برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دستورالعمل‌های جدید انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودهنگام سرطان

دستورالعمل‌های جدید انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودهنگام سرطان انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل‌های خود را در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان روزآمد کرد و انجام غربالگری‌های زیر را برای بیشتر بزرگسالان توصیه می‌کند.
انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل‌های خود را در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان روزآمد کرد و انجام غربالگری‌های زیر را برای بیشتر بزرگسالان توصیه می‌کند.
1-سرطان پستان
زنان از سن 40 سالگی، توصیه به انجام ماموگرافی سالانه می‌شوند و انجام آن تا زمانی که فرد از نظر سلامت در وضعیت خوبی قرار دارد، باید ادامه داشته باشد.
معاینه بالینی پستان، برای زنان در سنین دهه 20 و 30، هر 3 سال یکبار، و برای زنان 40 سال و بالاتر سالانه توصیه می‌شود.
زنان باید ظاهر طبیعی پستان خود را بشناسند و هرگونه تغییری را که در پستان مشاهده یا احساس کردند، فورا به پزشک خود اطلاع دهند. زنانی که وارد دهه 20 عمر خود می‌شوند، می‌توانند خود معاینه پستان را انجام دهند.
بعضی زنان، به دلیل داشتن سابقه خانوادگی یا زمینه ژنتیکی یا دیگر عوامل خطر معین، باید علاوه بر ماموگرافی با ام. آر. آی هم غربالگری شوند. البته تعداد زنانی که در این دسته قرار می‌گیرند، کم هستند. با پزشک خود در مورد سابقه خانوادگی خود صحبت کنید و از وی بپرسید که آیا باید تست‌های اضافی را در سنین کمتر انجام دهید یا خیر.
 
2-پولیپ‌ها و سرطان روده بزرگ
تمامی زنان و مردان باید از سن 50 سالگی، یکی از برنامه‌های غربالگری زیر را آغاز کنند:
تست‌هایی که پولیپ‌ها و سرطان را پیدا می‌کنند: سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف (هر 5 سال یکبار) یا کولونوسکوپی (هر 10 سال یکبار) یا انمای باریوم به روش دابل کنتراست (در این روش، مخاط روده با باریوم پوشیده و با تزریق هوا، روده متسع می‌شود، هر 5 سال یکبار) یا سی‌تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی، هر 5 سال یکبار). در همه موارد (به غیر از کولونوسکوپی)، اگر نتیجه تست مثبت بود، باید کولونوسکوپی انجام شود.
تست‌هایی که در اصل سرطان را پیدا می‌کنند: تست خون مخفی مدفوع که برپایه گایاک باشد (سالانه) یا تست ایمونوشیمیایی مدفوع (سالانه) یا تست DNA مدفوع (هر 3 سال یکبار). در مورد این تست‌ها، انواع با حساسیت زیاد آنها همراه با روش نمونه‌گیری چندگانه که در خانه گرفته می‌شود، باید مورد استفاده قرار گیرد. اگر هریک از نتایج مثبت بود، انجام کولونوسکوپی الزامی است.
اگر تست‌هایی که برای یافتن سرطان و پولیپ زودهنگام طراحی شده‌اند، در دسترس شما قرار دارند، توصیه می‌شود از آنها استفاده کنید. در این رابطه می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود، بهترین تست برای شما کدام است.
بعضی افراد به دلیل سابقه شخصی یا خانوادگی، باید با برنامه متفاوتی مورد غربالگری قرار گیرند. در مورد سابقه خود از این نظر، با پزشکتان صحبت کنید تا بهترین برنامه غربالگری که مناسب وضعیت شما است، انتخاب شود.
 
3-سرطان سرویکس
غربالگری سرطان سرویکس باید از سن 21 سالگی آغاز شود. زنان زیر 21 سال، نیازی به انجام تست ندارند.
زنان بین 21 تا 29 سال باید هر 3 سال، تحت انجام تست پاپ قرار گیرند. اگر نتیجه تست پاپ غیرطبیعی بود، انجام تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) الزامی است. در غیر این‌صورت، نیازی به انجام تست ویروس پاپیلومای انسانی در این گروه سنی نیست.
زنان 30 تا 65 سال باید هر 5 سال یکبار، تحت تست پاپ و تست ویروس پاپیلومای انسانی (تحت عنوان تست باهم) قرار گیرند. این برنامه روش توصیه شده است، اما اگر هر 3 سال یکبار، تست پاپ هم به تنهایی انجام شود، مناسب است.
زنان بیش از 65 سال سن که به‌طور مرتب تست غربالگری سرطان سرویکس داشته و نتایج نیز طبیعی بوده، دیگر نیازی به انجام تست غربالگری ندارند. اگر انجام تست‌ها متوقف شد، دیگر نباید دوباره آغاز شوند. زنانی که سابقه ضایعات پیش‌سرطانی جدی سرویکس داشته‌اند، باید حداقل تا 20 سال پس از تشخیص، برنامه غربالگری را ادامه دهند، حتی اگر سن بیمار به 65 سال و بالاتر برسد.
زنانی که تحت جراحی برداشتن رحم و سرویکس، به دلایلی غیر مرتبط با سرطان سرویکس، قرار گرفته و سابقه این نوع سرطان یا ضایعات پیش‌سرطانی جدی هم نداشته، نیازی به انجام تست‌های غربالگری ندارد.
اگر فردی علیه ویروس پاپیلومای انسانی واکسینه شده، باید توصیه‌های غربالگری مناسب گروه سنی خود را ادامه دهد.
بعضی زنان، به دلیل سابقه سلامت خود (عفونت HIV، پیوند اعضا یا مواجهه با دی‌اتیل‌استیل بسترول در رحم و غیره) ممکن است به برنامه‌های غربالگری متفاوتی برای سطان سرویکس نیاز داشته باشند. در این رابطه می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.
دی اتیل استیل بسترول (DES)، دارویی است که برای برخی از زنان باردار در دهه‌های گذشته تجویز می‌شد. برخی از نوزادان دختری که مادرانشان این دارو را مصرف کرده بودند با مشکلات خاصی مواجه شدند، از جمله ناهنجاری‌هایی در شکل رحم، دهانه رحم یا لوله‌های فالوپ و هنگامی که باردار می‌شدند در معرض خطر زیادی از مواجهه با نارسایی دهانه رحم قرار می‌گرفتند.
 
4-سرطان رحم (اندومتر)
انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند، در زمان یائسگی، به همه زنان باید در مورد خطرها و علائم سرطان رحم آگاهی داد. زنان هم باید هرگونه خونریزی یا لکه‌بینی غیرطبیعی را به پزشک خود اطلاع دهند.
بعضی از زنان به دلیل سابقه قبلی یا خانوادگی، ممکن است نیاز داشته باشند سالانه تحت بیوپسی بافت داخلی رحم قرار گیرند. لطفا در مورد سابقه خود با پزشک صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات