برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه میگرنی ها نباید بخورند

آنچه میگرنی ها نباید بخورند گاهی وقت ها محرک های داخلی یا خارجی باعث واکنش بدن می شوند و بدن این واکنش را به صورت درد بروز می دهد. غذا، مصرف تنباکو، مواد شیمیایی، استرس، شرایط محیطی یا وضعیت هورمون ها از جمله عوامل محرک سردرد هستند.
هیچ چیز به اندازه یک سردرد ضربه ای شما را به سمت فضایی تاریک و خلوت هدایت نمی کند. در این حالت می خواهید خود را از تمام دنیا پنهان کنید. میلیون ها انسان در کشور از سردرد های مزمن میگرنی، خوشه ای، تنشی، درد عصب سه قلو یا درد یک طرفه سر رنج می برند.
به گزارش «بهپو»، سردرد در زنان شیوع بیشتری دارد، ممکن است علت آن تغییرات سروتونین مغز باشد که در افسردگی و درد نقش مهمی دارد. با افت مقادیر استروژن در بدن، میزان سروتونین هم تغییر می کند.
گاهی وقت ها محرک های داخلی یا خارجی باعث واکنش بدن می شوند و بدن این واکنش را به صورت درد بروز می دهد. غذا، مصرف تنباکو، مواد شیمیایی، استرس، شرایط محیطی یا وضعیت هورمون ها از جمله عوامل محرک سردرد هستند.
اگر بعد از غذا سردرد می گیرید، غذا محرک سردرد شماست. بهترین راه برای دوری از عامل سردرد، داشتن رژیم غذایی میگرن یا نوشتن غذا هایی است که در طول روز می خورید. میگرن یا سردرد های عروقی معمولا با مواد غذایی تحریک می شوند. سازمان ملی سلامت امریکا در فهرست زیر به محرک های شایع میگرن یا سردرد های دیگر اشاره کرده است:
  • پنیر چدار
  • شاه ماهی خشک یا خوابانده در سرکه
  • شکلات
  • ترشی، شوری یا هر چیز مزه دار شده یا تخمیر شده
  • خامه ترش
  • کره بادام زمینی و دیگر مغز ها
  • نخود سبز نرسیده در غلاف و باقلا
  • سس سویا، لطافت دهنده های گوشت، نمک های طعم دار و هر ماده ای که مونوسدیم گلوتامات دارد
  • انجیر، کشمش، پاپایا، آووکادو، آلوی قرمز - بیش از نصف فنجان در روز
  • مرکبات – بیش از نصف فنجان در روز
  • موز - بیش از نصف فنجان در روز
  • پیتزا
  • چای، قهوه، نوشابه – بیش از دو فنجان در روز
  • سوسیس و کالباس
  • مغز یا جگر مرغ
  • نوشیدنی های کافیین دار حاوی بیش از 200 میلی گرم کافیین در روز
  • نوشیدنی های الکلی
 

شکلات

تحقیقات انجمن بین المللی سردرد نشان می دهد کاکائو می توانند از سلول های عصبی عامل میگرن حفاظت کند و از بروز میگرن جلوگیری کند، اما 22 درصد  مبتلایان به سردرد شکلات را به عنوان عامل سردردشان معرفی کرده اند. خوب است بدانید محققان می گویند اشتهای بسیاری از افراد درست قبل از  شروع سردردشان زیاد می شود و به سراغ خوردنی هایی مثل شکلات می روند. با این توضیح احتمالا شکلات خوردن نتیجه بروز میگرن است نه عامل آن.
 

الکل

الکل باعث افزایش جریان خون به سمت مغز می شود، علاوه بر این کم آبی هم به دنبال دارد که هر دو این عوامل، محرک سردرد هستند.
 

قهوه

قهوه یک آرام بخش و در عین حال یک محرک سردرد است. اگر شبی دیر خوابیدید و صبح با سردرد بیدار شدید، احتمالا دچار سردرد ناشی از کمبود کافیین شده اید. کمی کافیین می تواند شما را از شر سردرد خلاص کند. در بعضی از دارو های سردرد از کافیین استفاده می شود، اما اگر همیشه سطح کافیین بدن را بالا ببرید، مصرف آن در زمان های افت کافیین باعث سردرد می شود. تحقیقات نشان می دهد در صورت افت کافیین مصرف 200 میلی گرم کافیین در روز –به اندازه دو تا سه فنجان قهوه- فرد را دچار سردرد ناشی از کمبود کافیین می کند.
 

پنیر کهنه

تحقیقات زیادی روی پنیر به عنوان عامل سردرد انجام نشده است، اما عموم مردم بر این باورند که پنیر کهنه سردرد را تحریک می کند. ممکن است دلیل آن تیرامین موجود دراین پنیر ها باشد. هرچه پنیر کهنه تر باشد تیرامین آن بیشتر است. از جمله پنیر هایی که ممکن است محرک سردرد باشند می توان به پنیر چدار، گودا، سوییسی، بلوچیز یا پنیر کپک زده و پارمزان اشاره کرد.
 
مونو سدیم گلوتامات در فراورده هایی مثل سس سویا یافت می شود و در 10 تا 15 درصد مبتلایان به میگرن باعث انقباض عضلات شکم، اسهال و سردرد های وحشتناک می شود. سس سویا به جز مونو سدیم گلوتامات دارای نمک فراوان است و منجر به کم آبی می شود که خود عاملی برای سردرد به شمار می آید.
 

بستنی

سردرد های تیر کشنده، واکنشی به سرما هستند. اگر بدنتان خیلی گرم باشد سرمای بستنی باعث سردرد تیر کشنده می شود. این درد حدود 30 تا 60 ثانیه طول می کشد که در بیشتر افراد زود تمام می شود، اما ممکن است در مبتلایان به میگرن عامل محرکی باشد برای ابتلا به سردرد. برای اینکه از این وضعیت پیشگیری کنید بستنی و نوشیدنی سرد خود را به آرامی میل کنید.
 

موز

به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، موز معمولا در دسته میوه هایی که باید از آن ها پرهیز کرد قرار نمی گیرد، اما می تواند در افرادی که به تیرامین حساسیت دارند سردرد میگرنی ایجاد کند. مطالعات نشان می دهد پوست موز 10 برابر بیشتر از خود آن تیرامین دارد، پس اگر می خواهید از میگرن دور بمانید بهتر است قبل از خوردن موز، قطعات رشته ای چسبیده به آن را جدا کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات