برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری هایی که بوی بد دهان را بلند می کنند

بیماری هایی که بوی بد دهان را بلند می کنند بوی دهان آزار دهنده است به ویژه برای اطرافیان. درحالیکه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مسوول اصلی بوی بد دهان است با اینحال می تواند ناشی از برخی بیماری های خاص هم باشد. بوی میوه یا استون در دهان نشان می دهد که دیابت شما تحت کنترل نیست یا بوی فلز در دهان از علایم بیماری های لثه است.
بوی دهان چیزهای زیادی درباره وضعیت سلامت شما می گوید. بوی میوه یا استون در دهان نشان می دهد که دیابت شما تحت کنترل نیست یا بوی فلز در دهان از علایم بیماری های لثه است.
به گزارش «بهپو»، بوی بد دهان آزار دهنده است به ویژه برای اطرافیان. درحالیکه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مسوول اصلی بوی بد دهان است با اینحال می تواند ناشی از برخی بیماری های خاص هم باشد. در ادامه بیماری هایی را با هم مرور می کنیم که باعث ایجاد بوی خاص در دهان می شوند.
 
بیشتر بخوانید: 8  علت بوی بد دهان
 

خروپف

اگر با دهان باز بخوابید دهانتان خشک می شود و محل خوبی برای زندگی باکتری های تولید کننده بوی دهان می شوند. اگر خرناس می کشید بهتر است به پشت نخوابید. توجه داشته باشید که وجود باقی مانده غذا بین دندان ها به رشد باکتری های دهانی کمک می کند. صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قبل از خواب کمک شایانی به کاهش بوی بد دهان می کند.
 

بیماری های لثه

اگر دهانتان بوی فلز می دهد احتمالا باکتری هایی زیر لثه تان رشد می کنند که می توانند باعث التهاب و حتی عفونت شوند. به این حالت «پریودنتیت» می گویند. اگر سیگاری باشید یا منظم مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید بیشتر در معرض پریودنتیت هستید. بیماری های لثه ارثی هم هستند.
 

رفلاکس معده به مری

«رفلاکس معده به مری» باعث می شود جریان اسید معده اشتباه حرکت کند و به مجرای ارتباطی گلو به معده –مری- وارد شود. در این حالت دهان مزه ترش می گیرد و تکه های کوچک غذا یا مایع به داخل دهان می آیند. اسید معده می تواند به گلو و دهان آسیب بزند و زمینه را برای باکتری های تولید کننده بو فراهم کند.
 

دیابت

اگر مبتلا به «دیابت» باشید ممکن است دهانتان مزه میوه بدهد. این حالت نشان می دهد بدن به جای قند -گلوکز- از چربی استفاده می کند. این به آن معنی است که هورمون انسولین در بدن شما بسیار پایین آمده و باید با پزشک تماس بگیرید.
 

باکتری اچ پیلوری

باکتری اچ پیلوری به سرطان معده و زخم های معده مرتبط است. دهان در این حالت بوی تعفن می گیرد و گاهی با حالت تهوع، سوزش سر دل، دل درد یا سوء هاضمه همراه است. وقتی تحت درمان آنتی بیوتیک قرار بگیرید بسیاری از این باکتری ها کشته می شوند و نشانه های بیماری از بین می رود.

 
عفونت دستگاه تنفسی

سرماخوردگی، سرفه و عفونت سینوس مخاط های بینی و دهان را پر از باکتری می کند. این عارضه روی بوی دهان هم اثر می گذارد و معمولا با بهبودی بیماری از بین می رود.
 

دارو

بعضی از داروها موجب خشکی دهان و در نتیجه بوی بد دهان می شوند. داروهای دیگری مانند نیترات ها که برای عوارض قلبی تجویز می شوند، شیمی درمانی سرطان و برخی از داروهای خواب، مواد شیمیایی آزاد می کنند که وقتی در بدن تجزیه می شوند دهان را بد بو می کنند. اگر ویتامین زیادی هم دریافت کنید امکان دارد بوی دهانتان بد شود.
 

سنگ لوزه

اگر غذا در لوزه گیر کند ممکن است با تجمع کلسیم در اطراف آن «سنگ لوزه» ایجاد شود. لوزه اندام کوچکی است که در پشت گلو قرار دارد و با میکروب ها مبارزه می کند. این وضعیت معمولا مشکلی ایجاد نمی کند، اما گاهی باعث تحریک گلو می شود، باکتری ها در آن رشد می کنند و دهان را بدبو می کنند. می توانید با مسواک یا گوش پاک کن از شر این سنگ ها خلاص شوید. خوب مسواک زدن –و مسواک زدن زبان- و غرغره آب بعد از خوردن غذا به بهبود بوی بد دهان کمک می کند. اگر زیاد به این مشکل دچار می شوید با پزشک مشورت کنید.
 

کم آبی

وقتی آب کافی به بدن نمی رسد بزاق کافی هم ساخته نمی شود. بزاق به طور طبیعی باکتری ها را از محیط دهان پاک می کند. وقتی بزاق کمی داشته باشید بوی دهان هم نامناسب خواهد بود. همچنین عارضه ای به نام «سندرم شوگرن» روی غدد تولید بزاق تاثیر منفی می گذارد و دهان را خشک و بد بو می کند.
 

عفونت

اگر جراحت یا بریدگی داخل دهان به وسیله باکتری ها دچار عفونت شود بوی بدی ایجاد می کند. این جراحت می تواند تصادفی یا در اثر جراحی دهان یا کشیدن دندان بروز کند. اگر نکات بهداشتی را به خوبی رعایت نکنید یا از دستورالعمل های دندانپزشکتان پیروی نکنید ممکن است دچار عفونت دهانی شوید. گاهی عفونت دهانی به خودی خود از بین می رود، اما اگر این طور نشد با آنتی بیوتیک بهبود می یابد. آنتی بیوتیک دهان را تا حد ممکن پاک می کند همچنین می توانید برای نتیجه بهتر روزانه چند بار دهانتان را با آب نمک بشویید.
 

نارسایی کبد

بوی شیرینی و کپک در دهان احتمالا نشان از عارضه «فتور هپاتیکوس» دارد و نشانه این است که کبد به درستی کار نمی کند و بیماری کبد پیشرفت کرده است. از جمله نشانه های دیگر نارسایی کبد، یرقان –زرد شدن سفیدی چشم و پوست -در اثر تجمع بیلی روبین در بدن- است.
 

نارسایی کلیه

بوی ماهی در دهان از جمله نشانه های «نارسایی کلیه» است. وقتی کلیه دچار نارسایی می شود نمی تواند از شر ضایعات بدن خلاص شود. این حالت در مراحل پایانی نارسایی کلیه دیده می شود که به آن مرحله نهایی بیماری کلیوی –ESRD- می گویند. وقتی کلیه به این مرحله می رسد می بایست تحت پیوند یا دیالیز قرار بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات