برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا رنگ کردن مو باعث سرطان می شود؟

آیا رنگ کردن مو باعث سرطان می شود؟ نتایج تحقیقی جدید روی 50 هزار شرکت کننده نشان می دهد زنانی که از رنگ موهای دایمی یا مواد شیمیایی صاف کننده مو استفاده می کنند نسبت به کسانی که هرگز از این مواد استفاده نمی کنند با خطر بالای سرطان پستان روبرو هستند.

نتایج تحقیقی جدید روی 50 هزار شرکت کننده نشان می دهد زنانی که از رنگ موهای دایمی یا مواد شیمیایی صاف کننده مو استفاده می کنند نسبت به کسانی که هرگز از این مواد استفاده نمی کنند با خطر بالای سرطان پستان روبرو هستند.

به گزارش «بهپو»، پیش از این رابطه رنگ مو و ابتلا به سرطان ها مشاهده شده بود اگرچه نتایج قطعی نبودند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان های خون و مثانه بیشترین موارد مورد آزمایش بودند و نتایج حاکی از آن بود که افزایش اندکی در خطر سرطان مثانه برای کارمندان سالن های زیبایی وجود دارد. در همین حال، اکثر مطالعاتی که تا امروز به بررسی ارتباط رنگ کردن مو و سرطان پستان پرداخته اند، نتوانسته بودند ارتباطی پیدا کنند.

در این مطالعه محققان داده های نزدیک به 47 هزار زن آمریکایی را به مدت 8 سال مورد بررسی قرار دادند. همه این زن ها خواهری داشتند که سرطان پستان داشت اما خودشان در شروع مطالعه سرطان پستان نداشتند.

اگرچه در این مطالعه علت اثبات نشد، اما نتایج نشان دادند زنانی که پیش از ثبت نام در مطالعه به طور منظم از رنگ موهای دایمی در طول سال استفاده می کردند 9 درصد بیشتر احتمال به سرطان پستان را نسبت به زنانی داشتند که از رنگ مو استفاده نمی کردند.

درصد خطر در بین زنان سیاهپوست به طور چشمگیری بیشتر هم بود. استفاده آنها از رنگ موهای دایمی هر 5 تا 8 هفته یا بیشتر، با 60 درصد افزایش خطر سرطان پستان در ارتباط بود. این در حالی بود که در زنان سفید پوست درصد این خطر 8 درصد بود.

زنانی که از رنگ موهای نیمه دایمی یا رنگ موهای موقت استفاده می کردند، خطری تهدیدشان نمی کرد یا این خطر کم بود.

این مطالعه همچنین نشان داد زنانی که هر 5 تا 8 هفته از مواد شیمیایی صاف کننده مو استفاده می کردند تقریبا 30 درصد بیشتر احتمال داشت که به سرطان پستان مبتلا شوند؛ در مقایسه با زنانی که هرگز از این مواد استفاده نمی کردند.

به گفته پژوهشکده ملی علوم بهداشت محیط آمریکا « NIEHS»، ارتباط استفاده از مواد صاف کننده مو و سرطان پستان در بین زنان سیاهپوست و سفیدپوست مشابه بود اما، استفاده از مواد صاف کننده مو در بین زنان سیاهپوست شایع تر بود.

«دیل سندلر»، نویسنده همکار در این مطالعه و رییس شاخه اپیدمیولوژی NIEHS می گوید: «ما در معرض چیزهای زیادی هستیم که به طور بالقوه می توانند خطر سرطان پستان را بالا ببرند و احتمالا نمی توان تنها با یک فاکتور، خطر سرطان پستان را در زنی تخمین زد. شاید هنوز زود باشد که با اطمینان توصیه ای بکنیم اما، پرهیز از این مواد شیمیایی می تواند یکی از کارهایی باشد که زنان می توانند برای کمتر کردن خطر سرطان پستان در خودشان انجام دهند.

«آلیس پلیس»، جراح پستان در پژوهشکده سرطان سلامت نورثول می گوید: «به عنوان کسی که بیش از 25 سال است جراحی پستان انجام می دهد زمان زیادی صرف کرده ام تا تصورات ذهنی غلط درباره علل سرطان پستان را از بین ببرم. باید بگویم که ضد عرق ها یا سوتین یا قرار دادن تلفن همراه در لباس زیر ورزشی به هنگام ورزش کردن باعث سرطان پستان نمی شود اما نتایج این مطالعه واقعا پیوندی قابل قبول بین محصولات خاص مراقبت مو و سرطان پستان نشان می دهد.»

به گفته دکتر پلیس، زنانی که رنگ کردن مو را خودشان و در خانه انجام می دهند حتی بیشتر در خطرند؛ احتمالا به دلیل اینکه مواد شیمیایی بیشتری دست هایشان را آلوده می کند و در فضای محدودی این کار انجام می شود.

پلیس می گوید: «بسیاری از زنان جوان در سنین خاص موهایشان را مرتب رنگ می کنند و از اینکه ممکن است خطری آنها را تهدید کند واقعا ناراحت هستم. البته همانطور که در این مقاله گفته شد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

«لارن کاسل»، دیگر محقق سرطان پستان نظر دیگری درباره نتایج این تحقیق دارد و کمی بیشتر به روش تحقیق و نتایج این مطالعه مشکوک است. او می گوید: «نکات زیادی در این تحقیق وجود دارد که ذهن من را درگیر کرده است. مثلا جمعیت خواهران در این مطالعه نماینده کل زنان نیست.»

کاسل خاطر نشان می کند: «این زنان بر اساس این واقعیت که حداقل یک خویشاوند درجه یک –یک خواهر- با سابقه سرطان پستان داشتند، از نظر افزایش درصد خطر با هم فرق می کردند.»

او ادامه داد: «همچنین محققان تاکید کردند که در این مطالعه به استفاده از رنگ مو یا مواد صاف کننده مو تنها یک سال پیش از مطالعه توجه شده بود که نمی تواند مستدل و معقول باشد.»

کاسل استدلال کرد: «بسیاری از زنان مورد مصاحبه در این مطالعه، دقیق به یاد نمی آورند چندبار در طول سال قبل موهایشان را رنگ کرده اند یا از رنگ دایمی استفاده کرده اند یا رنگ نیمه دایمی.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، او می گوید: «احتمال اینکه همه این مواد شیمیایی برای سلامت بدن مضر باشند است اما، اگر ارتباط مستقیمی وجود داشت ما باید هم اکنون در جامعه زنان زیادی را می دیدیم که سرطان پستان داشتند چون بسیاری از زنان مکرر از این مواد استفاده می کنند.»

نتایج این مطالعه در مجله «International Journal of Cancer» به چاپ رسیده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات