برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش هایی برای از بین بردن جای زخم

روش هایی برای از بین بردن جای زخم اِسکار یا جای زخم بخشی از فرایند بهبود بدن است. اسکارها ظاهری ناخوشایند روی پوست ایجاد می کنند و آزاردهنده ترین چیز پس از بهبودی زخم اثری است که از زخم باقی می ماند و فرد را به فکر امتحان هر روشی برای از بین بردن آن می اندازد.

اِسکار یا جای زخم بخشی از فرایند بهبود بدن است. اسکار نتیجه فرایند بیولوژیک ترمیم زخم در پوست و سایر بافت های بدن است. اسکار در بیشتر زخم ها بجز زخم های کوچک و جزئی تشکیل می شود.

به گزارش «بهپو»، اسکار زمانی تشکیل می شود که درمیس –لایه عمقی و ضخیم پوست- آسیب ببیند. در این وضعیت بدن برای رفع آسیب فیبرهای کلاژن جدید –پروتیینی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد- می سازد و در نتیجه اسکار ایجاد می شود و زخم اثری روی بدن باقی می گذارد. بافت اسکار جدید از بافت و کیفیت متفاوتی نسبت به بافت اطراف برخوردار است. اسکارها پس از اینکه زخم کاملا بهبود یافت تشکیل می شوند.

اسکارها ظاهری ناخوشایند روی پوست ایجاد می کنند و آزاردهنده ترین چیز پس از بهبودی زخم اثری است که از زخم باقی می ماند و فرد را به فکر امتحان هر روشی برای از بین بردن آن می اندازد. در این مطلب شما را با روش هایی آشنا می کنیم که به بهبود بهتر و سریع تر جای زخم کمک می کنند.

 

بیشتر بخوانید: چرا زخم بعضی ها دیر خوب می شود؟توصیه هایی برای بهبود سریع زخم

 

کرم ها و ژل ها

برای بهبود جای زخم کرم‌ها و ژل‌های بدون نسخه را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. اگر جای زخم، خارش یا سوزش دارد، کرم آنتی‌هیستامین علاوه بر اینکه به بهبود جای زخم کمک می‌کند، خارش آن را نیز برطرف می‌کند. کرم کورتیکواستروئید از ایجاد اسکار پیشگیری می کند و نشان داده است که در طول زمان ظاهر زخم را کمتر می کند.

 

ژل سیلیکون

ژل سیلیکون به راحتی روی پوست پخش می‌شود، سریع خشک می‌شود، پوست حساس را تحریک نمی کند و از رشد باکتری ها جلوگیری می‌کند. ژل سیلیکون پوست را مرطوب نگه می‌دارد و به آن اجازه نفس کشیدن می‌دهد، بنابراین جای زخم نرم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ژل سیلیکون، بافت و رنگ و اندازه زخم را کاهش می‌دهد. اگر از آن استفاده کردید، روی آن را نپوشانید و صبر کنید تا ژل کاملا خشک شود.

 

مکمل زینک

روی، ماده معدنی است که در بهبود زخم‌ها نقش مهمی دارد. این ماده به کاهش التهاب و تولید سلول های رشد که به بهبود جای زخم منجر می شود،کمک می‌کند؛ اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است عوارضی از جمله نفخ یا اسهال داشته باشد. مکمل‌های روی طعم فلز بی‌ضرری را در دهان دارد. از پزشک خود بپرسید چه دوز از آن برای شما مناسب است.

 

بیشتر بخوانید: نقش کمبود ویتامین ها در بهبود زخم

 

ماساژ زخم

پس از بهبود زخم، ماساژ آرام جای زخم می‌تواند کمک کننده باشد. چون ساختمان کلاژن موجود در بافت زیرین را می شکند. بعضی از انواع زخم‌ها بافت رشته مانند محکمی را درست در زیر پوست ایجاد می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ماساژ زخم را به شما توصیه می‌کند. ماساژ و کشش پوست باعث شل شدن بافت زخم می‌شود و به بهبود بافت و صاف شدن جای زخم کمک می‌کند.

 

تزریقات

انواع مختلف تزریق باعث می‌شود تا جای زخم کمتر دیده شود. به عنوان مثال، اگر جای زخم آکنه باشد، تزریق مواد پرکننده ای مانند کلاژن یا چربی برجستگی‌ها یا فرورفتگی‌ها را از بین می‌برد. بوتاکس یا تزریق‌های مشابه باعث صاف شدن پوست و ظاهر اسکار می شوند. تزریق کورتیکواستروئید موجب می‌شود تا جای زخم کمتر دیده شود اما ممکن است عوارضی مانند نازک شدن پوست یا تغییر رنگ نیز داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: آنچه در برخورد با زخم های کوچک باید بدانیم

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در مراقبت از زخم ها

 

لایه‌برداری شیمیایی یا درم ابریژن

این روش ها، برای بهبود ظاهر زخم‌های عمیق به کار می روند. به این صورت که لایه‌های بالایی پوست را برمی دارند تا زخم‌های سطحی برداشته شوند و زخم‌های عمیق‌تر به سطح پوست نزدیک شود. وقتی یک لایه پوست برداشته می‌شود، پوست جدید به طور موقت قرمز، دردناک یا متورم است. ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا پوست به حالت طبیعی برگردد.

 

لیزر درمانی

لیزردرمانی مانند لایه‌برداری شیمیایی و درم ابریژن برای درمان جای زخم‌های شدید استفاده می شود اما برخلاف سایر روش‌های درمانی، لیزردرمانی بیشتر اسکار را هدف قرار می دهد. لیزر، رگ‌های خونی خاصی را هدف قرار می‌دهد. در این روش معمولا پوست به مدت 5 روز متورم و قرمز می‌شود و این عمل را باید چندین بار انجام دهید.

بسیاری از افراد سه تا پنج جلسه لیزردرمانی می‌کنند. ممکن است پرهزینه باشد، بنابراین بررسی کنید که آیا بیمه شامل آن می‌شود یا خیر؟

 

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ، از یک غلتک با سوزن‌های بسیار ریز، برای ایجاد حفره های بسیار کوچک در لایه‌رویی پوست استفاده می‌کنند. این فرآیند موجب تشکیل کلاژن در پوست می‌شود. پوست را زخم می‌کند و به بهبود بافت زخم کمک می‌کند. احتمالا بعد از آن، پوست تا چندین روز قرمز خواهد شد و ممکن است به روش درمانی دیگری نیز نیاز داشته باشد. معمولا چهار تا شش جلسه میکرونیدلینگ برای کاهش جای زخم نیاز است.

 

جراحی و سوراخ کردن پوست

روش پانچ یک عمل جزئی است که اغلب برای از بین بردن جای زخم‌های آکنه استفاده می‌شود. متخصص پوست، جای زخم‌های به جا مانده از آکنه را بریده و سپس زخم‌ها را بخیه می‌کند. بعضی اوقات افراد درمان‌های دیگری مانند لیزردرمانی را هم انجام می‌دهند. برنامه‌های درمان زخم آکنه بسته به نوع پوست و اندازه زخم متفاوت است. متخصص پوست در مورد روش‌های درمانی با شما صحبت می‌کند و بهترین روش را به شما توصیه می‌کند.

 

سابسیژن

همانند روش پانچ این شیوه، جراحی بسیار کوچک و جزئی است که برخی افراد برای درمان جای زخم‌های آکنه انجام می‌دهند که گاهی اوقات همراه با لیزردرمانی است. بنابراین تفاوت این دو در چیست؟ در سابسیژن از سوزن‌های نوکر استفاده می‌کنند که به زیر پوست می‌رود و بافتهای فیبر زیر اسکار را می‌بُرد. این کار به شل شدن بافت فیبری و جای زخم کمک می‌ کند و به پوست ظاهر بهتری می دهد.

 

روغن نارگیل

این روغن گرمسیری فواید زیادی برای پوست دارد. یک مرطوب کننده قوی است و نتایج اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. به علاوه، اسیدهای چرب موجود در آن، تولید سلول‌های جدید را بیشتر می‌کند. ثابت شده است که یکی از آن اسیدهای چرب، مونولارین است که در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند. همه این ویژگی ها به کوچک شدن جای زخم کمک می‌کنند اما، تحقیقات هنوز مقدماتی است و امکان واکنش پوستی و جوش زدن پوست صورت وجود دارد.

 

آلوئه‌ورا

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، آلوئه‌ورا برای بهبود بسیاری از مشکلات پوستی ازجمله پسوریازیس یا آفتاب‌سوختگی شناخته شده است. آزمایشات اولیه روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که موجب کاهش جای زخم نیز می شود.

اما تحقیقات کمی در این‌باره روی انسان انجام شده است، اگرچه مردم به طور سنتی‌قرن‌هاست که از آلوئه‌ورا روی پوست استفاده می‌کنند. امتحان آن بی‌ضرر است. گاهی اوقات بافت زخم سفت می‌شود. آلوئه‌ورا می‌تواند پوست را نرم‌تر نگه دارد تا به برطرف شدن جای زخم کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات