برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواصل مدفوع کردن؛ طبیعی یا غیر طبیعی؟

فواصل مدفوع کردن؛ طبیعی یا غیر طبیعی؟ اگرچه صحبت کردن درباره حرکات روده برای بعضی ها ممکن است راحت نباشد اما، سرنخ های با ارزشی از آنچه که در بدن اتفاق می افتد ارائه می دهند. خیلی ها از اینکه بیش از اندازه در روز مدفوع می کنند یا به اندازه کافی دفع ندارند نگران هستند.

دستگاه گوارش انسان به طرز چشمگیری کارآمد است. در طی چند ساعت، مواد مغذی را از غذاهایی که می خورید و می نوشید استخراج می کند، آنها را در جریان خون پردازش می کند و مواد باقی مانده را برای دفع آماده می کند. این ماده قبل از ذخیره موقت در روده بزرگ؛ جایی که آب آن خارج می شود، از حدود 6 متر روده کوچک عبور می کند. باقیمانده معمولا طی یک یا دو روز از طریق روده دفع می شود.

به گزارش «بهپو»، اگرچه صحبت کردن درباره حرکات روده برای بعضی ها ممکن است راحت نباشد اما، سرنخ های با ارزشی از آنچه که در بدن اتفاق می افتد ارائه می دهند. خیلی ها از اینکه بیش از اندازه در روز مدفوع می کنند یا به اندازه کافی دفع ندارند نگران هستند.

 

بیشتر بخوانید: گرفتاری های یبوست و چاره جویی برای آن

 

مدفوع چند بار در روز یا هفته طبیعی است؟

یک فرد در حالت طبیعی بسته به رژیم غذایی، سن و فعالیت روزانه، از 3 بار در هفته تا 3 بار در روز ممکن است اجابت مزاج داشته باشد. وقتی مواد مدفوع به روده بزرگ می رسند هرچقدر سخت تر باشند دفع آنها دشوارتر خواهد بود. تخلیه مدفوع در حالت طبیعی نباید خیلی طولانی و همراه با زور زدن باشد. همچنین مدفوع نباید به حدی شل باشد که باعث دفع مایعات زیاد و مواد مفید قبل از مرحله جذب شود. خارج شدن مدفوع با قوام مخلوط (بخشی از مدفوع سفت و بخشی دیگر آبکی) نیز نشان‌دهنده غیرطبیعی بودن مسیر هضم است.

یبوست را می‌توان به 2 حالت تفسیر کرد؛ در حالت اول، فرد هر روز به‌طور مرتب عمل دفع را انجام می‌دهد اما نمی‌تواند مدفوع خود را به‌طور کامل بیرون بدهد و به‌دلیل احساس انسداد باید از وسایل کمکی دفع استفاده کند. اجابت مزاج کمتر از 3 بار در هفته نیز تحت عنوان یبوست شناخته می‌شود.

در مقابل، اسهال باعث می‌شود قوام مدفوع کاهش پیدا کند. افراد دچار این اختلال ممکن است بیشتر از 3 بار در روز نیاز به اجابت مزاج پیدا کنند و حجم مدفوعشان به بیش از 200 سی‌سی در روز افزایش یابد. حالتی هم تحت عنوان اسهال کاذب وجود دارد که در آن دفعات اجابت مزاج افزایش می‌یابد اما حجم مدفوع زیاد نمی‌شود. این وضعیت بیشتر برای افرادی پیش می‌آید که به نشانگان روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند.

 

بیشتر بخوانید: آنچه ظاهر مدفوع درباره سلامت شما می گوید

 

اگر به دنبال علت یبوست هستید باید بگوییم نقش سبک زندگی شلوغ و مدرن در این اتفاق از همه پر رنگ تر است. نخوردن فیبر کافی یا ننوشیدن کافی مایعات، کم تحرکی و ورزش نکردن، وقت نگذاشتن برای رفتن به دستشویی و دفع آرام و بدون استرس مدفوع همگی از نتایج سبک زندگی مدرن هستند که نتیجه ای جز یبوست نخواهند داشت. یبوست مزمن و دائمی ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی از جمله بیماری التهاب روده، سرطان روده بزرگ، دیابت، پارکینسون، ام اس، افسردگی و کم کاری تیرویید باشد.

 

بیشتر بخوانید: نسخه طب سنتی برای پیشگیری و درمان یبوست

 

عادات روده ای هر فردی بسته به سن و شرایط او فرق می کند. مثلا نوزدانی که  شیر خشک می خورند نسبت به نوزدانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مدفوع سفت تری دارند و احتمال اینکه یبوست بگیرند بیشتر است. برخی از کودکان با شروع مدرسه یا فعالیت های مشابه دچار یبوست می شوند چون خجالت می کشند برای دستشویی رفتن اجازه بگیرند. کودکان نوپا معمولا در حین آموزش دستشویی رفتن بخاطر ترس از دستشویی تمایلی به دفع ندارند و یبوست می گیرند. حساسیت به درد در کودکان بیشتر است و اگر شکاف یا پارگی جزئی در مقعد ایجاد شده باشد باعث می شود کودک از دستشویی کردن امتناع کند. مصرف برخی غذاها مانند لبنیات هم در بروز یبوست در کودکان نقش دارد.

 

بیشتر بخوانید: اسهال کودک، از علل تا درمان

بیشتر بخوانید: دل دردهایی که در کودکان باید جدی گرفته شوند

 

بروز یبوست در افراد مسن به ویژه آنهایی که تحرک کمتری دارند امری اجتناب ناپذیر است. سرعت حرکات روده ای با افزایش سن کاهش می یابد. همچنین افراد مسن معمولا داروهایی مصرف می کنند که بر حرکات روده و اغلب بروز یبوست تاثیر می گذارند.

هورمون های استروژن و پروژسترون هم در خانم ها می توانند بر روی دفعات مدفوع کردن اثر بگذارند. شاید متوجه این تغییر در خود شده اید که در روزهای منتهی به شروع عادت ماهانه یا در شروع آن، نیاز شما به دستشویی رفتن برای دفع مدفوع بیشتر می شود.

مصرف برخی داروها از جمله مخدرها، دیورتیک ها، مکمل های آهن، آنتی اسیدها و داروهای فشار خون، تشنج و افسردگی هم در بروز یبوست نقش دارند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با داروهایی که باعث یبوست می شوند

بیشتر بخوانید: آشنایی با دارو هایی که باعث بروز اسهال می شوند

 

به گزراش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، در هر صورت با مشاهده هر یک از علائم ذکرشده در بالا باید حتما برای درمان به پزشک مراجعه کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات