برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تشخیص انواع سردرد با توجه به محل درد

تشخیص انواع سردرد با توجه به محل درد «سردرد» ممکن است در هر ناحیه ای از سر احساس شود. درست است که جایی از سر که درد می کند روشی بی عیب و نقص برای تشخیص علت سردرد نیست اما، می تواند یک نقطه شروع خوب برای فهمیدن ریشه مشکل شما باشد.

«سردرد» ممکن است در هر ناحیه ای از سر احساس شود. سر درد ممکن است در یک یا هر دو طرف سر بروز پیدا کند یا به نقطه ای خاص از سر محدود شود یا از یک نقطه به تمام سر منتشر شود یا اینکه حالتی چون تحت فشار قرار گرفتن داشته باشد. سر درد ممکن است دردی تیز یا دردی ضربان دار یا دردی مبهم باشد. سر دردها ممکن است به تدریج یا ناگهانی بروز کنند؛ گاهی کمتر از یک ساعت و گاهی چند روز ادامه داشته باشند.

به گزارش «بهپو»، درست است که جایی از سر که درد می کند روشی بی عیب و نقص برای تشخیص علت سردرد نیست اما، می تواند یک نقطه شروع خوب برای فهمیدن ریشه مشکل شما باشد.

 

بیشتر بخوانید: خانه ای که سردرد به آن راه پیدا نمی کند

 

طبقه بندی انواع سردرد بر اساس محل درد

انواع رایج سردرد که مردم با آن درگیر هستند سردردهای تنشی، میگرن ها و سردردهای خوشه ای هستند. سردردهای خوشه ای خیلی شایع نیستند اما مردها 5 برابر بیشتر از زنان احتمال نشان دادن چنین سردردهایی را دارند.

محل درد

علل شایع

سایر علل احتمالی

پشت سر یا گردن

- سردرد تنشی

- میگرن

- آرتریت ستون فقرات فوقانی

- نورالژی اکسیپیتال

بالای سر، تاج سر

سردردهای تنشی

- میگرن

- نورالژی اکسیپیتال

- هایپرتنشن –فشار خون بالا- شدید (در موراد نادر)

- آنوریسم یا خونریزی که سکته مغزی هموراژیک نامیده می شود (در موارد نادر)

- پیشانی

- گونه ها

- پشت هردو چشم

- سردرد تنشی

- میگرن

- سردرد خوشه ای

- عفونت سینوس

- پشت یک چشم

سردرد خوشه ای

- میگرن

- نورالژی اکسیپیتال

- عفونت چشم

- آنوریسم (در موارد نادر)

 

گیجگاه

سردرد تنشی

- میگرن

- سردرد خوشه ای

- آرتریت تمپورال (در سالمندان شایع تر است)

- اختلال مفصل فکی گیجگاهی

پشت گوش

عفونت گوش (بیشتر در کودکان شایع است)

- نورالژی اکسیپیتال

- عفونت سینوس

- اختلال مفصل فکی گیجگاهی

مشکلات دندانی

یک طرف سر

میگرن

سردرد خوشه ای

- همی کرانیا

- آنوریسم (در موارد نادر)

- از محل درد اطمینان ندارید

- همه جای سرتان درد می کند

سردرد تنشی

- میگرن

عفونت سینوس

 

 

بیشتر بخوانید: راهکار های غیردارویی رهایی از سردرد تنشی

 

به نوع درد هم توجه کنید

سردردتان از چه نوعی است؟ 

دردی کند و کسل کننده که ضربان ندارد و با حساسیت به لمس در سر همراه است نشانه های سردرد تنشی است. این علایم بسیار شایع هستند. از چیزهایی که باعث سردرد تنشی می شوند می توان موارد زیر را نام برد:

استرس

کمبود خواب

آلرژی ها

خستگی چشم

ترک کافئین

تغییرات هورمونی عادت ماهانه

آسیب ها و تروماها

ورزش سخت یا طولانی مدت

خماری پس از نوشیدن الکل

گرسنگی یا کم آبی

یخ زدگی مغز

قطع داروی سردرد

قرار گرفتن در ارتفاعی که به آن عادت ندارید

مشکلات مفصل فکی-گیجگاهی که همراه با صدای کلیک مانند در فک است

 

دردی که ضربان دار است و مدتی طول می کشد و با حالت تهوع یا تغییر در بینایی یا دیگر احساسات همراه است احتمال زیاد سردرد میگرنی است. نور و صدا میگرن را بدتر می کنند. میگرن می تواند فقط در یک طرف سر بروز کند اما نه در همه افراد. میگرن ممکن است باعث آبریزش بینی، گرفتگی بینی یا اشک ریزی شود؛ این نشانه ها اگرچه خیلی شایع نیستند اما می توانند با عفونت سینوس اشتباه گرفته شوند. کسانی که میگرن دارند معمولا هربار با همان چیزهایی تحریک می شوند که مرتبه قبل تحریک شده اند. بنابراین شناخت محرک ها و الگوی سردرد و پرهیز از آنها به کنترل دردتان کمک زیادی می کند.

 

بیشتر بخوانید: درمان میگرن در خانه

 

بیماری هایی هم هستند که باعث بروز علایمی شبیه به میگرن می شوند که البته احتمال آنها کم است:

بیماری های خود ایمنی مثل آرتریت ها یا آرتریت تمپورال

همی کرانیا؛ نوعی سردرد یک طرفه که از بین نمی رود

تومورهای مغزی

 

بیشتر بخوانید: آیا این سردرد های نگران کننده، نشانه تومور مغزی هستند؟

 

درد ناگهانی، تیز و سوزاننده و یک طرفه که به سرعت ظاهر می شود اما طول نمی کشد احتمال زیاد نشان دهنده سردرد خوشه ای است به ویژه اگر بارها و بارها در همان حدود زمانی به مدت چند روز تکرار شود. این نوع سردرد در افراد یک خانواده دیده می شود. آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عرق ریختن و اشک ریزی از علایمی است که همراه سردرد دیده می شود. کسانی که از سردرد خوشه ای رنج می برند هنگام درد به احتمال زیاد اصلا نمی توانند بنشینند.

اگر سردردتان با علایم شبیه به سرماخوردگی و فشار یا حساسیت به لمس در صورت همراه است، سردرد سینوسی دارید. سردرد سینوسی اغلب با دیگر سردردها اشتباه می شود و آنقدرها که فکر می کنید شایع نیست.

 

بیشتر بخوانید: علل درد سر در ناحیه پیشانی و درمان آن

 

حمله های کوتاه، تیز و تکانه های الکتریکی که فقط چند دقیقه یا ثانیه طول می کشد احتمالا می تواند نورالژی اکسیپیتال « occipital neuralgia» باشد. اختلالی مزمن که به دلیل آسیب دیدن اعصابی که از نخاع تا پوست سر شما کشیده شده اند بروز می کند.

سکته مغزی، آنوریسم مغزی یا خونریزی مغزی باعث بروز دردی شدید می شود که می توان به آن شدیدترین سردرد تمام عمر گفت. اما به جز درد که ناگهانی و بسیار شدید است بیشتر به نظر می رسد که از انواع سردردهای رایج باشد. اگر چنین دردی سراغتان آمد بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: سردرد کودک را جدی بگیرید

 

درمان سردرد

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برای درمان سردردهای تنشی و میگرن ها مسکن های بدون نسخه که ترکیباتی چون استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن دارند کمک کننده هستند. میگرن های شدید یا تکرار شونده و سردردهای خوشه ای سخت تر درمان می شوند. اگر داروهای بدون نسخه پاسخگوی نیازتان نبودند و دردتان آرام نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سردردهای بیشتر حاصل استفاده بیش از حد از داروهای بدون نسخه است.

 

بیشتر بخوانید: 10 روش برای تسکین انواع سردرد

 

برای سردردهای سینوسی می توانید از داروهای تسکین دهنده ای مثل دکونژستانت ها و آنتی هیستامین ها استفاده کنید. البته باید برای عفونتی که باعث چنین سردردی شده هم چاره ای بیندیشید.

پزشک در بررسی علل سردرد باید به دنبال علل دیگری چون درد عصبی یا بیماری های خود ایمنی هم باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات