برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ظاهر ناخن نشانه ای از بیماری

ناخن های جویده شده جویدن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما گاهی اوقات این حالت نشانه اضطراب مزمن است که با مراجعه به پزشک قابل درمان است. جویدن یا کندن ناخن می تواند همچنین به اختلال وسواس نیز ربط داشته باشد. اگر نمی توانید بر این عادت خود غلبه کرده و آن را کنار بگذارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
ناخن های ترک خورده یا دو تا شده ناخن های خشک و شکننده که اغلب می شکنند یا ترک می خورند با بیماری های تیروئیدی در ارتباط است. ترک خوردن و دوتا شدن ناخن ها همراه با رنگ مایل به زردبه احتمال زیاد در نتیجه عفونت قارچی است.
ناخن پف کرده اگر پوست اطراف ناخن قرمز و پف کرده به نظر برسد، بعنوان التهاب بستر ناخن شناخته می شود. این حالت نشاندهنده بیماری لوپوس یا دیگر بیماری های بافت همبند می باشد. عفونت نیز می تواند باعث قرمزی و التهاب بستر ناخن شود.
ناخن ها تنها بخشی از پازل بدن اگرچه تغییرات ناخن ها با بسیاری از بیماری ها در ارتباط است، اما این تغییرات معمولا به ندرت اولین علامت بیماری مورد بحث می باشند. و بسیاری از ناهنجاری های ناخن ها بی ضرر است، به این معنا که هر کسی که ناخن سفید رنگ داشت به معنای مبتلا بودن به هپاتیت نیست. اگر در مورد ظاهر ناخن هایتان نگران هستید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
ناخن ها و سلامتی: نشانه ها را بخوانید آیا می دانید که ناخن ها می توانند سرنخی برای نشان دادن سلامت عمومی بدن ما باشند؟ نقاط سفید رنگ روی ناخن ها، رنگ صورتی کمرنگ یا برآمدگی و ناهمواری روی ناخن ها، همگی می توانند علامتی از یک بیماری در بدن باشند. بیماری های کبد، ریه و قلب در ناخن ها علائمی به جای می گذارند.
ناخن های مایل به آبی ناخن های مایل به رنگ آبی می تواند بیانگر این باشد که بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند. این حالت می تواند ناشی از عفونت ریه مثلا بیماری ذات الریه باشد. برخی از بیماری های قلبی نیز می تواند با آبی بودن ناخن ها در ارتباط باشد.
ناخن سفید اگر ناخن ها بیشتر به رنگ سفید و با لبه های تیره تر هستند، می تواند علامت مشکلات کبدی، مثل بیماری هپاتیت باشد. در این تصویر انگشتان بیمار به رنگ زرد دیده می شود، که خود علامت دیگری از مشکلات کبدی است.
ناخن های مواج اگر سطح ناخن موج دار یا حفره دار است، می تواند از نشانه های اولیه پسوریازیس یا آرتریت التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن شایع است و پوست زیر ناخن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد.
خطوط تیره زیر ناخن خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. این حالت در اکثر مواقع نشاندهنده بیماری ملانوم، خطرناکترین نوع سرطان پوست می باشد.
ناخن رنگ پریده ناخن های رنگ پریده می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد، مثل: - کم خونی - نارسایی احتقانی قلب - بیماری کبدی - سوء تغذیه
ناخن زرد رنگ یکی از شایع ترین بیماری های ناخن های زرد رنگ، عفونت قارچی است. با تشدید عفونت، بستر ناخن ممکن است به عقب برگردد و ناخن ها نیز ممکن است ضخیم تر شده و بیفتند. در موارد نادر، ناخن های زرد رنگ می تواند نشاندهنده بیماری جدی تری مثل تیروئید، بیماری های ریه، دیابت یا پسوریازیس باشد.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات