برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

موارد مصرف کرم زینک اکساید

موارد مصرف کرم زینک اکساید زینک اکساید یکی از محصولات روی به شکل پماد است که برای رفع التهابات پوستی، سوختگی‌های سطحی، اگزما و درمان جوش و آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روی یک عنصر ضروری کمیاب است که در سراسر بدن یافت می شود و برای عملکرد سیستم ایمنی بدن، متابولیسم و سایر فرایندهای بدن مهم است. روی خواص ضد التهابی دارد و به بازسازی پوست در زخم ها با اپیتلیوم جدید کمک می کند.

به گزارش «بهپو»، زینک اکساید یکی از محصولات روی به شکل پماد است که برای رفع التهابات پوستی، سوختگی‌های سطحی، اگزما و درمان جوش و آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

موارد مصرف زینک اکساید

اکسید روی موضعی برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس پوست، درمان خشکی پوست، اختلالات پوستی و عفونت‌هایی نظیر سوختگی‌های خفیف، اگزما، آماس سوزش‌دار، خراشیدگی‌ها، آکنه ولگاریس، ادرار سوختگی، شوره و سبوره، سمیت با پیچک سمی، کچلی، خارش، پسوریازیس، گزش حشرات، زردزخم و زخم‌های واریسی به کار می‌رود.

شیاف زینک اکساید برای درمان خارش، سوزش، تحریک و سایر ناراحتی های مقعدی ناشی از هموروپید  -بواسیر- یا حرکات دردناک روده استفاده می شود.

 

مکانیسم اثر زینک اکساید

اکسید روی با ایجاد یک سد فیزیکی باعث بازتاب، پراکنده کردن و جذب اشعه ماوراء بنفش و اشعه مرئی نورخورشید می شود و نفوذ آن را از طریق اپیدرم به حداقل می‌رساند. به علاوه دارای اثرهای قابض، محافظ و ضدعفونی کننده پوست نیز می‌باشد. این دارو با کاهش PH رشد باکتری ها را نیز مهار می کند.

 

مصارف کرم زینک اکسید

1- درمان و پیشگیری از جوش صورت

کرم زینک اکسید می تواند برای درمان جوش صورت استفاده شود.

خواص ضدباکتریایی زینک اکساید باعث کشته شدن باکتری ها می شود و خواص ضد التهابی آن ها باعث پایین آوردن التهاب پوست می گردد. بنابراین به کاهش جوش ها و درمان آن کمک می کند. این ماده برای پیشگیری از بروز جوش صورت نیز مفید است.

این کرم چربی های بیش از حد سطح پوست را که تمایل به نفوذ در منافذ پوست و ایجاد جوش دارند جذب می کند. کسانی که پوست آن ها مستعد آکنه است و یا این که مدتی است از این مشکل رنج می برند، باید از این کرم به طور منظم به منظور درمان جوش و جلوگیری از فوران بیشتر آن استفاده کنند.

 

2- درمان بثورات‌ پوشک در نوزادان

این کرم برای درمان بثورات‌ پوشک بسیار موثر است.

بثورات پوشک (diaper rash) معمولا به شکل قرمزى پوست و پوسته ریزى در محل‌هاى تماس کهنه بچه با پوست کودک دیده مى شود. در موارد شدید،ابن عارضه مى‌تواند سبب جوش، تاول و سایر جراحات پوستى شود. در صورت عفونى شدن این تظاهر پوستی، رنگ آن به قرمز روشن متمایل مى‌شود و ممکن است پوست متورم شود. دانه‌ها یا لکه‌هاى قرمز کوچک ممکن است به  به مناطقى از پوست که با کهنه بچه تماس ندارند نیز گسترش یابند.

اکسید روی یک ماده ی شیمیایی قوی است و می تواند به صورت امن بر روی پوست ظریف نوزادان بدون ترس از هر گونه واکنش خشن پوستی مورد استفاده قرار گیرد. کرم زینک اکسید یک مانع فیزیکی بر روی سطح پوست نوزاد ایجاد می کند و اجازه نمی دهد که محرک های پوستی با پوست تماس پیدا کنند.

 

3- حفاظت از آفتاب

اشعه ی ماوراء بنفش خورشید تاثیر مخربی بر سطح پوست می گذارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید منجر به آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست، چین و چروک و مشکلات دیگر می گردد. چنین خساراتی می تواند به کمک کرم زینک اکسید پیشگیری گردد.

هنگامی که این کرم را بر روی پوست می مالید جذب پوست نمی شود. بلکه بر روی سطح پوست به شکل یک سد محافظتی عمل می کند و مانع از نفوذ اشعه ی ماوراء بنفش آفتاب به پوست می شود.  کرم باید نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به طور یکنواخت روی پوست مالیده شود.

البته کارکرد اصلی این محصول حفاظت از پوست در برابر نور خورشید نیست. یکی از دلایلی که استفاده از پماد زینک به‌عنوان ضد آفتاب توصیه نمی‌شود این است که این پماد حاوی فاکتور حفاظتی یا SPF نیست بنابراین نمی‌توان از آن برای مقابله با اشعه‌های مضر نور خورشید استفاده کرد.

اگرچه زینک اکسید یکی از فیلترهای ضد آفتاب مورداستفاده در ضد آفتاب‌هاست اما پماد زینک اکسید برای مصارف دیگری به‌جز اثرات ضد آفتابی تولیدشده است بنابراین نمی‌توان آن را به‌عنوان یک ضد آفتاب مورداستفاده قرارداد.

علاوه بر این سایر ترکیبات بکار رفته در پماد زینک اکسید به دلیل ایجاد یک نمای شفاف بر روی پوست قادر به فیلتر کردن UV نخواهند بود و پوست شما را در معرض آسیب جدی این پرتوهای آسیب‌رسان قرار خواهند داد. ولی محصولات ضد آفتاب به‌خوبی روی پوست جذب‌شده و با ایجاد یک سد یکنواخت با چندین فیلتر شیمیایی و فیزیکی به‌خوبی از پوست در برابر اشعه UV محافظت خواهند کرد.

 

4- مصارف دیگر

ملاسما یک اختلال پوستی است که به شکل لکه های قهوه ای تیره بر روی پوست پیشانی، گونه‌ها و چانه دیده می شود. استفاده منظم از کرم زینک تا حد زیادی به تسکین علائم ملاسما کمک می کند.

این کرم می تواند برای درمان اگزما نیز استفاده شود که یک اثر آرام بخش بر التهاب و تحریک پوست دارد. صدمات پوستی جزئی مانند بریدگی ها، سوختگی ها یا خراش ها نیز می تواند با زینک اکسید درمان شود.

 

طریقه مصرف پماد زینک اکساید

کرم زینک اکسید تنها برای مصرف موضعی استفاده می شود. قبل از این که کرم را بر روی پوست خود بمالید، دست و صورت خود را به طور کامل بشویید. برچسپ روی کرم را به منظور بررسی هر گونه دستورالعمل بخوانید. سپس کرم را به میزان زیادی بر روی پوست خود بزنید.

هنگامی که این کرم را برای بیماری های پوستی مصرف می کنید، مطمئن شوید که قسمت آسیب دیده پوست به طور کامل با این کرم پوشیده شده باشد. سپس دستهای خود را بشویید. با این حال، اگر شما از این کرم را بر روی بریدگی ها و سوختگی ها استفاده می کنید، بهتر است آن را باندپیچی کنید. در صورتی که زخم مورد نظر عمیق باشد یا سوختگی شدید وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه شود.

اگر از این کرم بر روی صورت خود استفاده می کنید، مراقب باشید که با چشم، دهان و بینی تماس پیدا نکند.

اگر این کرم را برای بثورات‌ پوشک استفاده می کنید، بهتر است یک بار با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. استفاده از زینک اکسید برای بثورات پوشک در هر زمانی بدون مشکل است اما به صورت ایده آل بهترین زمان هنگامی است که پوشک کودک را عوض می کنید.

هیچ گونه عوارض جانبی شناخته شده ای در رابطه با کرم زینک اکسید وجود ندارد. این کرم برای همه ی انواع پوست ها مناسب است. تاکنون، هیچ شواهدی یافت نشده که نشان دهد این کرم با داروهای دیگر تداخل دارد.

با این حال، اگر فردی به روی یا هر گونه جزء شیمیایی دیگر کرم آلرژی دارد، ممکن است دچار سوزش و خارش شود. اگر شما هر گونه از این واکنش ها را مشاهده کردید، استفاده از این کرم را بلافاصله متوقف و با پزشک در این باره صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات