برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا گرما ویروس کرونا را از بین می برد؟

آیا گرما ویروس کرونا را از بین می برد؟ کووید 19 ویروسی جدید و اطلاعات ما درباره آن کم است. هنوز مشخص نیست که آیا هوا و دما بر گسترش و انتشار کووید 19 تاثیر دارد یا خیر. البته فرضیاتی وجود دارد که دما بر کووید 19 تاثیر می گذارد چون فعالیت بسیاری دیگر از ویروس ها در سرما کم می شود.

کروناویروس ها خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که برخی از آنها باعث بیماری در انسان می شوند و برخی دیگر بین حیوانات در چرخشند از جمله شتر، گربه و خفاش. به ندرت کروناویروس های حیوانی می توانند افرادی را که با حیوانات آلوده در تماس بوده اند، عفونی کنند و سپس از انسان به انسان سرایت کرده و شیوع پیدا کنند. همانند چیزی که در بیماری مرس و سارس اتفاق افتاد و هم اکنون با SARS-CoV-2 در حال وقوع است؛ ویروسی که باعث کووید 19 «covid-19» شده است.

به گزارش «بهپو»، اطلاعات ما درباره روش گسترش و شیوع این ویروس با توجه به جدید بودن بیماری کم است و آنچه که ما می دانیم اطلاعات قبلی ما درباره خانواده کروناویروس ها است.

 

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

 

آیا گرما ویروس کرونا را از بین می برد؟

بر اساس اطلاعاتی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها «CDC» به ما می دهد انواع مختلفی از کروناویروس های انسانی وجود دارد و برخی از آنها باعث بیماری های خفیف سیستم ایمنی فوقانی می شود. با این حال، کووید 19 «covid-19» ویروسی جدید و جهش یافته از این خانواده است و پیش از این در انسان تشخیص داده نشده بود. با اطلاعاتی که ما از قبل داریم پاسخ این سوال که آیا گرما از گسترش ویروس کووید 19 جلوگیری می کند، چه می شود؟

اگر صادقانه بخواهیم بگوییم شاید جواب این سوال خیال شما را خیلی راحت نکند. CDC می گوید هنوز مشخص نیست که آیا هوا و دما بر گسترش و انتشار کووید 19 تاثیر دارد یا خیر. البته فرضیاتی وجود دارد که دما بر کووید 19 تاثیر می گذارد چون بسیاری دیگر از ویروس ها از جمله ویروس های شایع سرماخوردگی، آنفولانزای پرندگان یا آنفولانزا در فصل های سردتر سال به شکل فعال تری گسترش می یابند.

اما این بدان معنا نیست که امکان ابتلا به این ویروس ها در دیگر ماه های سال غیر ممکن است. با اطلاعاتی که ما هم اکنون داریم معلوم نیست که آیا در هوای گرم تر انتشار کووید 19 کاهش می یابد یا خیر. اطلاعات بیشتری درباره قابلیت و شدت انتقال و سایر ویژگی های مرتبط با کووید 19 نیاز داریم و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

 

بیشتر بخوانید: کروناویروس با بدن ما چه می کند؟

 

آیا ویروس کرونا از لباس منتقل می شود؟

احتمال انتقال ویروس با لمس سطوح و اشیای آلوده با دست و سپس تماس دست آلوده با دهان، بینی یا چشم وجود دارد، اما به نظر نمی رسد این راه انتقال اصلی باشد.

«مسعود پارسانیا»، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا که بر روی لباس باشد، می‌تواند به افراد دیگر منتقل شود به «ایرنا» گفت: «این امکان وجود دارد اما امکان انتقال ویروس کرونا از سطح صاف بیشتر از البسه است.»

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: «این ویروس معمولا در داخل ترشحات تنفسی وجود دارد و بعد از پخش شدن توسط عطسه و سرفه در محیط، در سطوح صاف جذب نشده و مدتی بر روی آن باقی می‌ماند، اما نمی‌توان گفت که ترشحات بر روی لباس، سبب عفونی شدن آن پارچه نمی شود. بخشی از ترشحات به عمق لباس نفوذ پیدا می کند، طبیعا امکان تماس به سطح دست کمتر می باشد، به عبارتی احتمال انتقال ویروس از طریق البسه نسبت به سطوح صاف، بسیار کمتر است.»

اینکه سرایت یک ویروس از شخصی به شخص دیگر راحت صورت می گیرد یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی ویروس ها بسیار مسری و واگیر هستند و به راحتی منتشر می شوند؛ مثل سرخک. در حالیکه سایر ویروس ها به راحتی منتشر نمی شوند. نکته مهم دیگر این است که ویروس پس از انتشار، پایداری و مقاومت داشته باشد.

کووید 19 از جمله ویروس هایی است که به راحتی منتشر می شود و در برخی مناطق جغرافیایی آلوده پایداری دارد.

 

بیشتر بخوانید: توصیه یونیسف به خانواده ها برای مقابله با کرونا

 

آیا درمان یافتگان مجددا مبتلا به کرونا می شوند؟

پارسانیا در پاسخ این سوال که آیا درمان یافتگان، مجددا در معرض ابتلا قرار می‌گیرند؟ گفت: «هرچند پاسخ به این سوال قدری زود است و نمی‌توان اعلام نظر قطعی در مورد آن داشت اما به عنوان یک قاعده کلی در ارتباط با واکنش سیستم ایمنی در برابر عفونت های ویروسی، می توان پیش بینی کرد که افراد برای مدتی در مقابل آن ایمنی خواهند داشت.»

او افزود: «چون از پیدایش این ویروس حدود دو ماه بیشتر نمی‌گذرد، نمی‌توان در این مورد به طور دقیق اظهار نظر کرد. معمولا فردی که بیماری ویروسی پیدا می کند، یک ایمنی در بدن اش به وجود می‌آید.»

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: «معمولا بعد از ابتلا به عفونت در هر بیماری ویروسی، سیستم ایمنی بدن برای مقابله مجدد، یک خاطره ایمنی در خود باقی می گذارد و این موضوع از چند ماه تا چند سال بر حسب نوع بیماری ویروسی می‌تواند فرد را حفاظت کند.»

وی افزود: «کسانی که دچار عفونت‌های وسیع سیستمیک می‌شوند، معمولا سیستم ایمنی در طول مبارزه با آن ویروس، بیشتر تحریک شده و خاطره ایمنی داوم بیشتری در بدن داشته و فرد را در برابر آن ویروس محافظت می کند.»

پارسانیا پیش بینی کرد که افراد درمان شده بیماری کرونا از یک زمان موقت تا زمان نسبتا طولانی در برابر این ویروس محافظت شوند، البته دادن پاسخ دقیق به این سؤال، نیاز به بررسی های بیشتری دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات