برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کرونا ویروس با بدن ما چه می کند؟

کرونا ویروس با بدن ما چه می کند؟ اطلاعات دانشمندان از کروناویروس جدید هنوز کم است اما چیزی که مشخص این است که در موارد حاد، این ویروس تاثیر مخربی بر بدن می گذارد و تنها ریه ها را نشانه نمی گیرد.

بیش از 75 هزار نفر در سراسر جهان به کرونا ویروس مبتلا شده اند  و بیش از 2000 نفر جان خود را از دست داده اند و هنوز اطلاعات ما از این ویروس جدید کم است، اما چیزی که مشخص این است که در موارد حاد، این ویروس تاثیر مخربی بر بدن می گذارد و تنها ریه ها را نشانه نمی گیرد.

به گزارش «بهپو»، چیزهایی که در ادامه خواهیم گفت نتایج مشاهدات و مطالعات محققان درباره «کرونا ویروس جدید» که هم اکنون به آنکووید 19 «COVID – 19» می گویند تا این لحظه است.

 

بیشتر بخوانید: کرونا ویروس چیست و چقدر خطرناک است؟

 

کووید 19 بر ریه ها تاثیر می گذارد

کرونا ویروس جدید همانند سایر کرونا ویروس ها از جمله سارس، مرس و سرماخوردگی معمولی یک بیماری ریوی است و بنابراین در ابتدا ریه ها تحت تاثیر این ویروس قرار می گیرند.

علایم اولیه کرونا ویروس کووید 19 شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. بلافاصله 2 روز پس از اینکه ویروس وارد بدن فرد شود یا تا 14 روز بعد این علایم بروز می کند.

شدت علایم در کووید 19 از خفیف یا بدون علامت تا شدید و گاهی مرگ متغیر است. داده های به دست آمده از 17 هزار مورد ابتلا در چین نشان می دهد تقریبا 81 درصد موارد ابتلا خفیف بوده اند. بقیه شدید یا بحرانی گزارش شده اند.

مسن سالان و کسانی که بیماری های مزمن دارند در معرض خطر عوارض شدیدتر بیماری هستند.

حال ببینیم این ویروس با ریه های بیمار چه می کند؟

 

در برخی افراد فقط باعث بروز علایم جزئی تنفسی و در برخی دیگر باعث ذات الریه –پنومونی- که جان فرد را تهدید نمی کند می شود. اما بعضی مبتلایان دچار آسیب ریوی شدید می شوند.

«لورا ایوانز» از محققان دانشگاه سیاتل می گوید: «آنچه که ما در بیماران مبتلا به کووید 19 شدید می بینیم بیماری است که «سندرم دیسترس حاد تنفسی» یا «ARDS» می نامیم.»

تنها ویروس کووید 19 نیست که باعث سندرم حاد تنفسی می شود. عفونت، تروما و سپسیس هم از جمله چیزهایی هستند که آن را تشدید می کنند.

در سندرم حاد تنفسی، ریه ها آسیب می بیند. به این شکل که از عروق خونی کوچک موجود در ریه مایع نشت می کند. این مایع در کیسه های هوایی ریه ها «آلوئول» جمع می شود و در نتیجه انتقال اکسیژن از هوا به خون سخت می شود.

هنوز اطلاعات ما درباره نوع آسیبی که کووید 19 به ریه ها می زند کم است اما در گزارشی اخیرا آمده است که آسیب ریه ها در این بیماری شبیه به سارس و مرس است.

اخیرا در مطالعه ای که بر روی 138 فرد مبتلا به کووید 19 و بستری در بیمارستان انجام شد نشان داد اشکال در تنفس 5 روز پس از بروز علایم شروع شده است. سندرم حاد تنفسی به طور متوسط 8 روز پس از بروز علایم شروع می شود.

درمان سندرم حاد تنفسی شامل اکسیژن رسانی و تهویه مکانکی به منظور رساندن اکسیژن بیشتر به خون است.

به گفته ایوانز، برای سندرم حاد تنفسی درمان خاصی وجود ندارد. اکسیژن رسانی به فرد بهترین حمایتی است که می توان از او کرد. در این فرصت بدن اجازه بهبود پیدا می کند و سیستم ایمنی فرصت می یابد تا اتفاقات زمینه ای را مدیریت کند.

 

بیشتر بخوانید: کرونا کشنده نیست، قابل درمان است

 

برای سایر اندام ها چه اتفاقی می افتد؟

معده و روده ها

برخی مبتلایان به کووید 19 علایم گوارشی مثل تهوع و استفراغ را نشان داده اند، اگرچه این علایم نسبت به مشکلات ریوی شیوع کمتری دارد.

در حالیکه به نظر می رسد کرونا ویروس از طریق ریه ها وارد بدن می شود اما روده ها دور از دسترس این ویروس نیستند.

گزارش های اولیه وجود ویروس های عامل سارس و مرس را در بیوپسی بافت روده و نمونه مدفوع بیماران نشان داده اند. مطالعات اخیر که یکی از آنها در مجله « New England Journal of Medicine» منتشر شده است گزارش می دهد که نمونه مدفوع برخی مبتلایان به کووید 19 برای ویروس مثبت بوده است.

با همه اینها محققان هنوز نمی دانند که آیا انتقال ویروس از طریق مدفوع امکان دارد یا خیر.

 

قلب و عروق

ایوانز می گوید کووید 19 می تواند بر روی قلب و عروق هم تاثیر بگذارد. عوارضی چون به هم خوردن ضربان منظم قلب، نرسیدن خون کافی به بافت ها یا فشار خون پایین در بیماران مبتلا مشاهده شده است.

البته تا این زمان هیچ گزارش معتبری نداریم که بگوید ویروس مستقیما به قلب آسیب می زند.

 

کبد و کلیه ها

هنگامی که سلول های کبدی ملتهب یا آسیب دیده باشند بیشتر از مواقع عادی به خون آنزیم ترشح می کنند. آنزیم کبدی بالا همیشه نشانه مشکل جدی نیست اما این نشانه در مبتلایان به سارس و مرس مشاهده شده است.

در یک گزارش از منابع معتبر، علایم آسیب کبدی در فرد مبتلا به کووید 19 مشاهده شده است. پزشکان می گویند هنوز نتوانسته اند به درستی دریابند این آسیب کبدی ناشی از اثر مستقیم ویروس است یا داروهایی که به بیمار داده شده است.

همچنین در برخی مبتلایان به کووید 19 آسیب حاد کلیوی مشاهده شده است که گاهی نیاز به پیوند کلیه هم داشته اند. این مورد در مبتلایان به سارس و مرس هم مشاهده شده است.

در زمان شیوع سارس دانشمندان حتی ویروس ایجاد کننده این بیماری را در لوله های کلیه پیدا کردند.

سازمان بهداشت جهانی، «WHO» می گوید هنوز شواهد کمی داریم که نشان دهد این ویروس مستقیما باعث آسیب کلیوی می شود.

«جیمز چری»، استاد تحقیقات کودکان در دانشکده پزشکی «دیوید گفن»، می گوید: «آسیب کلیوی ممکن است در نتیجه سایر تغییراتی باشد که در زمان عقونت کروناویروس اتفاق می افتد. وقتی بیمار دچار ذات الریه می شود اکسیژن کمتری برای گردش در خون دارد و همین می تواند به کلیه ها آسیب بزند.»

 

سیستم ایمنی

با ورود هر عامل خارجی مثل ویروس یا باکتری به بدن، سیستم ایمنی بدن با حمله به آن پاسخ می دهد. این پاسخ می تواند بدن را از عفونت نجات دهد اما گاهی نیز باعث آسیب موازی در بدن می شود.

این حالت می تواند به شکل یک واکنش التهابی که گاهی «طوفان سیتوکین» نامیده می شود رخ دهد. سلول های ایمنی برای مبارزه با عفونت سیتوکین تولید می کنند اما اگر بیش از اندازه تولید شوند باعث اشکال در بدن خواهد شد.

ایوانز می گوید: «بسیاری از آسیب هایی که در بیماری کرونا بدن وارد می شود در نتیجه «سندرم سپسیس» است که ناشی از واکنش های ایمنی پیچیده در بدن رخ می دهد. عفونت به تنهایی می تواند یک واکنش التهابی شدید در بدن ایجاد کند که بر ارگان های مختلف بدن تاثیر می گذارد.»

نکته دیگر درباره سیستم ایمنی بدن این است که تاکنون تقریبا هیچ موردی از کووید 19 در کودکان زیر 9 سال دیده نشده است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا کودکان خردسال به طور کلی آلوده نمی شوند یا علایم آنها آنقدر خفیف است که کسی متوجه آن نمی شود.

چری می گوید: «کودکان نسبت به بزگسالان وقتی به انواع عفونت ها مثل سرخک یا پنوموکوک مبتلا می شوند، علایمشان شدید نیست.»

او می گوید: «شاید دلیل این اتفاق این باشد که کودکان «پاسخ ایمنی مستقیم» دارند درحالیکه مسن سالان «واکنش بیش از حد» نشان می دهند. این پاسخ ایمنی بیش از حد است که باعث برخی آسیب ها در هنگام عفونت می شود.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث لاین»، چری می افزاید: «شواهدی از این اتفاق در بیماری سارس مشاهده شد و من گمان می کنم که می تواند در ارتباط با بیماری کرونا ویروس هم اتفاق بیفتد.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات