برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه در برخورد با زخم های کوچک باید بدانیم

آنچه در برخورد با زخم های کوچک باید بدانیم نحوه صحیح برخورد با بریدگی ها و خراش های سطحی یا عمیق ما را در بهبود موثر زخم ها و پیشگیری از عفونت یا ابتلا به بیماری های دردناک یاری می کند. با مطالعه دستورالعمل زیر از این پس با زخم های خود مهربان تر خواهید بود.
زخمی شدن بدن اتفاق دردناکی است که هیچکس از آن مصون نیست. وقتی در حال آشپزی، کار، بازی و تفریح هستید، انواع گوناگون بریدگی ها در کمین شماست. درمان نکردن درست و به موقع زخم ها ممکن است فرد را دچار عفونت یا بیماری های جدی کند.
به گزارش «بهپو»، نحوه صحیح برخورد با بریدگی ها و خراش های سطحی یا عمیق ما را در بهبود موثر زخم ها و پیشگیری از عفونت یا ابتلا به بیماری های دردناک یاری می کند. با مطالعه دستورالعمل زیر از این پس با زخم های خود مهربان تر خواهید بود.
 

کمی خونریزی خوب است

خون به پاک شدن زخم کمک می کند، بنا بر این اگر زخمتان کمی خونریزی کند خوب است. خونریزی در بیشتر زخم ها و خراش های کوچک به سرعت متوقف می شود، البته شما هم می توانید دستمال یا گازی روی زخم بگذارید و  با فشار آهسته به کاهش خونریزی کمک کنید. اگر خون از گاز عبور کرد یک گاز یا دستمال دیگر روی آن بگذارید. گاز قبلی را از روی زخم برندارید، ممکن است باعث باز شدن زخم و خونریزی دوباره آن شوید.

بیشتر بخوانید: چرا زخم بعضی ها دیر خوب می شود؟ توصیه هایی برای بهبود سریع زخم
 

بریدگی و زخم را تمیز کنید

اولین مرحله برخورد با زخم آرام کردن و تمیز کردن آن با آب سرد است. پس از آن با موچینِ استریل شده با الکل خرده ها یا ذرات داخل زخم را بردارید. اطراف زخم را به آرامی با صابون و حوله بشویید. از صابون های تحریک کننده، الکل، ید یا هیدروژن پراکساید استفاده نکنید. آب تازه و تمیز تمام چیزی است که نیاز دارید.
 

کرم آنتی بیوتیک بزنید

کرم ها و پماد های آنتی بیوتیک نه تنها زخم را مرطوب نگه می دارند، بلکه خطر عفونت را کاهش می دهند. در صورت استفاده از آنتی بیوتیک، لایه نازکی از آن را روی زخم بگذارید. بعضی از آنتی بیوتیک ها ترکیباتی دارند که باعث تحریک پوست و ایجاد بثورات جلدی می شود. اگر دچار این عارضه شدید مصرف کرم را متوقف کنید.
 

روی زخم را بپوشانید

اگر لباستان با خراش روی بدن اصطکاک ایجاد می کند، آن را بانداژ کنید. نپوشاندن روی زخم می تواند باعث دوباره باز شدن زخم یا عفونت آن شود. اگر احساس می کنید زخمتان در معرض باکتری قرار دارد روی آن چسب بزنید و هر روز چسب را تعویض کنید. چنانچه زخم را بانداژ کردید اگر باند را خیلی محکم دورتادور اندام ببندید جریان خون اندام در محل بانداژ متوقف می شود. پس بانداژ نباید خیلی سفت بسته شود. همیشه چند دقیقه بعد از بستن باند باید اندام را دوباره بررسی کرد.
در صورت مشاهده علایم زیر که نشانه مشکل عروقی است باید بانداژ باز شده و شل تر بسته شود
  • سرد شدن قسمتی از اندام که بعد از محل پانسمان است
  • رنگ پریدگی یا کبودی اندام
  • احساس گزگز و کرختی در اندام به توسط بیمار
  • ضعیف شدن نبض بیمار
  • ناخن بیمار را بین انگشت شست و سبابه فشار میدهیم تا رنگ آن از قرمز به سفید تغییر کند. سپس فشار را رها می کینیم. اگر رنگ ناخن بلافاصله قرمز نشد نشانه مشکل عروقی است.
  •  

نشانه های حساسیت به چسب زخم یا لاتکس

اگر زیر چسب احساس خارش، تاول یا سوزش کردید احتمالا دچار حساسیت به چسب زخم شده اید. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از گاز استریل و چسب کاغذی استفاده کنند.
 

نشانه بهبودی

به محض اینکه پوستتان زخم شود بدن شروع به ترمیم جراحت می کند. گلبول های سفید خون به باکتری های عامل عفونت حمله می کنند. پلاکت ها، گلبول های قرمز و فیبرین ماده ژله ای مثل لخته روی زخم تشکیل می دهند و به سرعت یک لایه محافظ روی زخم تشکیل می شود. اگر زخم دچار خارش شد به آرامی آن را بخارانید و از کندن این لایه محافظ خودداری کنید.
 

روش سریع برخورد با سوختگی خفیف

خیلی از ما دچار سوختگی های خفیف شده ایم. اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داد به سرعت با آب یا دستمال سرد ناحیه سوختگی را خنک کنید تا فرایند سوختن  پوست متوقف شود. پس از آن سوختگی را با آب و صابون بشویید و به آرامی روی آن را بپوشانید. به تاول ها کاری نداشته باشید، آن ها به بهبود پوست کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: کمک های اولیه در درمان سوختگی ها
 

مراقبت از زخم های جراحی

مراقبت از زخم های ناشی از عمل جراحی با مراقبت از بریدگی ها و خراش ها تفاوتی ندارد. باید به مدت چند روز با بانداژ از زخم محافظت کرد و هر روز آن را تعویض کرد. پزشک دستورالعمل هایی برای مراقبت از بخیه ها به شما می دهد؛ از آن ها پیروی کنید. ناحیه جراحت را خشک نگه دارید و هر خونریزی یا قرمزی اضافی را به اطلاع پزشک برسانید.
 

مشاهده علایم عفونت

اگر شاهد تورم، خروج مایع سبز یا زرد، افزایش گرما و حساسیت به لمس زخم یا قرمزی که به اطراف جراحت انتشار پیدا می کند بودید، احتمالا زخمتان عفونت کرده است. علایم دیگر به صورت تورم غدد لنفاوی اطراف گردن، زیر بغل، کشاله ران یا بدن درد، لرز و تب بروز می کنند. اگر هر کدام از علایم را داشتید با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در مراقبت از زخم ها
 
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
  • خونریزی پس از 5-10 دقیقه فشردن متوقف نشود
  • عمق یا طول زخم بیش از 1.5 سانتی متر باشد
  • زخم نزدیک چشم
  • پارگی ها یا شکاف ها
  • بریدگی با ابزار کثیف یا آلوده
  • وجود اجسامی داخل زخم
  • زخم بسیار دردناک
  • داشتن نشانه های عفونت
  • زخم های ناشی از گاز گرفتگی حیوانات یا انسان ها
  • اگر در مورد واکسن کزازتان مطمئن نیستید حتما به پزشک مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات