برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سردرد‌ صبحگاهی؛ علل و راه های درمان

سردرد‌ صبحگاهی؛ علل و راه های درمان اگر صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید تنها نیستید؛ میلیون ها نفر در جهان از سردرد صبحگاهی رنج می برند. از علل شایع سردرد صبحگاهی کمبود آب بدن، مصرف زیاد الکل قبل از خواب، استرس، کار زیاد، افسردگی، سینوزیت و انقباض عضلانی به‌دلیل وضعیت نامناسب بدن هنگام خواب است.

گرچه سردرد ممکن است در هر زمانی احساس شود اما سردرد صبحگاهی و پس از بیدارشدن از خواب جزء موارد شایع محسوب می‌شود.

به گزارش «بهپو»، از جمله عوامل زمینه‌ساز سردرد صبحگاهی می‌توان به کمبود آب بدن، مصرف زیاد الکل قبل از خواب، استرس، کار زیاد، افسردگی، سینوزیت و انقباض عضلانی به‌دلیل وضعیت نامناسب بدن هنگام خواب اشاره کرد.

در اینجا نگاهی به برخی از علل رایج سردرد صبحگاهی می اندازیم:

 

میگرن

بیش از 10 درصد از مردم در سراسر جهان سردردهای میگرنی دارند. همراه با سر درد، علائم زیر نیز مشاهده می شود:

دید شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

به بو، نور یا صداها حساس می شوید.

احساس بیماری یا حالت تهوع دارید.

علائم شما بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد، اما در بین حملات هیچ علامتی ندارید.

شایع ترین زمان بروز میگرن صبح زود است زیرا داروهای مسکنی که قبل از خواب مصرف کرده اید شروع به از بین رفتن می کند. اما میگرن پیچیده است و در هر فردی متفاوت بروز می کند. برخی از افراد قبل، حین یا بعد از سردرد پدیده های بصری مثل دیدن اشکال مختلف، لکه های نورانی یا نورهای برق زننده یا سایر اختلالات بینایی را تجربه می کنند.

سردردهای صبحگاهی می توانند از گروه سردردهای تنشی نیز باشند که اغلب با افسردگی مرتبطند.

 

آپنه خواب

آپنه خواب نیز به‌دلیل اختلال در خواب راحت و ایجاد خستگی مفرط ممکن است احساس سردرد و سنگینی پس از بیدارشدن ایجاد کند.

آپنه خواب وضعیتی است که در آن ماهیچه های گلو در هنگام خواب تا حدی جمع و تنفس شما قطع می شود. سایر علائم آپنه خواب عبارتند از:

سردرد صبحگاهی

خشکی دهان

خروپف

قطع موقت تنفس هنگام خواب که اغلب باعث می شود به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید

بد خلقی

بیدار شدن برای ادرار کردن اغلب در طول شب

با پزشک خود در مورد عادات خواب خود صحبت کنید. ممکن است آزمایش خواب را پیشنهاد کنند. یک دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) یکی از درمان های پیشنهادی برای مبتلایان به آپنه خواب است. تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن و غلت زدن از پشت هنگام خواب نیز می تواند به بهتر خوابیدن شما کمک کند.

انواع اختلالات خواب با برخی از انواع سردردهای مزمن، از جمله سردرد صبحگاهی مرتبط است. رابطه بین خواب و سردرد یک رابطه پیچیده است. گاهی سردردها دلیل بد خوابی هستند و گاهی بد خوابی باعث سردرد می شود. بدخوابی اختلالات ریتم شبانه روزی خواب، زمان به خواب رفتن یا بیدار شدن شما را به هم می ریزد.

 

اختلال مفصل فکی گیجگاهی

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) فک شما را به جمجمه متصل می کند. اختلال مفصل TMJ می تواند باعث باعث بروز درد در مفصل فک و عضلاتی شود که حرکات فک را کنترل می کنند.

درد در مفاصل و عضلات اطراف آن، ناشی از مواردی مانند جویدن بیش از حد آدامس یا فشردن و ساییدن دندان‌ها در شب، می‌تواند سردرد صبحگاهی ایجاد کند.

دندانپزشک می تواند برای جلوگیری از دندان قروچه در شب، یک دستگاه خوراکی تجویز کند. شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر:

صدای کلیک در مفصل فک

درد یا حساسیت به لمس در ناحیه فک

درد یک یا هر دو مفصل گیجگاهی

درد اطراف گوش

درد در ناحیه صورت یا سرایت درد به سر یا گردن

جویدن مشکل یا درد در هنگام جویدن

قفل شدن مفصل، مشکل باز و بسته کردن دهان

 

بیشتر بخوانید: ورزش های درمانی برای درد فک - راهنمای تصویری

 

تومور

هرکسی که تا به حال سردرد شدید داشته به این فکر کرده است که آیا این یک تومور است یا خیر. باید بگوییم احتمالا نه. تنها 5 نفر از هر 100000 نفر هر سال به تومور اولیه مغزی مبتلا می شوند و بیشتر آنها در جایی غیر از مغز شروع می شوند. احتمال اینکه سردرد شما فقط یک سردرد باشد بسیار بیشتر است.

پزشکان به دنبال چند نشانه مشخص از تومور مغزی هستند، از جمله:

افسردگی

اشکال در حفظ تمرکز

حالت تهوع یا استفراغ

شخصیت تغییر می کند

اشکال در گفتار یا زبان

تشنج

سردرد شدید، مداوم یا در حال تغییر

مشکلات بینایی یا تورم اطراف چشم

ضعف یا فلج

اگر یکی از این علائم را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: آیا این سردرد های نگران کننده، نشانه تومور مغزی هستند؟

 

سایر علل سردرد صبحگاهی

تغییرات هورمونی دوران بارداری و یائسگی نیز ممکن است زمینه‌ساز سردرد صبحگاهی شوند که گاه با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

در صورتی‌که سردرد با گرگرفتگی باشد می‌تواند علامت هشدار فشار خون بالا باشد که در این حالت معمولا فرد از سرگیجه و احساس سنگینی سر نیز ناراحت است.

سردرد صبحگاهی که اغلب با سرگیجه همراه است می‌تواند یکی از علائم دیابت محسوب شود.

مصرف مسکن‌های معمولی مانند استامینوفن و ایبوپروفن تاثیر خوبی در بهبود سردرد صبحگاهی دارند. این داروها خیلی سریع بر سردردهای تنشی خفیف و سینوزیت حفیف تاثیر دارند.

بهترین راهکار برای پیشگیری و بهبود سردرد صبحگاهی توجه به موقعیت سر هنگام خواب است. همچنین خواب کافی، استراحت در طول روز، مصرف مایعات طی روز و کنترل استرس و اضطراب نیز در این زمینه تاثیر جدی دارند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، اگر سردرد صبحگاهی شدید و ناگهانی باشد، نگران‌کننده است. اگر سردرد صبحگاهی عودکننده و مزمن باشد نیز حتما باید با پزشک مشورت کرد. احساس بی‌حسی و سوزن‌شدن اندا‌م‌‌ها، حالت تهوع، استفراغ و طی سه ماه سوم بارداری حتما جدی هستند و نباید برای مراجعه به پزشک و درمان مناسب تعلل کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات