برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا این سردرد های نگران کننده، نشانه تومور مغزی هستند؟

آیا این سردرد های نگران کننده، نشانه تومور مغزی هستند؟ احتمال اینکه سردرد شدید ناشی از تومور مغزی باشد بسیار کم است. برخی از تومورهای مغزی به هیچ وجه باعث سردرد نمی شوند، زیرا خود مغز قادر به احساس درد نیست. فقط وقتی آنقدر کافی بزرگ شوند که روی اعصاب یا عروق فشار وارد کنند، موجب سردرد می شوند.

معمولا سردرد های شدید باعث ترس بیمار می شوند و او را وا می دارند که به علل بروز چنین سردردی فکر کند. اگر «سردرد» شدید زیاد طول بکشد یا دوباره عود کند معمولا فرد به مشکلات جدی مانند تومور مغزی فکر می کند.

در اینجا حقیقتی را عنوان می کنیم که برایتان آرامش بخش است و آن اینکه سردرد تنها، به ندرت ناشی از تومور مغزی است.

به گفته یکی از جراحان مغز و اعصاب در مرکز تومور مغزی جان هاپکینز، احتمال اینکه سردرد شما نشانه ی تومور مغزی باشد بسیار بعید است.

سردرد یک عارضه معمول در بین افراد است و اکثریت قریب به اتفاق آنها هیچ ارتباطی با سرطان ندارند.

با این حال، کارشناسان توصیه می کنند اگر سردرد جدیدی را تجربه کرده اید، یا الگوی سردرد هایتان تغییر کرده یا دفعات آن بیشتر شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا احتمال های ممکن را بررسی کند.


حقایقی درباره سرطان مغز یا تومور مغزی

● شایع ترین سن برای تومورهای مغزی در بزرگسالان، 40 تا 60 سال است.

● تومورهایی که از مغز شروع می شوند -تومورهای اولیه مغز- بسیار کمتر از تومورهایی هستند که از مناطق دیگر -تومورهای متاستاتیک مغزی- به مغز می رسند.

● برخی از تومورهای مغزی به هیچ وجه باعث سردرد نمی شوند، زیرا خود مغز قادر به احساس درد نیست. فقط وقتی آنقدر کافی بزرگ شوند که روی اعصاب یا عروق فشار وارد کنند، موجب سردرد می شوند.

بنابراین اگر علت اصلی نگرانی شما سردرد است و الگوی سردرد هایتان نسبتا پایدار باشد، احتمال اینکه عامل سردرد، میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه ای یا انواع دیگری از سردرد باشد، بسیار بیشتر است. این سردردها گاهی بسیار شدید دردناک هستند، اما تهدید کننده زندگی نیستند.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تومور مغزی و نحوه درمان آن

 

اگر الگوی سردردتان تغییر کرد به پزشک مراجعه کنید

وقتی به پزشک مراجعه می کنید، از شما درباره علایم و نشانه های عصبی که اخیرا مشاهده کرده اید سوالاتی می پرسد. این علایم شامل موارد زیر می شوند:

● تشنج

● تهوع و استفراغ

● بی حسی

● تورم چشم یا مشکلات بینایی

● ضعف یا فلج، به ویژه در یک طرف بدن

● اختلال گفتاری

● تغییرات شخصیتی

 

بیشتر بخوانید: چگونگی تشخیص سکته مغزی از درد میگرنی

 

با پزشک همکاری کنید

پزشک سعی خواهد کرد تا سردرد را با دارو، رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی یا ترکیبی از این موارد کنترل کند. در اکثر موارد تصویر برداری اشعه ایکس، اسکن CAT و دیگر آزمایش های تشخیصی نه ضروری هستند و نه حتی توصیه می شود، زیرا چیز های بسیار اندکی در مورد علت سردرد بیان می کنند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مرکز تحقیقاتی و درمانی جان هاپکینز»، سردرد دردناک است، اما روش های درمانی بسیاری وجود دارد که می تواند آن را کنترل کند. دانستن اینکه احتمال سرطان در مبتلایان به سردرد بسیار کم است، خود یک تسکین محسوب می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات