برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با ویتامین K2 به جنگ پوکی استخوان بروید

با ویتامین K2 به جنگ پوکی استخوان بروید کمتر کسی پیدا می شود که بتواند مقدار کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز خود را بطور کامل از غذاها دریافت کند و به همین علت مصرف انواع مکمل های کلسیم و ویتامین دی به عنوان بخشی از پروتکل درمانی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مورد توجه پزشکان است؛ اما نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف کلسیم بدون حضور ویتامین K2 کمکی به جبران کمبود کلسیم استخوان ها نمی کند.
امروزه همه می دانیم برای اینکه استخوان ها و دندان های سالمی داشته باشیم باید به اندازه کافی «کلسیم» و «ویتامین دی» مصرف کنیم. بهترین و غنی ترین منابع غذایی کلسیم لبنیات و به ویژه شیر، ماست و دوغ هستند. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن توصیه شده است روزانه 4 لیوان شیر یا معادل آن لبنیات مصرف شود.
به گزارش «بهپو»، کمتر کسی پیدا می شود که بتواند مقدار کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز خود را بطور کامل از غذاها دریافت کند و به همین علت مصرف انواع مکمل های کلسیم و ویتامین دی در بین مردم رواج یافته است؛ اما نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد که علیرغم مصرف کلسیم، نه تنها مشکل «پوکی استخوان» برطرف نشده است بلکه در مواقعی با رسوب کلسیم در عروق و یا سایر بافت های نرم بدن و افزایش احتمال بروز برخی بیماری های خطرناک مانند بیماری های قلب و عروق، فشار خون بالا و سنگ کلیه روبرو هستیم.
دانشمندان سال هاست مطالعات بالینی گسترده ای انجام می دهند تا عاملی برای هدایت کلسیم به درون استخوان ها و جلوگیری از رسوب کلسیم در جاهای دیگر بدن پیدا کنند. یکی از بزرگترین مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته مطالعه روتردام است. در این مطالعه دانشمندان کشور هلند به مدت 10 سال تعداد 4807 نفر از افراد بالای 55 سال سن را که سابقه هیچگونه بیماری قلبی نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. این افراد برحسب مقدار مصرف روزانه دو ریزمغذی «ویتامین K1» و «ویتامین K2» گروه بندی شدند. این دو ریزمغذی در واقع شکل های مختلفی از «ویتامین K» هستند که از منابع غذایی مختلفی به دست می آیند. نوع K1 در سبزی های با برگ سبز پهن و تیره مثل اسفناج و کاهو یافت می شود؛ نوع K2 توسط باکتری ها ساخته می شود و در غذاهایی که فرآیند تخمیر در آنها انجام شده است وجود دارد. این نوع از ویتامین یعنی K2 با توجه به اینکه ما بطور معمول از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری می کنیم و با حرارت دادن، پختن و سرخ کردن آنها را از بین می بریم بسیار اندک است.  
نتایج حاصل از این مطالعه و پیگیری 10 ساله دانشمندان نشان داد افرادی که روزانه حداقل 32 میکروگرم و مقادیر بالاتر ویتامین K2 در رژیم غذایی خود داشتند 50% کمتر از سایرین دچار مرگ و میر به علت بیماری های قلب و عروق شدند و در کل میزان مرگ و میر به هر علت در این افراد 25% کمتر از افرادی بود که ویتامین K2 کمتری مصرف کرده بودند.
با این وجود ارتباط مصرف ویتامین K1 و ریسک ابتلا به بیماری های قلب و عروق مشاهده نشد و میزان مصرف آن تاثیری در شیوع بیماری های قلب نداشت.
تفسیر کلی نتایج این مطالعه به این ترتیب بود که ویتامین K2 سبب هدایت کلسیم به استخوان ها شده و از رسوب کلسیم در رگ ها و بافت های نرم بدن جلوگیری می کند. بنابراین برای جذب بهتر کلسیم در بدن مصرف همزمان ویتامین K2 ضروری است. «استئوکینون» مکمل کلسیم حاوی  ویتامین های K2 و D3 و «مگنیفورت» مکمل حاوی منیزیم دریایی، ویتامین های B1، B6، K2 و D3 از جمله داروهای مکمل موجود در داروخانه های کشور و تولید شده به وسیله شرکت «آرین سلامت سینا» هستند که با مشورت پزشک معالجتان و برای تامین ویتامین K2 مورد نیاز بدن، می توانید از آنها استفاده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات