کننده ها، بیماری های لثه، شکستگی دندان یا روباز بودن –اکسپوز شدن- ریشه دندان از جمله عوامل حساسیت دندانی است. وقتی که دندانپزشک متوجه مشکل می شود، به پر کردن، عصب کشی و یا درمان بیماری های لثه می پردازد تا بافت از دست رفته را با ماده ای جایگزین کند. گاهی ممکن است فقط به یک خمیر دندان، چسب مخصوص دندان های حساس یا یک ژل فلوراید نیاز داشته باشید.
دندان های اضافی -هایپردونتیا چند دندان در دهان شما وجود دارد؟ اگر شبیه بیشتر افراد باشید، در کودکی 20 دندان اولیه داشتید و اکنون به عنوان یک فرد بالغ 32 دندان دارید. گرچه این عارضه ای نادر است، اما برخی افراد دندان های اضافی دارند که با نام هایپردونتیا شناخته می شود. افرادی که این بیماری را دارند معمولا بیماری دیگری مانند شکاف کام یا سندرم گاردنر –تشکیل تومورهای غیر سرطانی- هم دارند. برای درمان باید دندان های اضافی برداشته شوند و از ارتودنسی برای اصلاح فرم دندان ها استفاده شود.
به هم ریختگی دندان ها ارتودنسی فقط برای بچه ها نیست و صاف کردن دندان های به هم ریخته و مرتب کردن دندان ها برای برای ایجاد یک لبخند زیبا هم تنها هدف آن نیست. ارتودنسی راه حلی کلیدی برای ارتقای کلی سلامت دندان ها و بهبود درد فک است. ارتودنتیست ها از بریس های فلزی یا قالبی، اِلاینر و نگهدارنده ها برای این کار استفاده می کنند.
فاصله بین دندان ها فاصله بین بین دندان های جلو را در بسیاری از مردم می بینیم و مشکل خاصی به نظر نمی رسد. بسیاری از انسان های مشهور هم بین دندان هایشان فاصله دارند. اما اگر بخواهید فاصله بین دندانی را تصحیح کنید، گزینه های پیش روی شما ارتودنسی -برای نزدیک کردن دندان ها- و ترمیم های زیبایی مانند ونیر یا باندینگ خواهند بود.
بیماری های لثه آیا لثه هایتان به آسانی خونریزی می کنند؟ آیا لثه هایتان حساسند؟ آیا دچار عقب نشینی لثه شده اید؟ اگر پاسخ آری است، ممکن است در مراحل اولیه التهاب لثه - ژنژیویت - یا در مرحله پیشرفته آن -پریودنتیت- باشید. تجمع پلاک -یک باکتری چسبنده- زیر خط لثه منجر به پریودنتیت می شود. پریودنتیت درمان نشده باعث کاهش ذخیره استخوان یا حرکت و شل شدگی دندان می شود. این عارضه جویدن و حتی صحبت کردن را با مشکل مواجه می کند. برای جلوگیری از بیماری های لثه، هرروز مسواک، نخ دندان و دهانشویه ضدعفونی کننده استفاده کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
دندان قروچه یکی از علل دندان قروچه استرس است. البته نامنظمی دندان ها یا مشکلات خواب هم از جمله عوامل دیگر دندان قروچه در بزرگسالان است. علت آن در کودکان گاهی آلرژی است. دندان قروچه باعث سردرد، فک درد و شکستگی یا سستی دندان می شود. اگر دندان هایتان را شب ها به هم می سایید، از دندانپزشک خود بخواهید به شما محافظ دندان بدهد. اگر مشکل شما همیشگی است و در طول روز هم به آن مبتلا هستید، بهتر است با یادگیری تکنیک های مدیتیشن، انجام ورزش یا به کار گیری روش های دیگر استرس خود را کنترل کنید.
دندان عقل اگر دندانپزشک بگوید دندان های عقلتان بدون مشکل در آمده است، انسان خوش شانسی هستید. بیشتر مردم - 90٪ آنها- حداقل یک دندان عقلشان نهفته است یا درست در نمی آید. مشکلات ناشی از دندان عقل باعث ایجاد حفره های دندانی، آسیب به دندان های مجاور و بیماری های لثه می شود. دندان عقل معمولا بین سنین 17 تا 25 سالگی در می آید. دندانپزشک روند رشد آن را دنبال می کند. اگر رشد دندان عقل تبدیل به یک مشکل شود، دندان پزشک آن را خارج می کند.
فشردگی دندان به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، مهم نیست دندان هایتان چقدر به هم چسبیده باشند، همیشه باید بین آنها جایی برای نخ دندان کشیدن وجود داشته باشد. اگر این طور نیست، نیاز به یک نخ دندان نازک یا موم دار یا حتی خلال دندان خواهید داشت تا دندان هایتان را تمیز کنید. آن قدر محصولات متنوع را امتحان کنید تا زمانی که محصول مناسب خود را پیدا کنید و هر روز آن را استفاده کنید. کشیدن نخ دندان برای حفظ سلامت دندان ها ضروری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات