برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکاتی درباره آداب استخر رفتن و مواجهه با حساسیت به کلر

نکاتی درباره آداب استخر رفتن و مواجهه با حساسیت به کلر محققان می گویند درست است که کلر بیش از اندازه، باعث تحریک شدید پوست، تحریک چشم، خشکی مو و پوست و گاهی سبز شدن مو های رنگ شده می شود، اما میزان کلری که در استخرهای شنا استفاده می شود، معمولا باعث نگرانی نیست.

وقتی وارد استخر می شوید اولین نشانه ای که به شما می گوید وارد فضای جدیدی شده اید، بوی «کلر» است. کلر جزو جدا نشدنی تفریحات آبی است که در تابستان بیشتر به چشم می آید. هیچ کس علاقه ندارد در استخری شیرجه بزند که عاری از کلر است. این ماده شیمیایی کمک می کند از شر باکتری ها و ادرار موجود در استخر در امان باشیم.

به گزارش «بهپو»، واقعیت جالب این است که بویی که از استخر به مشام می رسد در واقع بوی کلر نیست، بلکه ترکیبی است به نام تری کلرامین که زمانی تشکیل می شود که کلر با ادرار و عرق انسان وارد واکنش می شود.

 

آیا کلر استخر ضرر دارد؟

محققان می گویند درست است که کلر بیش از اندازه، باعث تحریک شدید پوست می شود، اما میزان کلری که در استخرهای شنا استفاده می شود، معمولا باعث نگرانی نیست.

از سوی دیگر باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه کلر در استخر باعث تحریک چشم، خشکی مو و پوست –در اثر از بین رفتن لایه چربی طبیعی روی پوست و مو- و گاهی سبز شدن موهای رنگ شده می شود. به همین دلیل لازم است میزان کلر موجود در استخر ها طبق دستورالعمل باشد.

وجود کلر زیاد در آب استخر سبب می شود بخارات کلر تنفس را تحریک و مجاری تنفسی مبتلایان به آسم را آزرده کند. البته محققان عقیده دارند این عارضه آنچنان شایع نیست.

احتمالا این اتفاق زمانی می افتد که به تازگی به استخر کلر زده شده باشد یا اینکه میزان کلر بسیار زیاد باشد. البته همچنان که شناگران همیشگی استخر می دانند، معمولا استخر چند ساعت پس از کلر زنی بسته می شود تا بخارات کلر به طور کامل پراکنده شوند.

همانطور که می دانید گاز کلر در غلظت های بالا بسیار سمی است. به عنوان مثال از گاز کلر در جنگ جهانی اول به عنوان یک سلاح شیمیایی استفاده می شد. آنچنان که سازمان بهداشت نیویورک می گوید تنفس مقادیر بالای گاز کلر باعث مسمومیت، «ادم ریه» یا آب آوردن ریه می شود.

 

بیشتر بخوانید: چه چیزی در آب استخر منتظر شماست

 

نکات ایمنی استخر به توصیه متخصصان پوست

به طور کلی، لازم نیست شناگران نگران کلر باشند. کلر موجود در استخر در اندازه ایمن است، اما اگر دچار تحریک پوستی خفیفی شدید، پس از استخر دوش بگیرید و از یک مرطوب کننده پوست مناسب استفاده کنید تا چربی از دست رفته پوست به شما باز گردد.

حتی اگر پس از اتمام شنا دوش نگیرید، به عواقب وخیمی دچار نخواهید شد. نهایتا خشکی پوست و شکنندگی مو به سراغتان خواهد آمد.

افرادی مانند شناگران حرفه ای و بچه های عاشق آب بازی، که وقت زیادی در استخر صرف می کنند، چربی طبیعی بیشتری را از دست می دهند. استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب برای این دسته از افراد بسیار کمک کننده خواهد بود.

محققان توصیه می کنند به جای استفاده از لوسیون ها، از کرم ها و پماد های مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می کنند مرطوب کننده های مورد استفاده شامل «سرامید» باشد. سرامید همان چربی طبیعی روی پوست است.

برای جلوگیری از آسیب دیدن مو های حساس بهتر است قبل از ورود به استخر مو های خود را با روغن ماساژ دهید یا از کلاه شنای مناسب استفاده کنید.

 

ضرورت استفاده از عینک شنا در استخر

متخصصان چشم می گویند کلر موجود در آب استخر موجب تحریک و قرمزی چشم می‌شود و استفاده از عینک شنا برای پیشگیری از آسیب به چشم ضروری است.

به گفته آنها قرمزی و التهاب چشم پس از خروج از استخر نشانه آسیب به چشم است و در استخر باید حتما از عینک شنا استفاده شود.

کلر موجود در آب استخرها موجب تحریک چشم می‌شود و در درازمدت برای سلامت چشم مشکل‌ساز خواهد شد.

این دسته از متخصصان درباره استفاده از قطره‌های استریل چشمی پس از خروج از آب استخر می گویند اصولا نیازی به ضدعفونی چشم نیست، زیرا اشک موجود در درون چشم این کار را بخوبی انجام می‌دهد.

در صورتی که چشم فردی خشک است و اشک زیادی تولید نمی‌کند، می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت از قطره‌های چشمی استفاده کند، ولی استفاده طولانی‌مدت آن به چشم آسیب می‌رساند.

قطره‌های استریل چشمی با تنگ کردن عروق چشم مانع از قرمزی چشم می‌شوند و نقشی در ضدعفونی چشم ندارند. بهترین روش برای حفظ بهداشت چشم پس از خروج از آب استخر، حمام کردن و شستشوی صورت و اطراف چشم است.

به توصیه محققان برای جلوگیری از سوزش چشم در شنا، بهتر است همیشه از عینک شنا استفاده کنید. اگر دوست ندارید از عینک شنا استفاده کنید، برای رهایی از سوزش چشم بعد از شنا می توانید از قطره های چشمی روان کننده استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بیماری های ناشی از آلودگی آب استخر

 

سن کودکان برای ورود به استخر

ترس از استخر برای نوزادان چند ماهه به بالا، بی مورد است. مدتی پس از تولد، روی پوست هر انسانی کم و بیش موانع حفاظتی ایجاد می شود که کیفیت و پوشش قابل قبولی دارد. بنابراین نیازی به نگرانی در زمینه ارتباط با کلر نیست. اصلی ترین چیزی که باید در کودکان از آن اجتناب کرد شنا در ساعت میانی و پر آفتاب روز–در استخر های روباز- است. بهتر است کودکان را در ساعات اولیه روز به استخر های روباز ببرید. پیشنهاد می کنیم مراقب باشید که کودکان برای شنا کردن آموزش دیده باشند و کلاس های آن ها تحت نظارت مربی باشد. اتفاقاتی که در مواردی مانند قرار گرفتن زیر نور خورشید، نداشتن آموزش کافی یا نبودن ناظر برای کودکان می افتد نگران کننده تر از عوارض کلر بر آن هاست.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «لایوساینس»، اگر در استخرهای روباز شنا می کنید از تاثیرات آسیب رسان آفتاب غافل نشوید. ضد آفتاب بزنید و دایم آن را تمدید کنید؛ به ویژه اگر در حال شنا هستید و ضد آفتابتان با آب شسته می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات