برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر کمتر افکار خودکشی باسماگلوتاید در درمان چاقی و کنترل دیابت نوع 2

خطر کمتر افکار خودکشی باسماگلوتاید در درمان چاقی و کنترل دیابت نوع 2 سماگلوتاید، دارویی بسیار محبوب که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان چاقی و مدیریت دیابت نوع 2 تایید شده است، با 49 تا 73 درصد کاهش خطر افکار خودکشی در مقایسه با سایر داروها برای کنترل چاقی همراه است.

سماگلوتید با خطر کمتر افکار خودکشی در مقایسه با سایر درمان های تجویز شده برای چاقی یا دیابت نوع 2 مرتبط است.

تجزیه و تحلیل در NIH نشان می‌دهد بیمارانی که با سماگلوتاید درمان می‌شوند، 49 تا 73 درصد کمتر از افرادی که داروهای دیگر دریافت می‌کنند، خطر افکار خودکشی دارند.

 

 

سماگلوتاید، دارویی بسیار محبوب که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان چاقی و مدیریت دیابت نوع 2 تایید شده است، با 49 تا 73 درصد کاهش خطر افکار خودکشی در مقایسه با سایر داروها برای کنترل چاقی همراه است. دیابت نوع 2 از طریق مکانیسم های مختلف عمل می کند. این یافته‌ها شواهدی را ارائه می‌دهند که سماگلوتید که با هدف قرار دادن گیرنده‌های پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP1R) در بدن به تنظیم اشتها و سطوح انسولین کمک می‌کند برخلاف ادعای برخی گزارش‌ها، به نظر نمی‌رسد خطر افکار خودکشی را افزایش دهد. در Nature Medicine منتشر شدو توسط دانشمندان دانشگاه Case Western Reserve و موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA)، مؤسسه ملی بهداشت رهبری شد.

این ارتباط هنوز توسط مطالعات جامع مورد بررسی قرار نگرفته، اخیراً، بیمارانی که داروی چاقی (با نام تجاری Wegovy) یا دیابت نوع 2 (با نام تجاری Ozempic) را مصرف کرده اند، افکار خودکشی ناشی از سماگلوتید را گزارش کرده اند و این امر آژانس های نظارتی اروپا را برای بررسی این ارتباط بالقوه تحریک کرده است.

محققان سوابق سلامت الکترونیکی در ایالات متحده را میان 240618 بیمار چاق یا اضافه وزن (میانگین سن 50 سال، 72.6 درصد زن) و سماگلوتاید یا داروی دیگری برای کاهش وزن بین ژوئن 2021 تا دسامبر 2022 بررسی کردند. در میان این گروه، 232771 نفر از بیماران سابقه قبلی افکار خودکشی نداشتند و 7847 بیمار سابقه داشتند. محققان همچنین این یافته ها را در 1589855 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 (میانگین سن 58 سال، 49.2 درصد زن) تکرار کردند که بین دسامبر 2017 تا مه 2021 سماگلوتاید یا سایر داروها برای بیماری آنها تجویز شده بود. این گروه شامل 1572886 بیمار، 9701 بیمار بدون دارو و 901 بیماربا دارو بود. با سابقه قبلی افکار خودکشی. برای هر جمعیت مورد مطالعه، گروه‌های سماگلوتید و گروه‌های غیر GLP1R به طور مشابه ویژگی‌های جمعیت شناختی، سابقه پزشکی، مشکلات مربوط به سبک زندگی، اختلالات روانی و مصرف مواد، و افکار و رفتار قبلی خودکشی را داشتند. 

با ردیابی تاریخچه پزشکی بیماران تا شش ماه پس از تجویز دارو، محققان دریافتند افرادی که سماگلوتاید برای کاهش وزن مصرف می‌کنند، 0.11 درصد در معرض خطر افکار خودکشی برای اولین بار (در میان افرادی که سابقه قبلی ندارند) و تقریباً 7 درصد خطر ابتلا به خودکشی دارند. افکار خودکشی مکرر (در میان کسانی که سابقه قبلی داشتند)، در مقایسه با 0.43٪ و 14٪، برای گروهی که سایر داروهای کاهش وزن را مصرف کردند داشتند.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، تجویز سماگلوتید با خطر 0.13 درصد برای اولین بار افکار خودکشی و 10 درصد برای افکار مکرر در مقایسه با 0.36 درصد و 18 درصد برای سایر داروهای دیابت همراه بود. در مقایسه با سایر داروها، سماگلوتاید همچنین با خطر کمتری برای اولین بار افکار خودکشی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در دوره پیگیری طولانی تر (تا سه سال) همراه بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که نتایج آنها نگرانی‌های مربوط به افزایش خطر خودکشی مرتبط با سماگلوتید را تایید نمی‌کند و نیاز به ارزیابی دقیق‌تر موارد گزارش‌شده دارند. آنها توصیه می‌کنند که مطالعات آینده ارتباط طولانی‌مدت سماگلوتاید با افکار خودکشی را در بیماران مبتلا به چاقی یا دیابت نوع 2 و همچنین در سایر گروه های در معرض خطر ارزیابی کرده و هرگونه ارتباط بین سماگلوتید و اقدامات خودکشی را بررسی کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات