برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان یبوست در سفر

درمان یبوست در سفر یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی که برای بسیاری از افراد در طول سفر پیش می‌آید، ابتلا به یبوست است. این مشکل عوارضی مانند دل‌درد، حالت تهوع یا افزایش تحریک‌پذیری عصبی را برای آنها به همراه بیاورد.

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی که برای بسیاری از افراد در طول سفر پیش می‌آید، ابتلا به یبوست است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که بعضی از افراد حتی ممکن است یک هفته تا 10 روز با عدم دفع مناسب در طول سفر مواجه شوند و این مشکل عوارضی مانند دل‌درد، حالت تهوع یا افزایش تحریک‌پذیری عصبی را برای آنها به همراه بیاورد.

در ادامه این مطلب به رایج‌ترین دلایل ابتلا به یبوست در طول سفر و راه‌های پیشگیری از آن اشاره می‌کنیم.

 

1- مختل شدن ساعت بدن

به گزارش «بهپو»، مطالعات علمی نشان می‌دهند که بیشتر افراد در حالت طبیعی دفع صبحگاهی دارند و تعداد بسیار کمی از افراد هم دفع شبانه یا میان روز را تجربه می‌کنند. این درحالی است که مسافرت رفتن با تغییر ساعت خواب و خوراک همراه است و همین اتفاق باعث می‌شود که ساعت بدن به‌طور کلی با اختلال مواجه شود. از طرف دیگر، گاهی مسافرت به مناطقی که از نظر زمانی با منطقه زندگی ما هماهنگ نیستند هم می‌تواند بدن را در معرض جت‌لگ و عوارض ناشی از آن مانند اختلال خواب و ابتلا به یبوست قرار دهد. از این‌رو، توصیه می‌شود که در روزهای سفر، تا جایی که می‌توانید ساعت خواب و خوراک خود را به ساعت‌های روتین خودتان نزیک کنید تا کمتر دچار اختلالات گوارشی شوید. یادتان باشد که بی‌نظمی در غذا خوردن و خوابیدن می‌تواند با تشدید یبوست در سفر همراه باشد.

 

2- تغییر الگوی غذایی

تقریبا بیشتر افراد در طول سفر با تغییر شدید الگوی غذایی مواجه می‌شوند. کاهش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، نوشیدن کمتر آب، افزایش مصرف غذاهای آماده و رستورانی، همه و همه دست به دست یکدیگر می‌دهند تا در طول سفر برنامه غذایی شما به‌طور کلی مختل شود، میزان دریافت فیبر غذایی و مایعات بدنتان کم شود و در مقابل میزان دریافت چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها افزایش یابد. همین مساله می‌تواند عاملی برای ابتلا به یبوست در طول سفر باشد. به‌منظور پیشگیری از این مشکل بهتر است که نوشیدن آب ساده در طول سفر را فراموش نکنید، حداقل روزی 2 عدد میوه بخورید و همراه با غذا نیز حتما مقداری سبزی، سالاد یا ماست پروبیوتیک میل کنید. بهتر است که سالادها را در طول سفر با آب لیموی تازه و روغن زیتون طعم‌دار کنید.

 

بیشتر بخوانید: گرفتاری های یبوست و چاره جویی برای آن

 

3- افزایش مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین

همان‌طور که گفته شد، تمایل بیشتر افراد به نوشیدن آب ساده در سفر کمتر می‌شود و به‌جای آن میل آنها به مصرف نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه یا انواع قهوه‌های فوری افزایش می‌یابد. با اینکه تمامی نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توانند انرژی شما را در طول سفر بالا ببرند اما با دفع بیشتر آب از بدنتان باعث ایجاد یبوست خواهند شد. تنها چاره پیشگیری از این مشکل هم افزایش مصرف آب ساده و کاهش مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا حداقل نوشیدن چای‌های بسیار رقیق است.

 

4- کاهش تحرک روزانه

به گزارش «بهپو» و به نقل از «eatingwell»، معمولا بعضی افراد سفر را مساوی با استراحت مطلق می‌دانند و با کم‌تحرکی شدید در دوره مسافرت دچار عوارضی مانند افزایش وزن یا ابتلا به یبوست می‌شوند. از این‌رو، بهتر است که در طول سفر هم حتما یک برنامه خانوادگی یا دوستانه برای افزایش تحرک خود در طول روز داشته باشید. ورزش‌های گروهی هم می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات