برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چند نوع سر درد داریم؟

چند نوع سر درد داریم؟ سردرد احساس ناراحتی یا درد در ناحیه سر یا صورت است که بسته به شدت، محل درد و دفعات تکرار به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

سردرد احساس ناراحتی یا درد در ناحیه سر یا صورت است که بسته به شدت، محل درد و دفعات تکرار به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

میگرن کلاسیک

معمولا 15 تا 30 دقیقه قبل از شروع این نوع سردرد علایمی مثل ظهور نقاط نورانی جلوی چشم، تاری دید و منگی پدیدار می‌شود. آرام‌آرام با از بین رفتن این علایم، سردرد یک طرفه‌ای به صورت مبهم و در یک سمت ناحیه گیجگاهی ظاهر می‌شود، به تدریج درد افزایش می‌یابد و سردرد حالت ضربان‌دار به خـود می‌گیرد. در این مرحله بیمار رنگ‌پریده، دچار تهوع و استفراغ شدیدی می‌شود. بسیاری از بیماران در این مرحله ترس از نور پیدا پیدا می‌کنند و ترجیح می‌دهند در اتاق تاریکی استراحت کنند و برخی دیگر تعریق شدید و تکرر ادرار پیدا می‌کنند. درد بین چند ساعت تا یک روز طول می‌کشد و بالاخره بیمار به خواب فرو می‌رود. پس از اینکه بیمار از خواب بیدار شد سردرد تسکین می‌یابد. این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می‌شود.
 

سردرد تنشی

تقریبا 90 درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار این نوع سردرد می‌شوند. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه‌سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهم‌‌ترین دلیل پیدایش این انقباض‌ها، هیجانات عصبی است. درد معمولا از ناحیه پیشـانی، گردن یا شانه شروع می‌شود و به تدریج تمام کاسه سر را فرا می‌گیرد. این درد ماهیت فشاری دارد ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد. ممکن است تهوع پیدا کند اما به استفراغ دچار نمی‌شود.
 

سردرد به‌علت عفونت مننژ (پرده‌های مغزی)

درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می‌گیرد، با استراحت کاهش می‌یابد و با حرکت تشدید می‌شود. وجود علایمی مانند تب و سفتی گردن به تشخیص کمک می‌کند.
 

سردرد به‌علت تومورهای مغزی

این نوع سردرد‌ها معمولا متناوب و اوایل صبح شدیدتر است، بیشتر ماهیت حمله‌ای دارد و با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به‌خصوص سرفه تشدید می‌شود. معمولا سردرد با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به‌علت سردرد از خواب بیدار می‌شود.
 

سردرد به‌علت فشار خون بالا

سردرد در این بیماران، معمولا ‌زمانی ظاهر می‌شود که فشارخون حداکثر به حدود 200 و فشارخون حداقل به حدود 120 میلی‌متر جیوه رسیده باشد؛ این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر متمرکز است و در اکثر موارد با درمان فشارخون از بین می‌رود.
 

سردرد ناشی از بیماری‌های چشم

عیوب انکساری چشم سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به‌خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می‌شود اما سردرد ناشی از آب سیاه با چشم درد شدید همراه است و معمولا در ناحیه پیشانی متمرکز می‌شود. اغلب افراد تهوع و استفراغ هم دارند.
 

سردرد ناشی از بیماری‌های سینوس

سردردهای ناشی از التهاب و عفونت سینوس‌ها اغلب در ناحیه پیشانی متمرکز می‌شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می‌شود و پس از بیدار شدن از خواب به حداکثر شدت خود می‌رسد. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس‌ها برطرف می‌شوند.
 

سـردرد ناشی از عفونت‌های دندانی

این نوع سردرد‌ها غالبا از ناحیه صورت شروع و به‌تدریج به تمام کره سر منتشر می‌شود و با درمان عفونت دندانی درد از بین می‌رود.
 

سردردهای آلرژیک

این نوع سردردها متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. معمولا همراه با این نوع سردرد سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می‌شود که به کنترل سردرد منجر می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات