برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مزه فلز در دهان نشانه چیست؟

مزه فلز در دهان نشانه چیست؟ فاکتورهای زیادی در تشخیص مزه ها نقش دارد، به همین دلیل اختلالات چشایی می تواند نتیجه ای از بیماری های مختلف یا به هم خوردن تعادلات بدن باشد. احساس طعم فلز در دهان می تواند به دلایل مختلف از جمله مصرف دارویی خاص تا رعایت نکردن سلامت دهان و دندان اتفاق بیفتد.

مزه، یکی از پنج حس بدن انسان است که ترکیبی از احساسات مختلف است. جوانه های چشایی بر روی زبان که مسوول ارسال سیگنال به مغز هستند برای تشخیص درست مزه، از پارامترهایی مانند بو، بافت و دما هم کمک می گیرند. بنابراین عجیب نیست کسی که گرفتگی بینی دارد نمی تواند از طعم غذای مورد علاقه اش لذت واقعی را ببرد چون بخش مهمی که در ایجاد آن طعم نقش داشته، دچار نقص شده است.

به گزارش «بهپو»، با اطلاعاتی که زبان به مغز می فرستد، مغز مزه ها را به پنج دسته اصلی تقسیم می کند: شیرین، شور، ترش، تلخ و تند. از آنجا که فاکتورهای زیادی در تشخیص مزه ها نقش دارد، اختلالات چشایی می تواند نتیجه ای از بیماری های مختلف یا به هم خوردن تعادلات بدن باشد. احساس طعم فلز در دهان می تواند به دلایل مختلف از جمله مصرف دارویی خاص تا رعایت نکردن سلامت دهان و دندان اتفاق بیفتد.

 

بیشتر بخوانید: تلخی دهان، بررسی علل و روش های درمان

 

سلامت دهان و دندان

اگر عادت ندارید که به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید بیماری های دهان و دندان از قبیل ژنژیویت، پریودنتیست یا عفونت دندان در انتظار شماست. از عوارض این بیماری ها احساس طعم فلز در دهان است. این بیماری ها باعث می شوند پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی داشته باشید و طعم فلز حس کنید.

تورم لثه، رنگ قرمز تیره یا روشن لثه یا لثه هایی که به سادگی خونریزی می کنند از علایم دیگر پایین بودن سلامت دهان و دندان است. این افراد معمولا با بوی بد دهان هم روبرو هستند.

اگر این علایم را دارید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ضمن درمان بیماری های دهان و دندان در صورت نیاز، برای درمان هرگونه عفونت اقدام کند.

 

سرماخوردگی و بیماری های عفونی

سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و عفونت های تنفس فوقانی می توانند باعث تغییر مزه دهان شوند. چون احساس بو و مزه بسیار به هم نزدیکند و هر گونه اشکال در سیستم تنفسی بر حس چشایی تاثیر می گذارد و باعث احساس طعم فلز در دهان می شود. این افراد معمولا علایمی چون آبریزش یا گرفتگی بینی، گلو درد و سرفه هم دارند.

استراحت، نوشیدن بیشتر مایعات و مصرف داروهای مسکن بدون نسخه در صورت نیاز به بهبود و تسکین شما کمک می کند. با بهتر شدن حالتان، احساس طعم فلز در دهان هم باید از بین برود.

 

برخی داروها

مصرف برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها باعث احساس طعم فلز در دهان می شود. بعضی داروها هم باعث خشکی دهان می شوند که نتیجه آن احساس طعم فلز در دهان است.

شایع ترین داروهایی که باعث ایجاد طعم فلز در دهان می شود، به قرار زیر است:

● آنتی بیوتیک ها

● ضد افسردگی ها و داروهای روان

● داروهای فشار خون

● داروهای گلوکوم – آب سیاه

● داروهای ضد قارچ

● استروییدها

● پچ های نیکوتین

● داروهای ادرار آور

● داروهای آنتی هیستامین

● داروهای پوکی استخوان

اگر به دلیل مصرف دارویی خاص در دهانتان طعم فلز حس می کنید، داروی خود را قطع نکنید و حتما با پزشکتان مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: چرا دهان خشک می شود؟ آشنایی با علل بروز و مسیر درمان

 

ویتامین ها

ویتامین هایی که زنان پیش از بارداری مصرف می کنند، کلسیم و آهن می توانند علت طعم فلز در دهان باشند. مولتی ویتامین هایی که مس، روی یا کروم دارند هم می توانند طعمی از فلز در دهان به جا بگذارند. مثلا آبنبات های سرماخوردگی که دارای روی هستند، طعم فلز در دهان به جا می گذارند.

در این حالت به فاصله کمی پس از مصرف ویتامین، طعم فلز از بین خواهد رفت.

 

سوء هاضمه

سوزش سر دل، بازگشت اسید معده –رفلاکس- و سوء هاضمه از جمله ناراحتی هایی هستند که به دهان طعم فلز می دهند. این بیماران معمولا از نفخ و احساس سوزش در قفسه سینه هم شکایت دارند.

برای درمان مشکل زمینه ای که باعث طعم فلز در دهانتان شده است از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید، شامتان را زودتر میل کنید و داروهای ضد اسید مصرف کنید.

چنانچه علایم جدی تری دارید، مثلا برای بلعیدن غذا مشکل دارید یا درد شدیدی دارید توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید. پس از درمان بیماری گوارشی دیگر طعم فلز را در دهانتان احساس نخواهید کرد.

 

بارداری

چیز عجیبی نیست اگر در زمان بارداری مزه دهان شما تغییر کند. مزه فلز در ابتدای بارداری و به دلیل تغییرات هورمونی معمولا دیده می شود. البته موقت است و خود به خود از بین می رود.

 

دمانس – زوال عقل

وقتی کسی دچار زوال عقل می شود طعم چیزها برایش عوض می شود. قسمتی از مغز که مسوول کنترل مزه ها است، به خوبی قبل کار نمی کند. توصیه ما در این بیماران این است که با طعم های قوی یا شیرین آشپزی کنید و انواع متفاوت غذاها و نوشیدنی ها را امتحان کنید تا اشتهایتان افزایش پیدا کند.

 

نارسایی کلیوی

نارسایی کلیه یکی از علل احساس مزه فلز در دهان است که باید جدی گرفته شود. البته مبتلایان به دیابت هم از طعم فلز در دهانشان شکایت می کنند و می دانید که دیابت هم می تواند باعث نارسایی کلیوی شود.

بر اساس آمار بنیاد بین المللی کلیه در حدود 30 درصد از مبتلایان به دیابت نوع یک و 10 تا 40 درصد از مبتلایان به دیابت نوع دو نهایتا به نارسایی کلیه دچار خواهند شد.

در مبتلایان به نارسایی کلیه، تجمع مواد زاید در کلیه می تواند منجر به بوی بد دهان یا از دست دادن اشتها و در نتیجه احساس طعم فلز در دهان شوند.

 

درمان های سرطان

مزه تلخ یا مزه فلزی که در دهانتان ماندگار است، یک عارضه جانبی مشترک شیمی درمانی و پرتودرمانی است. این حالت پس از پایان درمان از بین می رود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برای حل این مشکل تغییراتی در غذایتان ایجاد کنید؛ طعم دهنده های ترش مانند آب لیمو، سرکه یا خیارشور به غذایتان اضافه کنید. ادویه ها، گیاهان و شیرین کننده ها طعم قوی تری به غذا می دهند. سعی کنید غذاهای یخ زده یا سرد بیشتر بخورید. به جای ظروف فلزی از ظروف چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. آب بیشتری بنوشید مگر اینکه نارسایی کلیه داشته باشید. و در آخر سیگار نکشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات