برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اشتباهات رایج در مراقبت از زخم ها

درست یا غلط؟ تمیز کردن زخم با پراکسید هیدروژن یا مالیدن الکل بهترین راه است.
تمیز کردن زخم با پراکسید هیدروژن یا الکل؟ اشتباه است. استفاده از پراکسید هیدروژن یا مالیدن الکل برای تمیز کردن زخم به بافت آسیب زده و درمان آن را به تاخیر می اندازد. بهترین راه برای تمیز کردن یک زخم جزئی، شستشو با آب سرد و صابون است. حداقل 5 دقیقه روی زخم آب بریزید تا آلودگی ها و باکتری های اطراف زخم برطرف شود. زخم هایی که بزرگ و عمیقند و یا خونریزی آنها قطع نمی شود باید باید توسط پرستار تیمار شوند.
درست یا غلط؟ زخم را باید مرطوب نگه داشت
زخم را باید مرطوب نگه داشت؟درست مرطوب نگه داشتن زخم ها به درمان سریع تر زخم کمک کرده و همچنین مانع چسبیدن باند به زخم می گردد. این کار بخصوص برای زخم های بزرگ خوب است. تمیز نگه داشتن ناحیه زخم و استفاده از یک لایه نازک پماد آنتی بیوتیکی روی زخم، از بروز عفونت پیشگیری می کند.
درست یا غلط؟ زخم ها نیاز به هوا خوردن دارند.
نپوشاندن زخم؟ غلط بانداژ کردن زخم، مانع از اصطکاک زخم با لباس و آلودگی ها و باکتری ها می گردد. این کار به درمان سریع تر زخم کمک می کند. برای کاهش خطر عفونت زخم، همیشه پیش از بانداژ زخم را تمیز کنید. اگر زخم از نوع بریدگی باشد بانداژ کمک می کند لبه های زخم به هم نزدیکتر شده و زودتر التیام یابد. اگر از چسب زخم استفاده می کنید آن را در عرض زخم بزنید نه در طول.
درست یا غلط؟ بهتر است چسب زخم را آرام باز کنیم.
بهتر است چسب زخم را آرام باز کنیم؟ درست اگر چسب زخم یا بانداژ آن را با سرع و یک باره بردارید ممکن است باعث برداشته شدن پوست روی زخم یا حتی باز شدن مجدد لبه های زخم شود. در عوض، بانداژ را به آرامی و نرمی بردارید. اگر بانداژ به زخم چسبیده، با کمی آب گرم آن را جدا کنید. برای جلوگیری از کشیده شدن موهای اطراف زخم، چسب را در جهت رویش موها بر دارید.
درست یا غلط؟ کره برای سوختگی خوب است.
کره برای سوختگی خوب است؟غلط گذاشتن کره یا یخ روی سوختگی نه تنها کمکی به درمانش نمی کند بلکه می تواند منجر به آسیب های بعدی نیز شود. برای سوختگی های جزئی، محل سوختگی را زیر آب سرد بگیرید تا زمانیکه درد آرام شود. برای محافظت از پوست تاول زده، ناحیه مورد نظر را با گاز استریل بپوشانید. درصورت امکان از یک باند فاقد چسب استفاده کنید و بانداژ را شل ببندید تا به پوست سوخته نچسبد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام بریدگی که قسمت اعظم پوست از دست رفته در سرانگشت و قسمت پد چسب زخم به آن چسبیده به مدت یک هفته و جدا شدن با درد و خونریزی همراه است. چه کنیم؟

دیدگاه و نظــرات