برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مروری بر گزینه های درمانی سرطان

مروری بر گزینه های درمانی سرطان اگر به تازگی مبتلا به نوعی سرطان شده‌اید، به احتمال زیاد سوال‌های زیادی در ذهن شما نقش بسته‌اند. پزشکتان ممکن است برنامه درمانی خاصی را به شما پیشنهاد کند، ولی شما نگران موارد درمانی هستید. در کل، چند نوع درمان وجود دارد که برای بسیاری از انواع سرطان استفاده می‌شوند.
اگر به تازگی مبتلا به نوعی سرطان شده‌اید، به احتمال زیاد سوال‌های زیادی در ذهن شما نقش بسته‌اند. پزشکتان ممکن است برنامه درمانی خاصی را به شما پیشنهاد کند، ولی شما نگران موارد درمانی هستید و اینکه آنها چه احساسی به شما خواهند داشت.
 
اگر مضطرب یا نگران و ترسیده هستید، کاملا طبیعی است. یک راه برای آنکه بر ترس و نگرانی خود غلبه کنید، آن است که اطلاعات خود را در مورد سرطان و راه‌های درمانی آن بیشتر کنید و بدانید که در آینده باید منتظر چه چیزی باشید. با افزایش دانش شما در این زمینه، احساس کنترل و غلبه بر بیماری، حس خوبی به شما خواهد دارد.
 
به نقل از American Cancer Society، شما با همکاری و مشورت پزشکتان، می‌توانید تصمیم بگیرید که براساس نوع سرطان، اینکه در چه نقطه‌ای از بدن شما بروز کرده و اینکه تا چه حد پیشرفت کرده (که مرحله بیماری نامیده می‌شود)، چه درمانی برای شما بهتر است. اما در کل، چند نوع درمان وجود دارد که برای بسیاری از انواع سرطان استفاده می‌شوند. در اینجا، نگاهی داریم به گزینه‌های درمانی پیش‌روی بیماران مبتلا به سرطان.
 

جراحی

اغلب بیماران مبتلا به سرطان چند نوع جراحی را باید از سر بگذرانند. هدف اصلی خارج کردن تومور سرطانی، بافت‌ها یا نواحی آلوده به سلول‌های سرطانی، مانند غدد لنفاوی است. پزشکان همچنین برای تشخیص بیماری یا تعیین میزان جدی بودن آن، جراحی انجام می‌دهند. در بسیاری از موارد، جراحی بهترین شانس برای رها شدن از شر بیماری است، خصوصا اگر تومور به دیگر قسمت‌های بدن گسترش پیدا نکرده باشد.
 
همراه با جراحی رایج و مرسوم، پزشکان می‌توانند با استفاده از انواع جدیدتر جراحی، به نبرد با سرطان بپردازند، انواعی مانند جراحی لیزر (با کمک پرتوهای نوری)، الکتروجراحی (جریان الکتریکی)، کرایوسرجری (استفاده از دمای بسیار سرد برای فریز کردن سلول‌های سرطانی).
 
شما در حین و پس از جراحی تحت دارودرمانی قرار می‌گیرید تا درد کمتری را تحمل کنید. همچنین همراه با ضد دردها، ممکن است آنتی‌بیوتیک هم دریافت کنید تا خطر عفونت به حداقل میزان ممکن خود برسد.
 

شیمی‌درمانی (کموتراپی)

در این روش، با استفاده از داروها سلول‌های سرطانی کشته خواهند شد. دو روش برای دریافت داروهای شیمی‌درمانی وجود دارد:

1- شیمی‌درمانی مرسوم یا رایج
در این روش، داروهای شیمی‌درمانی از راه تزریق وریدی دریافت می‌شوند. اما گاهی داروها درون عضله یا زیر پوست تزریق می‌شوند یا مانند یک پماد یا کرم روی پوست قرار داده می‌شود.
 
عوارض جانبی این روش از فردی به فرد دیگر متفاوت است، حتی اگر مبتلا به یک نوع سرطان باشند و تحت درمان با یک نوع دارو هم قرار داشته باشند. بعضی از این عوارض شایع عبارتند از: خستگی، استفراغ، تهوع، اسهال، ریزش مو، زخم‌های دهانی و درد. کموتراپی اغلب اوقات عوارض جانبی طولانی‌مدتی هم برجای می‌گذارد مانند نازایی و صدمات عصبی. با پزشک در مورد خطرات برنامه درمانی خود و روش‌های پیشگیری از آنها مشورت کنید.
 
در اغلب موارد، برنامه‌های شیمی‌درمانی را می‌توانید به صورت سرپایی دنبال کنید. تا زمانی که اولین جلسه درمان را پشت سر نگذارید، نمی توانید متوجه شوید که چه تاثیری بر شما خواهند داشت. بنابراین حتما در نخستین جلسه، یک نفر همراه داشته باشید تا در صورت نیاز، به شما کمک کند.
 
2- شیمی‌درمانی خوراکی (بدون نیاز به سوزن)
با این نوع درمان، شما داروی خود را که به شکل مایع، قرص یا کپسول است، می‌بلعید. این نوع درمان، همانند دیگر اشکال شیمی‌درمانی که برای بعضی از انواع سرطان استفاده می‌شوند، عمل می‌کند و کارآیی دارد، اما همه داروهای شیمی‌درمانی خوراکی نیستند. بعضی از انواع آن از راه معده قابلیت جذب ندارند و بعضی دیگر نیز در صورت بلعیده شدن، آسیب‌رسان هستند. از سوی دیگر، عوارض جانبی آنها نیز بسیار متغیر هستند، اما مشابه مواردی هستند که با شیمی‌درمانی منظم بروز می‌کنند.
 
اگر پزشک به شما پیشنهاد درمان با داروهای خوراکی شیمی‌درمانی را داده، مهم است که آنها را دقیقا مطابق با آنچه پزشک تجویز کرده، مصرف کنید. اگر به دلیل استفراغ نمی‌توانید داروی خود را به درستی مصرف کنید، در اولین فرصت با پزشک خود تماس گرفته و کسب تکلیف کنید.
 

پرتودرمانی یا رادیاسیون

این درمان شایع از ذرات یا امواج با انرژی بالا استفاده می‌کند تا سلول‌های سرطانی را تخریب کرده یا به آنها صدمه برساند و مانع از گسترش آنها به دیگر قسمت‌های بدن شوند. شاید این نوع درمان، تنها درمان شما باشد یا همراه با جراحی یا شیمی‌درمانی برای شما تجویز شود. اغلب افراد این روش درمانی را با دوزهای کم و در زمان کم، 5 روز در هفته به مدت 6 تا 7 هفته، دریافت می‌کنند.
 
پرتودرمانی به خودی‌خود دردناک نیست، اما بعد از آن، شما ممکن است دچار درد، خستگی و راش‌های پوستی در اطراف محلی شوید که درمان را دریافت کرده‌اید. عوارض جانبی آن بستگی به محل سرطان شما دارد. به‌طور مثال، اگر اشعه به سر یا گردن شما تابانده شده، ممکن است دچار خشکی دهان شوید.
 

دیگر درمان‌های سرطان

پزشک ممکن است به شما گزینه‌های درمانی دیگری را هم پیشنهاد دهد که در برنامه درمانی شما قرار می‌گیرند. مواردی مانند، 1) درمان هدفمند: در این نوع درمان، داروها علیه قسمت‌های خاص سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند تا مانع رشد و گسترش آنها شوند، 2) ایمونوتراپی (ایمنی‌درمانی): این نوع درمان که درمان بیولوژیک هم نامیده می‌شود، سیستم ایمنی بدن فرد بیمار را به نبرد با سرطان تحریک می‌کند، 3) پیوند سلول بنیادی: پزشکان با استفاده از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی بسیاری از سلول‌های سرطانی را تا حد امکان از بین می‌برند، سپس سعی می‌کنند سلول‌های بنیادی سالم را که از مغز استخوان یا خون گرفته می‌شود، جایگزین آنها نمایند. 4) درمان فوتودینامیک: در این روش، داروی خاصی به داخل جریان خون تزریق می‌شود، سپس نوع خاصی از نور را استفاده می‌کنند تا دارو فعال شده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.
با هریک از درمان‌های سرطان که استفاده می‌شود، مدت زمانی طول می‌کشد تا متوجه شوید آن درمان چگونه بر بیماری شما تاثیر می‌گذارد. همواره با پزشک خود در تماس بمانید و تمامی مواردی را که فکر می‌کنید احساس ناخوشایندی در شما ایجاد می‌کنند، به وی اطلاع دهید. همیشه به یاد داشته باشید که شما، جزء مهمی از تیم درمانگر سرطان خودتان هستید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات