برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

از کجا بفهمیم کودک گوش درد دارد؟ آیا عفونت گوش کودک خطرناک است؟

از کجا بفهمیم کودک گوش درد دارد؟ آیا عفونت گوش کودک خطرناک است؟ دیر یا زود این اتفاق برای کودک شما خواهد افتاد. گوش درد تجربه ای است که تقریبا همه کودکان حداقل یک بار آن را از سر گذرانده اند. در سن 3 سالگی از هر 6 کودک 5 کودک به عفونت گوش دچار می شوند که شایع ترین علت گوش درد در کودکان و مراجعه والدین به پزشک اطفال است.

نوزادتان مدام گوشش را می کشد یا کودکتان مدام بهانه می گیرد و بیش از حد معمول گریه می کند. دیگر شیرتان را نمی خورد و هرچه تلاش می کنید شیشه یا غذایش را دست نمی گیرد. اگر کودکتان به حرف آمده باشد سعی می کند به شما بفهماند که گوشش درد می کند.

به گزارش «بهپو»، دیر یا زود این اتفاق برای کودک شما خواهد افتاد. گوش درد تجربه ای است که تقریبا همه کودکان حداقل یک بار آن را از سر گذرانده اند. در سن 3 سالگی از هر 6 کودک 5 کودک به عفونت گوش دچار می شوند. این عفونت که «اوتیت مدیای حاد» هم نامیده می شود شایع ترین علت گوش درد در کودکان و مراجعه والدین به پزشک اطفال است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی علل شایع گوش درد در کودکان و بزرگسالان

 

از کجا بفهمیم کودک گوش درد دارد؟

به علایم زیر توجه کنید:

زیاد گریه می کند و بی حال به نظر می رسد

نمی تواند خوب و راحت بخوابد

تب 37.8 درجه یا بالاتر دارد

یک یا هر دو گوشش را می کشد

از گوشش مایعی خارج می شود

نمی تواند تعادلش را به خوبی حفظ کند

مثل همیشه صداها را خوب نمی شنود؛ صدای تلویزیون را زیاد می کند، نزدیک تلویزیون می نشیند، وقتی صدایش می کنید جواب شما را نمی دهد

 

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث ناشنوا شدن کودک می شود؟

 

علل گوش درد در کودکان

1- عفونت گوش

گوش‌درد همیشه با عفونت گوش‌ همراه نیست و فقط نیمی از مراجعان به متخصص گوش و حلق و بینی، اوتیت یا عفونت گوش دارند، اما اوتیت در کودکان اهمیت زیادی دارد. عفونت گوش در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است. اوتیت کودکان از 2 تا 6 سالگی شیوع بیشتری دارد. این بیماری به 2 علت در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود:

 

علت اول، ساختار آناتومیک گوش در کودکان است که خوب تکامل نیافته است. در گوش میانی بخشی به نام شیپور استاش وجود دارد که داخل بخش خلفی بینی یا نازوفارنکس باز می‌شود و وظیفه متعادل کردن فشار در 2 طرف پرده گوش را برعهده دارد. این فشار باعث می‌شود 2 فضای جداگانه وجود داشته باشد. وقتی به‌دلیل عدم تعادل، فشار متناسبی در 2 طرف پرده گوش ایجاد نمی‌شود میکروب‌ها به راحتی می‌توانند از نازوفارنکس وارد گوش شدند و عفونت ایجاد ‌کنند. چنین کودکانی با گذشت زمان و رسیدن به سن بلوغ خودبه‌خود درمان می‌شوند، گرچه این اختلال در بعضی از بیماران ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه یابد.

 

علت دوم، حساسیت کودکان به میکروب‌هاست. باکتری‌هایی که باعث اوتیت می‌شوند از نوع کپسول‌ دارند. حساسیت به چنین باکتری‌هایی وقتی از بین می‌رود که سیستم ایمنی بدن کودک کامل شود، یعنی کودک به سن بلوغ برسد. البته عوامل زمینه‌سازی هم وجود دارند که باعث عود اوتیت می‌شوند. حساسیت‌ها یا آلرژی بینی و بزرگی لوزه سوم جزو این عوامل هستند. بزرگی لوزه سوم از همه موارد شایع‌تر است. یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز مهم که کمتر به آن توجه می‌شود سیگار کشیدن والدین است. ثابت شده اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها سیگار بکشند، کودکشان بیشتر به گوش‌درد مبتلا خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای جراحی لوزه سوم در کودکان

 

کودکانی که اوتیت دارند دچار دردگوش‌، تب، احساس کاهش شنوایی و گاهی هم تهوع و استفراغ می‌شوند. در عفونت‌‌های شدید، ممکن است پارگی پرده گوش نیز دیده شود. در این مواقع معمولا از گوش کودک چرک و خون خارج می‌شود. درد، تب، تهوع و استفراغ باعث بی‌اشتهایی می‌شود. اغلب چنین کودکانی به علت درد در ناحیه گوش قادر نیستند غذا را خوب بجوند و ببلعند.

عود سرماخوردگی اطفال تا 6 بار در فصل سرما طبیعی محسوب می‌شود ولی عود اوتیت اصلا طبیعی نیست. عود بیش از 2 بار در سال هشداری است برای والدین تا به فکر راه‌حل قطعی باشند. حتما قبل از درمان باید علت اوتیت مشخص شود چون اگر علت مشخص نشود و عفونت خوب درمان نشود بیماری طولانی‌شده ممکن است باعث کاهش شنوایی کودک شود. اوتیتی که باعث کاهش شنوایی می‌شود، اوتیت مزمن با ترشح نام دارد.

 

2- اختلال عملکرد شیپور استاش: شیپور استاش لوله ای است که بین حلق و گوش میانی کودک قرار دارد و بسیار کوچکتر و کوتاه تر از لوله استاش بزرگسالان است. به همین دلیل مایعات جمع شده داخل گوش نمی توانند به راحتی خارج شوند. اگر این لوله متورم شود یا با مخاط مسدود شود، تجمع فشار باعث گوش درد خواهد شد. سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی در بروز این اتفاق نقش دارند.

 

گوش درد در کودکان علل دیگری هم دارد که نسبت به دو علت قبلی کمتر شایع هستند:

3- عفونت گوش خارجی که با نام گوش شناگران هم شناخته می شود و هنگامی رخ می‌دهد که آب درون مجرای گوش به دام می‌افتد. این عارضه باعث می‌شود که لاله گوش و مجرای خارجی گوش ملتهب، عفونی یا دچار تحریک شوند. درمان این ناراحتی به کمک قطره های آنتی بیوتیک انجام می شود.

 

4- گرفتگی گوش در هواپیما: این حالت هنگام برخاستن یا نشستن هواپیما و تغییرات زیاد فشار هوا در کابین اتفاق می افتد و باعث گوش درد می شود. بهترین راه آرام کردن گوش درد کودک در هواپیما این است که به کودک کمک کنید مایعات بنوشد یا چیزی ببلعد.

 

درمان گوش درد کودک

این روزها پزشکانبه سرعت آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند زیرا عفونت گوش اغلب خود به خود خوب می شود. اگر سن کودک بیشتر از 6 ماه باشد گاهی پزشک چند روزی صبر می کند تا ببیند آیا علایم از بین می رود یا خیر.

اگر مشکل کودک اوتیت حاد گوش میانی که شایع‌ترین نوع اوتیت در کودکان است باشد، درمان این نوع از اوتیت تجویز آنتی‌بیوتیک آن هم به مدت 10 روز متوالی است. دوره درمان حتما باید کامل شود.

در اوتیت مزمن استفاده از اسپری‌های کورتیکواستروییدی داخل بینی و استفاده از آنتی‌بیوتیک بسیار کمک‌کننده است. چنین بیمارانی باید با دوز کم ولی مدت طولانی‌تری از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند. اگر بیمار به این درمان پاسخ ندهد وسیله‌ای به نام ونتیلاسیون تیوپ، (شبیه قرقره کوچک) وجود دارد که روی پرده گوش تعبیه می‌شود و تا حد زیادی مشکل بیمار را حل می‌کند. برای برطرف کردن اختلال‌های ساختاری در شیپور استاش هم می‌توان با استفاده از بالون مجرا را باز کرد.

برطرف کردن حساسیت و جراحی لوزه سوم نیز راه‌حل مناسبی برای از بین بردن عفونت و دردگوش است. سیگار کشیدن والدین هم باید ترک شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، اگر فکر می کنید کودک به عفونت گوش مبتلا شده است در موزاد زیر توصیه ما این است که هرچه زودتر او را به پزشک متخصص اطفال نشان دهید:

سن کودک کمتر از 6 ماه است

علایم پس از گذشت 1 تا 2 روز برطرف نشده است

کودک تب دارد

درد او شدید است

سرماخوردگی یا عفونت سینه کودک بهبود پیدا کرده اما همچنان بدخلق و بی قرار است

مایع، چرک یا ترشحات خونی از گوشش خارج می شود

مثل همیشه و به اندازه کافی غذا نمی خورد و نمی نوشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات