برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کلسترول خوب کبد را در برابر آسیب ها حفظ می کند

کلسترول خوب کبد را در برابر آسیب ها حفظ می کند یک نوع لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) نقش پیشین ناشناخته ای در محافظت از کبد در برابر آسیب ها دارد. این HDL با جلوگیری از سیگنال های التهابی تولید شده توسط باکتری های معمول روده، از کبد محافظت می کند.

کلسترول خوب بدن ممکن است حتی از آنچه تصور می کنیم بهتر باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که یک نوع لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) نقش پیشین ناشناخته ای در محافظت از کبد در برابر آسیب ها دارد. این HDL با جلوگیری از سیگنال های التهابی تولید شده توسط باکتری های معمول روده، از کبد محافظت می کند.

به گزارش «بهپو»، مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس نشان می‌دهد یک نوع کلسترول خوب (HDL)، از کبد در برابر انواع آسیب‌ها محافظت می‌کند.

جنس غشای سلول‌ها از کلسترول است و بدن برای اعمال حیاتی خود از جمله تولید هورمون‌ها به این ماده حیاتی نیاز دارد.

بعضی از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، گوشت و فرآورده‌های لبنی حاوی کلسترول هستند؛ ولی قسمت عمده این ماده توسط بدن تولید می‌شود. دو نوع از لیپوپروتئین‌ها، کلسترول و دیگر مواد را از طریق جریان خون حمل می‌کنند. این دو نوع لیپوپروتئین HDL و LDL نام دارند. کلسترول مفید یا HDL، کلسترول اضافی را وارد کبد کرده و از بدن خارج می‌کند. سطح بالای HDL برای سلامت قلب مفید است و از بروز حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. کلسترول LDL یا کلسترول مضر، کلسترول اضافی بدن را وارد جریان خون می‌کند و سبب ضخیم شدن رگ‌های خونی می‌شود. این کلسترول برای سلامت قلب مضر است و احتمال سکته را افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد کلسترول مفید (HDL) از کبد در برابر انواع آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. این فرآیند محافظتی با مهار سیگنال‌های التهابی که توسط برخی باکتری‌های روده تولید می‌شوند، صورت می‌گیرد.

در این مطالعه آمده است فرآیند محافظت از کبد توسط نوع خاصی از کلسترول مفید به نام  HDL3انجام می‌شود. اگر سیگنال‌های التهابی توسط این لیپوپروتئین مسدود نشوند، سلول‌های ایمنی در آن بخش از بدن فعال می‌مانند و به مرور زمان باعث بروز کبد چرب و فیبروز کبدی می‌شوند.

در حال حاضر بیماری‌های کبد یکی از معضلات اصلی حوزه بهداشت و سلامت است و امید است با استفاده از این دستاورد بتوان بیماری‌های کبدی را مهار کرد. از طرفی کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول مفید یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت از سیستم قلبی عروقی است. کاهش کلسترول یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از سخت‌شدن رگ‌های خونی است. از طرفی کاهش کلسترول از تشکیل پلاک‌های خون در رگ ها و انسداد آن جلوگیری می‌کند و یک روش موثر برای سلامت سیستم قلب و عروق است. در ادامه به چند راهکار ساده برای کاهش کلسترول اشاره شده است.

نتایج این مطالعه در نشریه «Science» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات