برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دردهای ناشی از پوکی استخوان

دردهای ناشی از پوکی استخوان پوکی استخوان به خودی خود دردی به همراه ندارد ولی زمانی که پوکی استخوان شدید می شود باعث بروز شکستگی هایی در نقاط مختلف بدن می شود که این شکستگی ها باعث بروز درد در بدن می شود.

پوکی استخوان به خودی خود دردی به همراه ندارد ولی زمانی که پوکی استخوان شدید می شود باعث بروز شکستگی هایی در نقاط مختلف بدن می شود که این شکستگی ها باعث بروز درد در بدن می شود.
استئوپروز (Osteoporosis) یا پوکی استخوان را بیماری خاموش می گویند، چون در بیشتر مواقع کاهش تراکم استخوان ها هیچگونه علامت بارزی ندارد. اما زمانیکه پوکی استخوان شدید شود باعث شکستگی استخوان ها و یک بیماری به نام کیفوز خواهد شد. کیفوز یا گوژ پشتی، خمش ستون فقرات به دلیل تحت فشار بودن است و باعث می شود که قوسی در پشت به وجود بیاید، این منجر به یک کوهان و یا وضعیت دولا دولا راه رفتن در فرد می شود. کیفوز و شکستگی استخوان هر دو با دردهای شدید همراهند. این درد معمولا شدیدتر از دردهای معمولی است که افراد با بالاتر رفتن سن در بدن خود احساس می کنند.

 

شکستگی و فشردگی استخوان ناشی از پوکی استخوان

شایع ترین علت درد پوکی استخوان، فشردگی ستون فقرات است. اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید و یا خطر ابتلا به آن در شما بالاست، علائم زیر ممکن است شکستگی را نشان دهد:
-کمر درد ناگهانی و شدید که به هنگام ایستادن یا راه رفتن بیشتر می شود.
-کاهش درد به هنگام دراز کشیدن
-درد و سختی در پیچیدن یا خم شدن
-کاهش قد
-انحنای ستون فقرات
در پوکی استخوان، استخوان ها شکننده اند. شکستگی استخوان و درد ناشی از پوکی استخوان حتی ممکن است در اثر حرکات کوچکی که به نظر مهم نیستند هم حاصل شود. مثال هایی از این گونه حرکات مثل کشیدن سبد خرید روی زمین و یا چرخیدن برای پیاده شدن از ماشین یا لیز خوردن روی فرش و پله.
شکستگی ها چند ماهی طول می کشد تا کاملا بهبود پیدا کنند. از نشانه های پیشرفت روند بهبودی، از بین رفتن درد است. با اینحال برای بسیاری از افراد، دردهای ناشی از پوکی استخوان به صورت مزمن در می آید. برای کاهش درد و مدیریت آن با پزشک خود مشورت کنید. گزینه های پیشنهادی پزشک به بیمار شامل داروها و درمان های دیگر است.

 

درمان های دارویی پوکی استخوان

درمان دارویی رایج ترین روش جهت مدیریت درد در پوکی استخوان است. این داروها شامل موارد زیر است:
-داروهای ضد درد که بدون نسخه پزشک قابل تهیه از داروخانه می باشد مثل استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن برای اکثر افراد داریی بی خطر است. این داروها ممکن است در بعضی افراد باعث تحریک معده، خونریزی و یا مشکلات کبدی شود.
-داروهای مخدر برای کوتاه مدت و دردهای حاد و شدید مناسبند و برای دردهای مزمن نباید استفاده شوند. این داروها دارای اثرات جانبی سخت بوده و می توانند اعتیاد آور باشند.
-کلسی تونین از داروهای پوکی استخوان است که می تواند به تسکین دردهای شکستگی های ناشی از پوکی استخوان کمک می کند.
-در بیماری های مزمن گاهی برای کنار آمدن با بیماری و مقابله با آن داروهای ضد افسردگی تجویز می شود. این دارو ها معمولا زمانی تجویز می شوند که دیگر درمانهای دارویی ضد درد کمکی نکرده اند.
ادامه در صفحه ۲
 صفحه جدید
ادامه از صفحه ۱

درمان فیزیکی دردهای پوکی استخوان

پزشکان علاوه بر درمان دارویی، برای کاهش دردهای پوکی استخوان روشهای درمانی فیزیکی را نیز توصیه می کنند.
این روش ها شامل موارد زیر است:
-گرما و سرما: گرما و سرما هر دو در تسکین درد موثر است. دوش آب گرم یا کیف آب گرم می تواند سفتی ماهیچه ها را برطرف کنند. سرما منطقه دردناک را بی حس می کند. سرما همچنین باعث کاهش التهاب و تورم می گردد.
-درمان فیزیکی: دردهای ناشی از پوکی استخوان باعث کم شدن فعالیت های فیزیکی و تحرک فرد می شود. با این حال عدم فعالیت با تضعیف بدن، باعث تشدید دردها خواهد شد. درمانگر طب فیزیکی تحت یک برنامه ورزشی ایمن و سالم به افزایش فعالیت بیمار و نهایتا تسکین دردها کمک خواهد کرد.
-محافظ های طبی: محافظ های طبی همچون کمر بند یا مچ بند ها پس از شکستگی ها در تسکین درد بسیار موثر هستند. این محافظ ها به فرد کمک می کند در طول دوره درمان راحت تر حرکات چرخشی را انجام دهد. اما توجه داشته باشید استفاده طولانی مدت از محافظ ها باعث ضعیف شدن ماهیچه ها می گردد. اگر از ماحفظ ها استفاده می کنید در اولین فرصتی که پزشک به شما اجازه می دهد جهت تقویت ماهیچه ها تمرینات ورزشی خود را شروع کنید.
-طب سوزنی و ماساژ: این نوع درمان های مکمل نیز ممکن است در کاهش درد و تنش به فرد کمک کند. چنانچه به دردهای پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن دچار شده اید قبل از دریافت درمان های طب مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان ذهن-بدن در پوکی استخوان

بدن و ذهن شما به شدت در ارتباط با هم هستند. تحقیقات نشان داده است که برخی از روشهای روان درمانی در مدیریت دردهای مزمن موثر است.
-تصویرسازی هدایت شده یعنی فرد بر روی کلمات، عبارات یا تصاویر مثبت، تمرکز کند. این باعث می شود ذهن فرد از درد دور شود.
-اساس تمرینات آرامش بر روی تمرکز و تنفس عمیق است. این باعث آرامش ماهیچه ها و تسکین درد می شود.
-دستگاه بیوفیدبک دستگاهی است که به فرد کمک می کند اعمالی چون ضربان قلب و تنش عضلات را تحت کنترل داشته باشد. این دستگاه به تمدد اعصاب و تسکین درد کمک می کند.

-روان درمانی وقتی سودمند است که دردهای مزمن منجر به بروز تنش های عاطفی و افسردگی شود. و این باعث تشدید درد بیمار خواهد شد. کنار آمدن با بیماری های مزمن، مدیریت درد را آسان تر می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات