برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟ به نقطه ها و لکه های سفید که برروی ناخن ظاهر می شوند لوکونیشیا می گویند. این لکه ها عموما بی ضرر بوده و اغلب توسط آسیب های کوچک ایجاد می شوند.
به نقطه ها و لکه های سفید که برروی ناخن ظاهر می شوند لوکونیشیا می گویند. این لکه ها عموما بی ضرر بوده و اغلب توسط آسیب های کوچک ایجاد می شوند.
برخلاف تصور عامه، لکه های سفید روی ناخن ناشی از کمبود کلسیم و روی یا سایر ویتامین ها در رژیم غذایی شما نمی باشد. در موارد بسیار نادر این لکه ها ناشی از هایپوالبومینمیا hypoalbuminemia  نوعی بیماری مزمن کبدی می باشد. هرچند درمان پزشکی خاصی برای این لکه ها وجود ندارد، اما راهها و مواردی را در پیشگیری از آنها و درمانشان به شما معرفی می نماییم.
لوکونیشیا، انواع مختلفی دارد. لوکونیشیای حقیقی، به عملکرد غیرعادی ماتریکس ناخن مربوط می شود. ظهور لوکونیشیا، در نتیجه تغییر در بافت زیرین است. لوکونیشیا، ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. لوکونیشیای مادرزادی می تواند یک پدیده طبیعی باشد یا در اثر سایر بیماریها مشخص شود. دلایل زیادی برای لوکونیشیای اکتسابی وجود دارد. از جمله بیماری آدیسون، اختلال قلبی، لوپوس سیستمیک اریتماتوز، مسمومیت با آرسنیک، بیماری هاوکینگ، تب عفونی، تروما یا آسیب ها، توبرکلوزیس و ...
صفحه ناخن، سطحی طبیعی دارد، اما در اثر وجود سلول های پاراکراتوتیک در پروتئین ناخن، شفافیت خود را از دست داده و سفید به نظر می رسد. سلول های پاراکراتوتیک، هسته های بزرگ نابالغی دارند که درون آن کراتوهیالین وجود دارد. سلول های محتوی کراتوهیالین، نوررا منعکس می کنند و همین باعث سفید به نظر رسیدن ناخن ها می گردد.
 
بیشتر بخوانید: اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر چیست؟ چگونه درمان می شود؟

True Leukonychia

در لوکونیشیای حقیقی سفید شدن ناخن ها در اثر عملکرد غیر عادی ماتریکس ناخن، در الگوهای مختلفی اتفاق می افتد. لوکونیشیای حقیقی، به لوکونیشیای کلی و جزئی تقسیم می شود. در لوکونیشیای کلی، کل ناخن سفید می شود اما در لوکونیشیای جزئی، تنها نیمی از ناخن سفید می شود. لوکونیشیای جزئی را می توان بعنوان فازی از لوکونیشیای کلی در نظر گرفت. این امکان وجود دارد که در یک بیمار لوکونیشیای کلی و جزئی را در دوره های مختلفی از زندگی اش داشته باشد.
 

Leukonychia totali

لوکونیشیای کلی، یک اختلال نادر در ناخن است که در الگوی اتوزومی غالب به ارث می رسد. رنگ صفحه ناخن نرمال و آن سوی هلال ناخن، صورتی است که ناشی از خون سلول های خونی بستر ناخن است. در لوکونیشیای کلی، در اثر یک نابهنجاری در صفحه ناخن، ناخن به سفیدی تمایل پیدا کرده و ممکن است شکننده نیز شود. این نوع لوکونیشیا در اثر تاخیر در بلوغ و رسیدگی کراتین، پروتئین ناخن، ایجاد می شود.

Leukonychia striata

خطوط سفید افقی روی ناخن که در نتیجه کراتین سازی غیر عادی در صفحه ناخن است. این حالت گاهی در یک الگوی اتوزومی غالب به ارث می رسد. گاهی نیز در اثر مانیکور شدید ناخن، ضربه و آسیب و یا گستره وسیعی از بیماریهای سیستمیک می باشد. در بسیاری از بیماران، هیچ علت مشخصی برای این عوارض وجود ندارد و این خطوط خودبخود درمان می شوند.
 
بیشتر بخوانید: ظاهر ناخن نشانه ای از بیماری
 

راههای پیشگیری و درمان سفید شدن ناخن و آسیب دیدن آن

دقت در نگهداری ناخن ها

حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه ی سفید برروی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود 1 ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار برروی ناخن باز کرده و یا بر ناخنتان فشار آورده اید، لکه ظاهر می شود. برای پیشگیر از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها اجتناب نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

مانیکور ناخن را با ملایمت انجام دهید

همانطور که گفتیم ضربه و آسیب یکی از عوامل بروز لوکونیشیا است. بنابراین در مانیکور کردن ناخن ها جانب احتیاط و ملایمت را رعایت کنید.

لاک ناخنتان را عوض نمایید

بعضی اوقات ناخن شما با لاک ها و سایر وسایلی که برای ناخنتان استفاده می نمایید، سازگاری ندارد. بهمین منظور با تعویض آنها بهترین محصول برای ناخنتان را پیدا نمایید.

مصرف یک رژیم غذایی سالم

اگر می خواهید مطمئن شوید ناخن های شما مرتب و منظم و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پس رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث محکم شدن ناخن های شما شود هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد معتقداند این سیاهی ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما به حرها رژیم غذایی سرشار از مکمل ها از جمله این مکمل ها فواید زیادی در پی دارد.

تمیز نگه داشتن ناخن ها

بعضی ها معتقداند سفید شدن ناخن ها ناشی از عفونت می باشد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده اند، اما بنظر می رسد تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست می باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات