برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر قهوه بر سلامت کبد

تاثیر قهوه بر سلامت کبد بسیاری از افراد هر روز قهوه می‌خورند تا صبح سرحال باشند یا بی‌حوصلگی ناشی از بعدازظهر از سر آن‌ها بپرد. اما کارایی قهوه تنها محدود به سرحال آوردن شما نمی‌شود. محقق‌ها دریافته‌اند که این قهوه می‌تواند به شیوه‌های دیگری برای سلامت بدن به ویژه کبد مفید باشد.

بسیاری از افراد هر روز قهوه می‌خورند تا صبح سرحال باشند یا بی‌حوصلگی ناشی از بعدازظهر از سر آن‌ها بپرد. اما کارایی قهوه تنها محدود به سرحال آوردن شما نمی‌شود. محقق‌ها دریافته‌اند که این قهوه می‌تواند به شیوه‌های دیگری برای سلامت بدن به ویژه کبد مفید باشد.

به گزارش «بهپو»، محققان دریافته‌اند که افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر در معرض بیماری‌های زیر هستند:

سرطان کبد

● سرطان در جداره رحم که آندومتر نامیده می‌شود.

● فیبروزیس. بیماری که باعث ایجاد بافت‌های هم بند در کبد می‌شود. این بیماری واکنشی به بیماری‌هایی همچون هپاتیت یا اختلال مصرف الکل است.

سیروزیس. به مرحله آخر فیبروزیس، سیروزیس گفته می‌شود. وقتی‌که این بیماری بدتر می‌شود، کبد شما با سختی بیشتری در انجام‌ وظیفه خود مواجه می‌شود.

بیماری کبد چرب نامرتبط با الکل. وقتی‌که سلول‌های کبد چربی بسیار زیادی را انباشت می‌کنند این بیماری ایجاد می‌شود. این بیماری هم در انجام‌ وظیفه کبد اختلال ایجاد می‌کند.

اگر فردی هستید که علاقه زیادی به قهوه دارید و هر روز قهوه می‌نوشید این را باید گفت که بر اساس نتایج تحقیقات نوشیدن قهوه برای سلامتی کبد خوب است. به بیان دقیق‌تر، هر چه بیشتر قهوه بنوشید، احتمال ابتلای شما به بیماری کبد کمتر می‌شود. در یک تحقیق محققان دریافتند که نوشیدن 2 فنجان قهوه در طول روز احتمال ابتلا به سیروزیس را تا 44 درصد کاهش می‌دهد و نوشیدن 4 فنجان در طول روز احتمال ابتلا به سیروزیس را تا 65 درصد کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: 10 حقیقت درباره خوبی ها و بدی های کافئین

 

مبارزه با بیماری

اگر دچار مشکلات کبدی هستید، نوشیدن قهوه می‌تواند به حل مشکل شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن متعادل قهوه، یعنی به‌طورمعمول بین 1 و 3 فنجان در روز، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون فیبروزیس، سیروزیس، هپاتیت B و هپاتیت C و بیماری کبد چرب نامرتبط با الکل را کاهش دهد.

 

نوشیدن قهوه چگونه کمک می‌کند

قهوه علاوه بر کافیین بیش از 1000 ماده شیمیایی دارد. پزشکان همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که بدن چه‌کاری با قهوه انجام می‌دهد که قهوه را برای خود مفید می‌سازد. در ادامه به چند تکه از این پازل اشاره می‌کنیم. وقتی‌که بدن شما کافیین را هضم می‌کند، کافیین باعث تولید یک ماده شیمیایی به نام پاراگزانتین می‌شود که سرعت رشد بافت‌های هم بند دخیل در بیماری فیبروزیس را کاهش می‌دهد. چنین امری می‌تواند با سرطان کبد، سیروزیس مرتبط با الکل، بیماری کبد چرب نامرتبط با الکل و هپاتیت C مبارزه کند.

دو ماده شیمایی موجود در قهوه، کاهوول «Kahweol» و کافستول «Cafestol» می‌توانند به مقابله با سرطان کمک کنند. پزشکان در مورد قدرت اثرگذاری این مواد شیمیایی موجود در قهوه اطمینان ندارند، اما فکر می‌کنند که نوشیدن متعادل قهوه شیرین نشده، می‌تواند به همراه دیگر درمان‌های اصلی مرسوم‌ترین بیماری کبد، یعنی هپاتوسلولار کارسینوما، در درمان این بیماری موثر باشد.

اسیدهای موجود در قهوه می‌توانند بر ضدویروس‌هایی عمل کنند که باعث هپاتیت B می‌شوند. نتایج یکی از تحقیقات نشان داد که قهوه بدون کافیین می‌تواند تاثیر مشابهی داشته باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند به نحو یکسانی به مردها و زن‌ها کمک کند.  هر فردی اگر قهوه بنوشد با نتایج آن مواجه می‌شود و مهم نیست که قهوه چگونه -تصفیه‌شده، فوری یا اسپرسو- درست‌شده است.

 

بیشتر بخوانید: فواید درمانی نوشیدن قهوه و چای

 

قهوه به‌عنوان دارو

پزشکان فکر می‌کنند که قهوه می‌تواند تبدیل به یک سلاح مهم در مقابله با بیماری کبد شود و این در حالی است که دسترسی به قهوه آسان است و قیمت آن هم زیاد گران نیست.

قهوه ممکن است که برای همه خوب نباشد و در این برهه از زمان، پزشک‌ها دقیقا نمی‌دانند که مصرف چه مقدار از قهوه را می‌توانند توصیه کنند. اگرچه قهوه می‌تواند به کبد شما کمک کند، اما نوشیدن قهوه می‌تواند احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها را هم افزایش دهد.

برای مثال، بعضی از مواد شیمیایی موجود در قهوه می‌توانند سطح کلسترول یا فشارخون شما را افزایش دهند. درنتیجه، افرادی که داری فشارخون بالا هستند و کودکان و نوجوان‌ها و سالخورده‌ها باید مراقب مصرف قهوه باشند. به‌عبارت‌دیگر، افراد دارای فشارخون بالا، کودکان، نوجوان‌ها و سالخورده‌ها ممکن است که تحت تاثیر منفی مواد شیمایی موجود در قهوه قرار بگیرند و سلامتی خود را به خطر بیندازند، درنتیجه، این افراد در مقایسه با دیگران باید در مصرف قهوه احتیاط کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، بسیاری از افراد سوال می کنند برای بهره مندی از فواید قهوه، چه مقدار قهوه در روز می توانند بنوشند؟ به این افراد باید گفت که در هر چیزی باید تعادل را رعایت کرد و تا آنجا که مربوط به‌سلامتی کبد می‌شود نوشیدن چه مقدار از قهوه اهمیت زیادی ندارد بلکه مهم این است که سبک زندگی شما به شکلی باشد که سلامت کل بدن از جمله کبد را تامین کند. از موارد مهم یک سبک زندگی خوب می‌توان به تغذیه سالم، مصرف متعادل الکل، مراقبت از وزن و تمرینات ورزشی منظم اشاره کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات