برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زندگی در هوای آلوده شهرها، خطر ام اس را افزایش می دهد

زندگی در هوای آلوده شهرها، خطر ام اس را افزایش می دهد محققان ایتالیایی دریافتند آلودگی هوای شهرها موجب افزایش ۳۰ درصدی احتمال ابتلا به ام اس می‌شود.

محققان ایتالیایی دریافتند آلودگی هوای شهرها موجب افزایش ۳۰ درصدی احتمال ابتلا به ام اس می‌شود.

به گزارش «بهپو»، بر اساس نتایج این تحقیق که با مطالعه اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت ۹۰۰ بیمار مبتلا به ام اس ساکن در منطقه لومباردی ایتالیا انجام گرفت، مشخص شد آلودگی هوا یکی از عوامل خطر ابتلا به ام اس محسوب می‌شود.

منطقه لومباردی در شمال غرب ایتالیا قرار دارد و تعداد ساکنین آن به ۵۵۰ هزار نفر می‌رسد. میزان ابتلای شهروندان این منطقه به ام اس در طول ۵۰ سال گذشته، ۱۰ برابر افزایش داشته است و ۱۶ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۷۴ به ۱۷۰ مورد در سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است. محققان این منطقه را بر اساس میزان گسترش شهرنشینی به سه ناحیه تقسیم و آن‌ها را با هم مقایسه کردند. وضعیت آلودگی ذرات معلق هوا در دو ناحیه بالاتر از سقف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا است.

در این تحقیقات مشخص شد خطر ابتلا به ام اس در ساکنین مناطق حومه‌ای که کمتر در معرض آلودگی ذرات معلق هوا هستند، در مقایسه با ساکنین مناطق شهری، کمتر است. در واقع خطر ابتلا به ام اس در ساکنین مناطق شهری ۲۹ درصد بیش از ساکنین مناطق حومه‌ای بود.

محققان هشدار می دهند اقدامات متقابل برای کاهش آلودگی هوا در حفظ سلامت عمومی بسیار مهم است. این اقدامات نه تنها به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی منجر می شود بلکه خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی مزمن مانند ام اس را هم کم می کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، مولتیپل اسکلروزیس –ام اس- یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیرمتعارفی به سیستم عصبی مرکزی می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد؛ ولی در بیماری‌های خودایمنی، به اشتباه بافت‌های نرمال از بین می‌روند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت –اسکلروزیس- می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می‌بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه « European Journal of Neurology » منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات