برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کودکم سردرد دارد، چه کنم؟

کودکم سردرد دارد، چه کنم؟ سردرد در کودکان باید جدی گرفته شود به ویژه در کودکان زیر 5 سال. کودکان هم مانند بزرگسالان سردردهای میگرنی و سردردهای ناشی از استرس و اضطراب را تجربه می کنند. بجز اینها انواع دیگری از سردرد هم در کودکان وجود دارد که علامت بیماری های خاص است.

بیشتر ما هر روز با مسایل جدیدی روبرو می‌شویم که ممکن است باعث ایجاد استرس و تنش زیادی در زندگی‌مان شود. این مساله در کودکانمان هم وجود دارد؛ مثلا استرس درس خواندن و نمره خوب گرفتن یا مواجهه با تنش‌ها و مسایل خانوادگی ممکن است آنها را دچار اضطراب کند و در این شرایط گاهی آنها دچار علامت‌هایی مانند سردرد می‌شوند. البته همه سردردها خطرناک نیستند.

به گزارش «بهپو»، سردرد باید جدی گرفته شود، به ویژه در کودکان زیر 5 سال. اگر کودک زیر 5سال چنین شکایتی کرد، باید حتما او را نزد پزشک متخصص برد تا مشکلش بررسی شود. البته گاهی کودکان به دلیل اینکه دایم شاهد سردرد‌های والدینشان یا سایر بزرگترهایشان هستند، ممکن است بخواهند از آنها تقلید کنند اما اگر این شکایت بیش از حد شد، باید حتما به پزشک مراجعه کرد. والدینی که به خوبی فرزند خود را می‌شناسند، معمولا به راحتی می‌توانند واقعی بودن سردرد را در کودکشان تشخیص دهند.

 

بیشتر بخوانید: سر درد کودک را جدی بگیرید

 

چه عواملی میگرن را تشدید می‌کند؟

یکی از شایع‌ترین سردرد‌ها در سنین مختلف، سردردهای میگرنی است و کودکان هم دچار این نوع سردرد می‌شوند. میگرن یک سردرد ژنتیکی است که از خانواده مادری یا پدری به کودک می‌رسد و نسل به نسل ادامه پیدا می‌کند. حتی ما کودکان 3-2ساله‌ای هم داریم که دچار این نوع سردرد می‌شوند.

عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز این نوع سردرد شود؛ از عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و سر و صدای زیاد گرفته تا تنش، اضطراب، گرسنگی و بی‌خوابی.

 

درمان دارویی سردرد میگرنی

میگرن هم درمان دارویی دارد، هم درمان غیردارویی. البته پیشنهاد پزشکان این است که مبتلایان به میگرن سعی کنند هرگز از خوابشان نزنند و 8 ساعت کامل را در طول شبانه‌روز بخوابند و از طرف دیگر، گرسنه نمانند چون این عوامل میگرن را تشدید می‌کنند. در مورد کودکانی هم که دچار میگرن هستند والدینشان باید برای آنها یک برنامه متداول و منظم بچینند تا آنها دچار استرس نشوند و برنامه زندگی‌شان به‌هم نریزد؛ مثلا بعد از مدرسه بهتر است کمتر به کلاس‌های فوق‌برنامه بروند یا در مکان‌های‌های پرسر و صدا قرار نگیرند. در مورد مصرف دارو هم، مسکن‌هایی مانند ایبوبروفن و استامینوفن می‌توانند در کاهش سردرد کمک‌کننده باشند.

البته میگرن صددرصد قابل‌درمان نیست. چون سردردی ژنتیکی است اما می‌توان آن را کنترل کرد.

 

بیشتر بخوانید: درمان میگرن در خانه

 

آیا مصرف زیاد این نوع مسکن‌ها عارضه‌ای هم در پی دارد؟

بله، ممکن است به مرور زمان روی کبد و کلیه فرد تاثیر منفی بگذارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم افرادی که دچار سردرد هستند سعی کنند زندگی سالم و همراه با آرامشی داشته باشند و از عواملی که باعث بروز سردرد در آنها می‌شود، خودداری کنند.

 

کودکانی که میگرن دارند باید از مصرف چه خوراکی‌هایی پرهیز کنند؟

بهتر است از مصرف خوراکی‌هایی مانند آجیل، کاکائو، شکلات، نوشابه، انواع فست‌فود و غذاهای بودار پرهیز کنند تا به مرور زمان شدت میگرنشان کمتر شود.

 

بیشتر بخوانید: آنچه میگرنی ها نباید بخورند

 

آیا داروهای گیاهی کمکی به کاهش این سردرد می‌کنند؟

داروهای گیاهی خوبی داریم که می‌توانند باعث کاهش این نوع سردرد شوند. البته میگرن بیشتر جزو سردرد‌های روان‌تنی است و مسائل روانی در تشدید آن بسیار اهمیت دارد اما در هر حال داروهای گیاهی در آرام کردن فرد در این شرایط بسیار موثر است.

 

اضطراب و افسردگی

اضطراب در بروز سردردهای میگرنی نقش مهمی دارد. کلا سردرد در کودکان به 2 صورت بروز می‌کند؛ یکی سردرد‌های هیجانی و تنشی، مثلا دانش‌آموزان کنکوری شب کنکور بیشتر دچار این سردرد می‌شوند چون دائم با خود فکر و خیال می‌کنند و دیگر سردرد‌های روزانه، که بیشتر متوجه کودکانی است که والدینشان با هم بحث و مجادله دارند. از آنجا که این کودکان از نظر روانی دچار مشکل هستند سردرد‌های بیشتری هم تجربه می‌کنند.

افسردگی هم در بروز سردرد در کودکان نقش دارد. حتی ممکن است این مساله در آنها روز به روز شدت بگیرد، بنابراین محیط خانه و رفتار افراد با یکدیگر بسیار مهم است. خانه باید جایی برای امنیت و آرامش باشد، استرس و اضطراب زیاد که بیشتر در اثر درگیری با والدین، معلمان و همسن و سالان به‌وجود می‌آیند، می‌توانند در کودکان و نوجوانان سردرد ایجاد کنند. بیشتر والدین فکر می‌کنند افسردگی تنها در بزرگسالان ایجاد می‌شود در حالی که نوجوانان به شدت مستعد اضطراب و افسردگی هستند و سردرد می‌تواند تنها تظاهر افسردگی کودک شما باشد. سختگیری‌های برخی والدین می‌تواند استرس زیادی به کودکان وارد کند.

 

ضعف بینایی و سردرد

خیلی از والدین ممکن است سردرد‌های کودک خود را به ضعف چشم‌های او ربط بدهند.در حالیکه این تفکر از قدیم و به اشتباه در ذهن مردم جا گرفته است. خیلی پیش آمده که بچه از عینکش استفاده نکرده و به مرور زمان و با بالا رفتن نمره چشم دچار سردرد‌هایی شده اما مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل سردرد در کودکان، ضعف چشم‌ها نیست.

 

بیشتربخوانید: آیا بیماری های چشم باعث سردرد می شود؟

 

آیا ضربه به سر کودک باعث ایجاد سردرد در او خواهد شد یا نه؟

اگر ضربه به سر قدری شدید باشد که باعث بروز ضایعه در جمجمه شود، ممکن است به سردرد و دیگر علائم منجر شود، اما ضربه‌های عادی که زیاد اتفاق می‌افتد، معمولا به تنهایی باعث سردرد مزمن نمی‌شوند زیرا ساختار سیستم داخل جمجمه به‌گونه‌ای است که بسیاری از این ضربه‌ها را خنثی می‌کند. مغز و سیستم عصبی در مایعی تحت عنوان مایع مغزی- نخاعی قرار دارد و ضرباتی که به سر وارد می‌شود با مکانیسم‌های موجود در ساختار سیستم عصبی خنثی می‌شود. بیشتر سردردها را متخصص ‌تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند و در دیگر موارد مشاوره و مراجعه به متخصص مغز و اعصاب کودک ضروری است.

 

اگر سردرد کودکان درمان نشود، چه تاثیری در زندگی آنها خواهد داشت؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، این مساله می‌تواند آثاری روی یادگیری کودک، خاطرات، شخصیت، فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی او بگذارد، بنابراین بهتر است این موضوع را در کودکانمان جدی بگیریم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات