برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آب و لیمو، کاهنده ریفلاکس معده یا محرک آن؟

آب و لیمو، کاهنده ریفلاکس معده یا محرک آن؟ لیمو یک خوراکی اسیدی است، بسیاری معتقدند این ماده به کاهش ریفلاکس معده کمک می کند. اما آیا واقعا این خوراکی چنین اثری دارد؟

لیمو یک خوراکی اسیدی است، بسیاری معتقدند این ماده به کاهش «ریفلاکس معده» کمک می کند. اما آیا واقعا این خوراکی چنین اثری دارد؟

به گزارش «بهپو»، ریفلاکس معده زمانی رخ می دهد که اسید معده وارد لوله غذا –مری- شود. این علامت نشانه ای برای بیماری ریفلاکس اسید معده به مری -GERD- است.

بسیاری افراد علاقه دارند برای درمان علایم ریفلاکس معده از روش های درمان خانگی پیروی کنند. در این مقاله، ما به دنبال شواهدی هستیم که به ما می گویند آب و لیمو چه تاثیری بر بیماری ریفلاکس معده خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: 7 دلیل برای نوشیدن آب لیمو

 

تاثیر آب و لیمو در بهبود ریفلاکس معده

ریفلاکس معده باعث التهاب و تحریک پوشش مری می شود. این عارضه موجب سوزش سردل می شود و معمولا با آروغ زدن، تهوع و استفراغ همراه است.

بر اساس تحقیقی در سال 2012، سابقه استفاده آبلیمو در روش های درمانی شرقی و غربی بسیار طولانی است. این نوشیدنی برای کمک به هضم غذا و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش، از جمله ریفلاکس معده استفاده می شده است.

با این حال، هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که به راستی آبلیمو چنین اثری داشته باشد. در واقع، به دلیل اسیدی بودن آب و لیمو ممکن است ریفلاکس اسید وخیم تر هم بشود.

بعضی منابع می گویند که آب و لیمو دارای اثر قلیایی است، به این معنی که اسید معده را خنثی می کند و باعث کاهش ریفلاکس معده می شود. البته این نظریه با هیچ تحقیقی پشتیبانی نشده است.

آبلیمو اسیدی است و pH آن 3 است، در حالی که آب دارای pH حدود 7 و خنثی است. خنثی بودن ماده ای یعنی اینکه آن ماده نه اسیدی و نه قلیایی است.

گاهی برخی افراد می گویند نوشیدن یک لیوان آب و لیمو ریفلاکسشان را بهبود می بخشد. عده ای دیگر می گویند نوشیدن مایع اسیدی، مانند آب و لیمو، علایم ریفلاکس را بدتر می کند.

 

نحوه مصرف آب و لیمو برای تسکین ریفلاکس معده

هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که آب و لیمو علایم ریفلاکس معده را کاهش می دهد. اگر کسی همچنان می خواهد این درمان خانگی را امتحان کند، بهتر است توصیه های زیر را به کار بگیرد:

1 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را با 250 گرم آب مخلوط کنید. اگر بیش از اندازه ترش است، در ابتدا آبلیموی کمتری به آن اضافه کنید. همیشه آبلیمو را به آب اضافه کنید تا بتوانید اسیدیته آن را تنظیم کنید.

برخی افراد آب و لیمو را 20-30 دقیقه قبل از هر وعده غذا میل می کنند تا ریفلاکس اسید معده شان را متوقف کنند. ممکن است این ترفند برای شما هم جواب بدهد، اما مراقب باشید که جزو دسته دوم نباشید و عارضه تان بد تر نشود.

ابتدا مقدار کمی از این نوشیدنی بنوشید و ببینید که بدنتان چه واکنشی نشان می دهد. اگر واکنش منفی دریافت نکردید به تدریج آن را اضافه کنید تا به یک لیوان کامل برسد.

آب و لیمو را با نی بنوشید، زیرا اسید موجود در این مایع به دندان ها و مینای دندان آسیب می رساند.

 

فواید و خطرات نوشیدن آب و لیمو

آب و لیمو فواید متعددی دارد. البته خطراتی هم در پی دارد که می بایست از آنها مطلع شد.

 

فواید

به گفته برخی افراد، نوشیدن آب و لیمو طیف وسیعی از فواید را در بر دارد.

آب و لیمو حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. طبق گفته موسسه ملی بهداشت -NIH- ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بدن از عفونت در امان باشد. ویتامین C همچنین به بدن کمک می کند که آهن غذا را جذب کند.

افرادی هستند که ادعا می کنند آب و لیمو عملکرد کلیه و ظاهر پوست را بهبود می بخشد و حتی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. با این حال، شواهد محکم کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: لیموترش، عصاره زندگی بخش

 

عوارض

با اینکه نوشیدن آب و لیمو معمولا بی خطر است، اما احتمال ابتلا به چند عارضه جانبی وجود دارد.

گاهی نوشیدن مداوم آب و لیمو به دندان و مینای دندان آسیب می رساند. نوشیدن با نی از چنین آسیبی جلوگیری می کند. علاوه بر این بهتر است بعد از نوشیدن آب و لیمو دهان خود را بشویید.

برخی افراد می گویند آب و لیمو ریفلاکس اسید معده یا GERD را بدتر می کند. اگر علایمتان بدتر شد، برای جلوگیری از آسیب همیشه به پیام های بدن توجه کنید و استفاده از روش های خانگی را متوقف کنید.

 

سایر درمان های خانگی ریفلاکس معده

برای درمان ریفلاکس ملایم یا متوسط، بعضی داروهای بدون نسخه یا داروهای نسخه ای تجویز می شوند، از جمله آنها می توان به آنتی اسیدها و مهار کننده های پمپ پروتون – PPI- اشاره کرد. قبل از مصرف هر داروی جدیدی با پزشک صحبت کنید.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش ریفلاکس معده کمک کنند:

  • نوشیدن شربت آلوئه ورا. مطالعه ای که از سال 2015 آغاز شده است نشان می دهد نوشیدن شربت آلوئه ورا باعث کاهش علایم GERD در 79 نفر شده است. سعی کنید شربت آلوئه ورا را با آب یا آبمیوه مخلوط کنید تا التهاب و ریفلاکس معده را کاهش دهد.
  • خوردن غذاهای غنی از آنزیم. خوردن غذاهایی مانند پاپایا و آناناس، که غنی از آنزیم های گوارشی هستند یا مصرف مکمل های آنزیم گوارشی قبل از غذا، می توانند ریفلاکس معده را کاهش دهند.

اعمال تغییراتی در سبک زندگی هم به افراد کمک می کند که ریفلاکس خود را مدیریت کنند:

  • اجتناب از پرخوری. خوردن بیش از حد و یا خوردن وعده های غذایی بزرگ موجب تحریک معده و یا مستقیما باعث ریفلاکس معده می شود.
  • حفظ وزن در محدوده سالم. ریفلاکس معده در میان افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند بیشتر شایع است.
  • اجتناب از خوردن غذاهای محرک. الکل، کافیین، شکر فرآوری شده، شکلات، نوشابه های گازدار، تنباکو و غذاهای تند باعث ریفلاکس معده می شوند.
  • بالا بردن زیر سر. اگر ریفلاکس معده تان شب ها بروز می کند، سعی کنید زیر سرتان را بالا ببرید تا ریفلاکس کمتر بروز کند. 2-3 ساعت قبل از خواب از خوردن غذا اجتناب کنید.
  • آرام خوردن. تند غذا خوردن باعث ریفلاکس معده می شود.
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ. پوشیدن لباس های شل و نپوشیدن لباس ها و کمربند تنگ فشار روی شکم را کاهش می دهد.
  • سیگار نکشیدن. سیگار کشیدن خطر ابتلا به ریفلاکس معده را افزایش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات