برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با میلیا، جوش های سفید زیر پوستی و درمان آنها

آشنایی با میلیا، جوش های سفید زیر پوستی و درمان آنها کمتر کسی است که در دوره ای از عمر خود با میلیا برخورد نکرده باشد. میلیا جوش های سفید زیر پوستی هستند که بیشتر در نوزادان دیده می شوند. این جوش های بی آزار نیاز به درمان خاصی ندارند و پس از چند هفته خودبخود ناپدید می شوند.

«میلیا» جوش های سفید، گرد و سختی هستند که در زیر پوست و اغلب پوست صورت ظاهر می شوند. میلیا را بیشتر در نوزادان می بینیم اما ممکن است در هر سنی دیده شوند. قطر آنها از یک تا دو میلیمتر متغیر است.

به گزارش «بهپو»، کمتر کسی است که در دوره ای از عمر خود با این جوش های سفید زیر پوستی برخورد نکرده باشد. این جوش ها اگرچه خطری ندارند اما از نظر ظاهری برای فرد آزار دهنده هستند.

آنچه که باعث ایجاد میلیا می شود گیر افتادن پوسته ریزه ها یا کراتین )پروتیینی که در لایه بالایی پوست وجود دارد( و سایر اجزای سلول های مرده پوست، زیر پوست و تشکیل کیست های ریز سفید رنگ است. گرچه ظاهر این کیست‌ها از نظر بالینی شبیه چربی و تجمع چربی زیرپوست است اما تفاوت عمده‌ای با چربی دارند. این ماده سفید از جنس کراتین است که معمولا در سطح پوست، داخل سلول‌‌های پوست و داخل سلول‌های تشکیل‌دهنده مو و ناخن یافت می‌شود. کیست‌های کراتینی در بعضی افراد بزرگسال به‌طور ژنتیک به‌شکل نقاط سفیدرنگ ریز به ابعاد نوک سوزن یا کمی بزرگتر روی پیشانی، گونه و اطراف چشم‌ها دیده می‌شوند. خیلی اوقات این کیست‌‌‌های کراتینی با تجمع چربی که در افراد مبتلا به آکنه وجود دارد، اشتباه گرفته‌ می‌شود.

 

درمان های خانگی میلیا

میلیا معمولا پس از گذشت چندماه خودبخود ناپدید می شود. با این حال اگر از ظاهر خود ناراحت هستید درمان های خانگی برای خلاص شدن از این جوش های زیر پوستی بی آزار وجود دارد. هیچ درمان خاص اثبات شده ای برای از بین بردن سریع میلیا وجود ندارد اما درمان های زیر با درصد خطر کمتر می توانند به شما کمک کنند:

● ناحیه مورد نظر را هر روز بشویید: برای شستشو از یک صابون ملایم برای پوست های حساس استفاده کنید.

● به پوستتان بخار بدهید. نشستن در حمام بخار و گرفتن دوش آب داغ، به باز شدن منافذ کمک می کند.

● لایه برداری پوست را امتحان کنید. البته لایه برداری نباید روزانه انجام شود. چون پوست تحریک خواهد شد. محصولات زیادی برای لایه برداری پوست در بازار وجود دارد.

● ضد آفتاب استفاده کنید. به ویژه ضد آفتاب های با SPF –فاکتور حفاظتی- بالا کمک کننده هستند. این کرم ها برای درمان آکنه و سایر ناراحتی های پوستی طراحی شده اند اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها در درمان میلیا هم موثرند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که گلاب، زردچوبه و عسل ویژگی های ضد میکروبی دارند که برخی ناراحتی های پوستی را درمان می کنند. با این وجود، هنوز تحقیقی انجام نشده است که تاثیر مثبت این سه ترکیب را روی میلیا نشان دهد.

از فشار دادن یا سوزن زدن میلیا خودداری کنید. می دانیم که در ذهنتان به آن فکر می کنید اما با این کار احتمال عفونت بالا می رود و ممکن است جای زخم آن هم باقی بماند.

 

درمان میلیا با دارو

اگر بخاطر وجود این جوش های ریز زیر پوستی و ظاهرتان ناراحت هستید درمان های خاصی وجود دارد که به از بین بردن آنها کمک می کند. از جمله:

1- de roofing: پزشک با استفاده از یک سوزن یا تیغ استریل، میلیا را خارج می کند. این کار را هرگز در خانه انجام ندهید چون احتمال عفونت وجود دارد.

2- کورتاژ: پزشک ناحیه را بی حس می کند، میلیا را خارج می کند و سپس با یک سیم داغ آن نقطه را به هم می چسباند.

3- کرایوتراپی: میلیا را با نیتروژن مایع منجمد می کنند. این کار ممکن است باعث تاول یا تورم شود که معمولا در عرض چند روز بهبود می یابد.

4- لیزر ابلیشن: لیزر کوچکی روی میلیا اعمال می شود تا کیست باز و کراتین جمع شده زیر پوست خارج شود و از بین برود.

5- مینوسیکلین: مینوسیکلین آنتی بیوتیک خوراکی است که در درمان انواع خاصی از میلیا مثل میلیا پلاک استفاده می شود.

همه این درمان ها به جز مینوسیکلین خطر باقی ماندن جای زخم –اسکار- را به همراه دارند؛ البته مینوسیکلین هم عوارض جانبی خودش را دارد. از آنجا که خود میلیا باعث اسکار نخواهد شد، قبل از انجام هریک از این درمان ها خوب فکرهایتان را بکنید!

 

پیشگیری از میلیا

همیشه این امکان وجود ندارد که از تشکیل میلیا جلوگیری کنید؛ مثلا در نوزادان. اما وقتی بروز میلیا در ارتباط با سایر ناراحتی ها یا آسیب های پوستی باشد، می توان با روش هایی جلوی آنها را گرفت.

برای پیشگیری از میلیا توصیه های زیر را به یاد داشته باشید:

● از قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب دوری کنید

● استفاده بیش از حد از کرم به ویژه کرم ها و محصولات بر پایه روغن را کنار بگذارید

● 2 تا 3 بار در هفته لایه برداری پوست انجام دهید

گاهی میلیا پس از پیلینگ شیمیایی پوست بروز می کند که برای پیشگیری از چنین اتفاقی می توان قبل از انجام پیلینگ از رتینویید موضعی استفاده کرد. البته ممکن است مصرف همزمان رتینویید و پیلینگ شیمیایی باعث بروز نقاط تیره یا تحریک شدید پوست شود.

 

انواع میلیا و علت آنها

میلیا در نوزادان

نزدیک 50 درصد نوزادان میلیا دارند. در سنین نوزادی که هنوز پوست تکامل کافی پیدا نکرده ‌است، گاهی اوقات تجمع ماده کراتینی که ماحصل متابولیسم سلول‌های پوست است را به‌شکل نابجا در صورت می بینیم. در واقع طی چند ماه نخست زندگی، این نقطه‌های سفید و مرواریدی رنگ روی صورت و بینی نشان‌‌دهنده تجمع ماده کراتینی است و هیچ ارتباطی به بیماری پوستی ندارد. این برجستگی‌ها به‌تدریج پس از چند ماه برطرف می‌شوند و نیاز به اقدام درمانی نیست.

میلیا ممکن است با آکنه نوزادی اشتباه گرفته شود؛ اما آکنه نوزادی جوش های سفیدی هستند که از نظر اندازه با هم فرق دارند و اغلب اطراف آنها قرمز رنگ است در حالی که میلیا از نظر اندازه یکسانند و دورشان قرمز نیست. همچنین میلیا از زمان تولد نوزاد وجود دارد اما آکنه نوزادی معمولا تا دو هفته پس از تولد بروز نمی کند.

 

میلیای اولیه

میلیای اولیه معمولا در کودکان و بزرگسالان دیده می شود. در حالی که بعضی از آنها بدون درمان و پس از چند هفته ناپدید می شوند امکان اینکه تا چند ماه روی پوست باقی بمانند هم وجود دارد.

میلیای اولیه را معمولا روی پلک ها، گونه ها، پیشانی و ناحیه تناسلی می بینیم. در کودکان بر روی پل بینی هم دیده می شود.

 

میلیا پلاک

در این نوع میلیا که شیوع زیادی ندارد جوش های سفید زیر پوستی متعدد در پلاک یا پچ های پوستی پهن و مسطح و بر روی پوستی بر آمده جمع می شوند. این پلاک ها معمولا مرز مشخصی دارند.

میلیا پلاک در کودکان و بزرگسالان دیده می شود به ویژه زنان میانسال. محل بروز آن بیشتر روی پلک ها، پشت گوش ها و روی گونه یا فک است.

همان طور که گفتیم این ناراحتی پوستی نادر است و با سایر بیماری های پوستی در ارتباط است؛ از جمله سودوگزانتوما الاستیکوم، لوپوس اریتماتوز و لیکن پلان.

 

میلیا فورانی چندگانه

این نوع نادر میلیا شامل جوش های متعددی است که در نواحی مشابه بروز می کنند و دوره آنها چند هفته یا چند ماه طول می کشد. این اغلب تنها نشانه است اگرچه ممکن است این نواحی، خارش هم داشته باشند. میلیا فورانی چندگانه را بیشتر بر روی صورت، بالای بازوها و بالا تنه مشاهده می کنیم.

 

میلیا تروماتیک

میلیا تروماتیک که به میلیای ثانویه هم مشهور است در نتیجه آسیب های پوستی بروز می کند؛ از جمله:

● سوختگی

● تاول ناشی از یک بیماری پوستی یا واکنش آلرژیک

● اعمال زیبایی پوست مثل درم ابریژن یا لیزر

● قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید

 

میلیا ناشی از مصرف دارو

برخی داروهای موضعی خاص مثل برخی کرم های استروییدی ممکن است باعث بروز میلیا شوند.

 

آیا میلیا خطر دارد؟

میلیا جوش های سفید زیر پوستی بی خطری هستند، اما وقتی میلیا با بیماری یا آسیب ارتباط داشته باشد، برای درمان بیماری زمینه ای باید هرچه سریع تر اقدام کرد.

تشخیص درست میلیا بسیار اهمیت دارد چون ممکن است با انواع دیگر بیماری های پوستی مثل کومدون یا میلیاریا اشتباه گرفته شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، میلیا از جمله ناراحتی های پوستی است که پس از چند هفته و بدون درمان خوب می شود و نباید نگران آن باشید؛ اما با این حال برای اطمینان از اینکه با بیماری خاصی ارتباط نداشته باشد می توانید به پزشک مراجعه و خیال خودتان را راحت کنید. چنانچه میلیا پس از چند هفته خودبخود از بین نرفت درمان هایی وجود دارد که با صلاحدید پزشک تجویز می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات