برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ضربه سر چیست؟ علایم هشدار دهنده کدام است؟

ضربه سر چیست؟ علایم هشدار دهنده کدام است؟ ضربه سر به معنی وارد‌شدن آسیب به مغز است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که مغز درون جمجمه به‌ سرعت تکان می‌خورد، حتی اگر سر به طور مستقیم صدمه نبیند، ممکن است شما دچار آسیب مغزی شوید.

ضربه سر به معنی وارد‌شدن آسیب به مغز است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که مغز درون جمجمه به‌ سرعت تکان می‌خورد، حتی اگر سر به طور مستقیم صدمه نبیند، ممکن است شما دچار آسیب مغزی شوید. ضربه‌ سر اغلب بعد از وارد آمدن ضربات به سر، در تصادفات رانندگی، یا صدمات ورزشی رخ می‌دهد.

نشانه‌های ضربه سر کدام است؟

شایع‌ترین علامت ضربه سر سردرد است. سایر علایم شایع شامل:
  • گیجی و مشکلات تعادلی
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی
  • اشکال در تمرکز و حافظه
  • احساس افتادن
  • حساسیت به نور یا صدا
  • مشکلات خواب
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

چنانچه هر یک از این علائم در فرد آسیب دیده مشاهده شد، فرد را باید سریعا به مراکز درمانی منتقل کرد. بنابراین فراموش نکنید که نبودن ورم و خونریزی بدین معنا نیست که آسیب جدی نبوده است، چرا که عواقب و پیامدهای این ضربات به‌شدت و محل آسیب بستگی دارد. همچنین اگر سردرد شدید داشتید، تهوع مکرر و اشکال در استفاده از دست و پا داشتید، گیجی و خواب‌آلودگی شما شدید بود، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.
تشنج، صرع، سردردهای مداوم، خونریزی مغزی، عفونت مغزی، فراموشی، عقب ماندگی ذهنی، مرگ مغزی، اختلالات خلقی ـ روانی و اختلالات هورمونی از جمله پیامدهای ضربه به سر هستند که هر یک از این عوارض می‌توانند تا پایان عمر همراه بیمار باقی بمانند و حتی با مصرف دارو و جراحی به‌طور کامل برطرف نخواهند شد
بنابراین پیشگیری از بروز ضربات و درمان موثر و به موقع مصدومان می‌تواند نقشی کلیدی در زندگی فرد داشته باشد. در اغلب کشورهای پیشرفته جابه‌جایی فرد آسیب دیده به بیمارستان توسط افراد متخصص و مجرب انجام می‌گیرد. در بسیاری از موارد حمل غیر صحیح مصدوم می‌تواند به مرگ منجر شده یا مشکلات ثانویه‌ای از قبیل قطع نخاع و صدمات مغزی را برای بیمار به همراه داشته باشد. به‌طور معمول با معاینه دقیق مصدوم، گستردگی آسیب مشخص می‌شود.
امکان دارد پس از معاینه و بررسی فرد توسط پزشک، فرد به خانه فرستاده شود، اما باید یک فرد قابل اطمینان در کنار او بماند و مراقب بروز علائم بالینی باشد. 24 ساعت اول پس از ضربه از نظر بروز علائم و عوارض جدی بسیار مهم است، اگرچه این‌گونه علائم و عوارض ممکن است دیرتر (تا 6 ماه پس از آسیب) نیز ظاهر شوند.
 

چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هیچ آزمونی که بتواند ضربه سر را تشخیص دهد وجود ندارد. پزشک از شما در مورد ضربه سر و علایم‌‌تان سوالاتی می‌پرسد. وی همچنین قدرت عضلات، تعادل، رفلکس‌ها و حافظه شما را بررسی می‌کند. اگر پزشک به این نتیجه برسد که آسیب‌های جدی‌تری وجود دارد، آزمایش‌های تصویربرداری از مغز ممکن است لازم باشد.
 

این مشکل چقدر طول می‌کشد؟

این علایم معمولا در ظرف 10-3 روز برطرف می‌شود. در کودکان و نوجوانان و افرادی که دچار ضربه‌های سر قبلی بوده‌اند، علائم بیشتر طول می‌کشد.
 

چگونه درمان می‌شود؟

مهمترین درمان استراحت جسمی و روانی است که مغز می‌تواند بهبود یابد. شما نباید فعالیت سنگین نظیر ورزش‌های ایروبیک انجام دهید یا وزنه‌های سنگین بلند کنید.
استراحت روانی به معنی پرهیز از انجام کارهایی است که نیاز به تمرکز دارد، نظیر بازی‌های ویدئویی، ارسال پیام و دیدن تلویزیون.
هیچ دارویی برای درمان ضربه سر وجود ندارد. اگر چه ممکن است پزشک توصیه کند که بیمار می‌تواند برای تسکین نشانه‌های سردرد از داروهای مسکن استفاده کند.
مصرف برخی داروها در این زمان ایمن نیست. همیشه قبل از مصرف داروها و در اولین‌روزهای بعد از ضربه سر، از پزشک خود سوال کنید.
 

چه زمانی می‌توانم فعالیت‌های ورزشی معمول را از سر گیرم؟

اگر این احتمال می‌رود که دچار ضربه سر شده‌اید، باید بازی را بلافاصله متوقف کنید.
ادامه‌دادن به بازی هنگامی که دچار ضربه سر شده‌اید می‌توانید منجر به آسیب‌های جدی شود.
پزشک شما و پزشک ورزشی‌تان باهم در مورد اینکه آیا برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی خود آمادگی‌ دارید یا نه، تصمیم‌گیری می‌کنند. وقتی به مدت طولانی علایم ضربه سر را نداشته باشید آنها به شما کمک می‌کنند که به تدریج به میزان فعالیت طبیعی ورزشی برگردید.
 

صدمات ناشی از ضربه سر را نادیده نگیرید

عوارض ضربه به سر ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد، یا باعث معلولیت دایمی او شود، بنابراین با شناخت علائم آن می‌توانید از خطراتی که در پی آن می‌آید، جلوگیری کنید.
اگر پس از وارد شدن ضربه به سر، شاهد بروز علائمی مثل حالت تهوع، سردرد و تپش قلب شدید، سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. در برخی موارد علائم شدیدتر و با خونریزی مغزی همراه است.
وارد شدن ضربه به سر برای زنان و کودکان به مراتب خطرناک‌تر از مردان است و  تا هفته‌های بعد ممکن است این آسیب ادامه داشته باشد.
دکتر دانیل لابوتزیت استادیار مغز و اعصاب در دانشگاه برانکس نیویورک می‌گوید: ضربات وارده به سر منجر به نوسانات هورمونی در زنان می‌شود و ممکن است علائم آن حتی ماه‌ها بعد از ضربه بروز کنند. علائمی نظیر سردرد و گیجی که به مرور زمان بدتر هم می‌شود و می‌تواند منجر به خونریزی شود.
تا زمانیکه تشخیص قطعی نشده است، نباید هیچ‌گونه دارویی به فرد داد و بیمار باید تا زمانی که خطر رفع نشده است، در رختخواب استراحت کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام بچه من ۴۰روزش موقعی ک شیرمی خوردمن باگوشی صحبت میکردم یهوازدستم افتادروسرش جاش هم قرمزنشدولی گریه نکرد تابعداز نیم ساعت ک دوباره شیرمیخوردگریه میکرد وازتقریبا یک ساعت استفراغ کرد ؛ک استفراغ اولین بارش نبود ؛ولی حالش خوبه ؛میترسم خواهش میکنم بگین طوریش نشه
پاسخ به این نظر ممنون از مطالب بسیار مفیدتون استفاده کردیم

دیدگاه و نظــرات