برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونگی تشخیص سکته مغزی از درد میگرنی

چگونگی تشخیص سکته مغزی از درد میگرنی نوعی از سکته مغزی که می تواند با میگرن اشتباه گرفته شود به نام «حمله ایسکمیک گذرا» یا «TIA» نامیده می شود، که به آن «mini stroke» هم می گویند، زیرا جریان خون به سمت مغز برای چند لحظه قطع می شود. علایم این عارضه شدت کمتری دارند و کمتر از یک ساعت به طول می انجامند.
سردرد شدیدی دارید و نمی دانید آیا خطرناک است یا نه؟ بعضی از علایم میگرن با سکته مغزی شباهت دارد، اگر اندک احتمالی می دهید که این یک سکته مغزی است به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. درمان زودهنگام، صدمات مغزی را کم می کند و جانتان را نجات می دهد.
به گزارش «بهپو»، اگر بالای 40 سال سن دارید و سابقه سردرد میگرنی نداشته اید، باید این درد را جدی بگیرید. میگرن معمولا در تمام طول زندگی همراه فرد است، به ندرت اتفاق می افتد کسی در میانسالی به آن دچار شود.
اگر دچار میگرن شدید و نشانه های «اورا» ،اختلال حسی- بینایی، و سردردتان مثل دفعات پیش نبود به پزشک مراجعه کنید، علایم میگرن در افراد میگرنی همیشه ثابت است.
 
بیشتر بخوانید: آیا این سردردهای نگران کننده، نشانه تومور مغزی هستند؟
 

سکته مغزی

در «سکته مغزی» جریان خون به بخشی از مغز قطع می شود، سلول ها اکسیژن کافی نمی گیرند و شروع به مردن می کنند. این اتفاق به دو علت رخ می دهد، یا رگ به وسیله چیزی مثل لخته خون بسته شده است یا دچار پارگی شده و در مغز خونریزی ایجاد می کند.
یک سردرد شدید ناگهانی می تواند نشانه سکته مغزی باشد و علایم دیگر آن به شرح زیرند:
  • بی حسی یا ضعف، به ویژه در یک طرف بدن
  • اشکال در تکلم یا فهم چیز ها
  • مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم
  • سرگیجه ناگهانی یا از دست دادن تعادل یا هماهنگی اعضا
  • گیجی
نوعی از سکته مغزی که می تواند با میگرن اشتباه گرفته شود به نام «حمله ایسکمیک گذرا» یا «TIA» نامیده می شود، که به آن «mini stroke» هم می گویند، زیرا جریان خون به سمت مغز برای چند لحظه قطع می شود. علایم این عارضه شدت کمتری دارند و کمتر از یک ساعت به طول می انجامند.
 

میگرن

«میگرن» عارضه ای است که به طور مکرر بروز می کند و علایمی مثل تهوع، استفراغ و حساسیت به نور، صدا، بو یا لمس را به همراه دارد. بیشتر اوقات درد میگرن به صورت ضربانی است و معمولا در یک طرف بدن نزدیک چشم یا شقیقه رخ می دهد.
گاهی میگرن به همراه اورا با سکته مغزی اشتباه گرفته می شود. اورا روی حس ها اثر می گذارد و معمولا قبل از سردرد ظاهر می شود. دیدن جرقه های نور، خطوط کج ومعوج ، نقاط سیاه، احساس مورمور یا بی حسی در دست، پا یا صورت، زنگ زدن گوش یا اشکال در تکلم از جمله علایم اوراست.
گاهی ممکن است این علایم به سراغتان بیایند، اما خبری از سردرد نباشد. با بالا رفتن سن این حالت بیشتر دیده می شود.
 

تمایز میگرن از سکته مغزی

تمایز میگرن همراه با اورا از حمله ایسکمیک گذرا سخت است. این موارد را بررسی کنید:
  • علایم سکته مغزی معمولا ناگهانی می آیند، اما علایم میگرن به تدریج ظاهر می شوند، سردرد میگرنی ابتدا کم است و بعد شدت می گیرد.
  • بروز علایم منفی مثل نابینایی در یک چشم یا بی حسی یک دست یا پا در سکته مغزی دیده می شود، اما درمیگرن علایم مثبت -احساس اضافی- فلاش زدن چشم یا مورمور بدن بروز می کند.
  • اگر جوان باشید، امکان اینکه دچار میگرن شده اید بیشتر است، اما اگر میانسالید بیشتر احتمال سکته مغزی وجود دارد، به ویژه اگر قبلا سابقه میگرن نداشته اید یا دچار فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب هستید.
 

ارتباط بین میگرن و سکته مغزی

  • پزشکان از رابطه دقیق بین سکته مغزی و میگرن مطلع نیستند، اما مبتلایان به میگرن با اورا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند. اگر زن جوانی باشید که سیگار می کشد و قرص ضد بارداری می خورد این احتمال بیشتر هم می شود.
  • میگرن بدون اورا احتمال سکته مغزی را بالا نمی برد، اما در ابتلا به دیگر مشکلات قلبی موثر است.
  • بعضی از تحقیقات دریافته اند میگرن باعث التهاب داخل عروق می شود و آن ها را سفت می کند و تشکیل لخته را آسان می کند. هر دوی این اتفاقات احتمال سکته مغزی را بالا می برد.
  • توجه داشته باشید که میگرن عامل سکته مغزی نیست. سکته مغزی می تواند علایم میگرن مانند اورا را تحریک کند.
  • برخی از دارو های میگرن مانند آلکالوئیدهای ارگوت و تریپتان ها عروق را تنگ می کنند، اگر احتمال سکته مغزی می دهید نباید از آن ها استفاده کنید.
  • در کل، مصرف درست دارو و پیروی از سبک زندگی سالم –مثل ترک سیگار- که خطر سکته را کاهش می دهند، احتمال ابتلا به میگرن را هم کم می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات