برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نوعی ماده افزودنی خوراکی باعث تشدید علایم آنفولانزا می شود

نوعی ماده افزودنی خوراکی باعث تشدید علایم آنفولانزا می شود بررسی‌ها نشان می‌دهد نوعی ماده افزودنی موجود در بسیاری از خوراکی‌ها موجب تشدید علایم آنفلوآنزا می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوعی ماده افزودنی موجود در بسیاری از خوراکی‌ها موجب تشدید علایم آنفلوآنزا می‌شود.

به گزارش «بهپو»، ماده افزودنی خوراکی «tert-butylhydroquinone» در بسیاری از محصولات نظیر گوشت‌های یخ زده، کلوچه‌ها و غذاهای سرخ شده یافت می‌شود. این ماده افزودنی موجب توقف واکنش ایمنی بدن در مقابله با آنفلوانزا می‌شود. علاوه بر افزایش شدت علایم آنفلوانزا، این مطالعه اثبات می‌کند که قرارگیری در معرض tBHQ می‌تواند موجب کاهش تأثیر واکسن آنفلوانزا هم شود.

محققان حتی بر این باورند که ارتباط بین این نوع افزودنی و تشدید علایم آنفلوآنزا می‌تواند توجیه کند که چرا آنفلوآنزا در سراسر جهان ریشه‌کن نشده‌ است.

استفاده از tBHQ  در برخی از کشورها از جمله ژاپن ممنوع است. این ماده افزودنی در بسیاری از خوراکی‌های با میزان چربی بالا به عنوان ماده نگهدارنده به کار گرفته می‌شود.

سالانه ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از آنفلوانزا می‌میرند.

«رابرت فریبورن»، سرپرست تیم تقحیق، در این باره می‌گوید: «مطالعات ما نشان داد موش‌های دارای رژیم غذایی حاوی tBHQ در واکنش به عفونت آنفلوانزا سیستم ایمنی ضعیفی داشتند. ما در موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردیم که tBHQ موجب توقف عملکرد دو نوع سلول T، سلول‌های T قاتل و کمک یار، شدند. در نهایت این مساله منجر به علایم شدیدتر در طول عفونت آنفلوانزا شد

زمانیکه انسان مبتلا به ویروس آنفلوانزا می‌شود، سلول‌های T کمک یار به سایر بخشهای سیستم ایمنی هدایت شده و به هماهنگی یک واکنش مناسب کمک می‌کنند، درحالیکه سلول‌های T قاتل، سلول‌های آلوده شده به ویروس را شکار کرده و از بدن پاک می‌نمایند.

در این آزمایشات محققان دریافتند موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی tBHQ در فعال سازی سلول‌های T قاتل و سلول‌های T کمک یار بسیار کُندتر بودند که نتیجه آن، پاکسازی کُندتر ویروس از بدن است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایندیپندنت»، فریبورن در ادامه می‌افزاید: «درحال حاضر فرضیه من این است که tBHQ با تنظیم برخی پروتیین‌ها که در توقف سیستم ایمنی نقش دارند، موجب بروز این تأثیرات می‌شوند. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات