برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترک عادت جویدن ناخن

ترک عادت جویدن ناخن ناخن جویدن نوعی رفتار وسواسی است که در اغلب موارد پاسخی است به استرس های ذهن و روح. جویدن ناخن عادت نیمی از کودکان و نوجوانان است که به راحتی ترک نمی شود.

«ناخن جویدن» عادت نیمی از کودکان و نوجوانان است و بسیاری از آنها نمی توانند این عادت را ترک کنند. جویدن ناخن نوعی رفتار وسواسی است که خیلی‌ها ناخواسته انجام می‌دهند و گاهی همین رفتار به ظاهر ساده، به مشکلی جدی تبدیل می‌شود.

به گزارش «بهپو»، اگر بزرگسال هستید و ناخنتان را می جوید شاید این کار ریشه در کودکی شما داشته باشد.دانشمندان هنوز به قطعیت نرسیده اند اما فکر می کنند جویدن ناخن ارثی باشد و کودکانی که والدینشان ناخن می جویده اند، گرفتار ناخن جویدن شوند. مطالعات نشان می دهد حتی اگر والدین عادت جویدن ناخن را پیش از تولد کودکشان کنار بگذارند، باز هم احتمال بروز این اتفاق در کودک وجود دارد.

گاهی ناخن جویدن نشانه استرس ذهنی یا روحی است. ناخن جویدن را بیشتر در افرادی می بینیم که عصبی، مضطرب یا افسرده هستند و با این کار بر احساساتشان غلبه می کنند.

گاهی وقتی بی حوصله یا گرسنه هستید یا احساس ناامنی می کنید ناخن می جوید. بیشتر مواقع جویدن ناخن ناخودآگاه و خودکار است بدون اینکه به آن فکر کرده باشید.

 

چرا نباید ناخن جوید؟

جویدن ناخن معمولا باعث آسیب دایمی نمی شود. اما قطعا جوانب منفی دارد:

● باعث رشد غیرطبیعی ناخن می شود: اگر بافت اطراف ناختان را از بین ببرید، رشد آنها را به شکلی که باید متوقف می کنید. در نتیجه ناخن هایی با شکل عجیب خواهید داشت.

● زیبایی خنده شما را می گیرد: جویدن ناخن می تواند باعث لب پر شدن، ترک خوردن یا شکستن دندان ها شود. با گذشت زمان احتمال اینکه حتی مشکلات فک پیدا کنید هم وجود دارد.

● بیمارتان می کند: دست ها منبع آلودگی هستند و ناخن ها مخفیگاهی عالی برای میکروب ها. وقتی انگشتتان را بارها و بارها داخل دهانتان می گذارید، احتمال بیمار شدنتان بالا می رود. ویروس سرماخوردگی و سایر بیماری ها از همین راه می توانند شما را آلوده کنند. همچنین پوست اطراف ناخن آسیب می بیند و راه را برای ورود میکروب ها و بروز عفونت باز می کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه کودک خود را از استرس دور کنیم

 

ترک عادت جویدن ناخن

ممکن است یک شبه تغییری نبینید اما، با کمی تلاش و صرف وقت می توانید عادت جویدن ناخن را کنار بگذارید. توصیه ما به کسانی که ناخن می جوند این است که روش های زیر را امتحان کنند:

● ناخن ها را کوتاه تر کنید: وقتی ناخن کافی برای نیش زدن و جویدن وجود نداشته باشد، جویدن ناخن رضایتی که دنبالش هستید را برایتان ایجاد نمی کند و آن را رها می کنید.

● ناخن ها را بدمزه کنید: لاک های مخصوصی در بازار وجود دارد که طعمی زننده دارند. برای جویدن ناخنی که طعم بد دارد بیشتر فکر خواهید کرد!

● ناخن هایتان را مانیکور کنید: وقتی برای زیبا کردن ناخن هایتان پول و وقت صرف می کنید، دلیل خوبی خواهید داشت که این زحمت ها را با جویدن ناخن هدر ندهید.

● دستکش بپوشید: شاید احمقانه به نظر برسد اما پوشیده بودن ناخن ها آنها را از دیدتان دور نگه می دارد. اگر دستکش پوشیدن مانع انجام کارهای روزانه تان می شود، برچسب هایی برای پوشش دادن ناخن ها در بازار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

● محرک هایتان را پیدا کنید: بفهمید وقتی در حال جویدن ناخنتان هستید چه احساسی دارید یا چه کاری انجام می دادید. با دانستن چیزهایی که شما را به سمت جویدن ناخن می کشاند، می توانید راه های غلبه بر آنها را پیدا کنید.

● دهان و دست هایتان را مشغول نگه دارید: دست هایتان را به کار بگیرید؛ با بازی کردن با توپ استرس، یا نواختن موسیقی با سازها یا بافتنی کردن یا حتی فشردن کلید خودکار. جویدن آدامس هم دهانتان را مشغول می کند. انرژی که صرف جویدن ناخن می کنید جای دیگر رها کنید.

اگر نمی توانید به یک باره جویدن ناخن را کنار بگذارید، به خودتان زمان و فرصت بدهید. اهداف کوچکی ترسیم کنید و تلاش کنید با رسیدن به این اهداف کوچک، هدف نهایی را رقم بزنید. مثلا ابتدا به مدت یک هفته روی جویدن ناخن دست راست کار کنید و آن را کنار بگذارید. یا حتی اهداف کوچکتر از این، مثلا سعی کنید جویدن ناخن یکی از انگشت ها را کنار بگذارید و زمانی که به این هدف رسیدید انگشت بعدی را در برنامه خود قرار دهید. و این کار را تا جایی ادامه دهید که به هدف بزرگ کنار گذاشتن کامل عادت جویدن ناخن ها برسید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اگر با وجود همه این روش ها نتوانستید عادت جویدن ناخن را ترک کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات