برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لیموترش، عصاره زندگی بخش

لیموترش، عصاره زندگی بخش لیمو را به مزه ترش و فراوانی ویتامین C آن می شناسند؛ اما فواید این میوه خوش عطر و بو چیزی فراتر از اینهاست. لیموترش به دلیل سرشار بودن از ترکیبات مفید و متابولیت های ثانویه گیاهی موسوم به فلاونوییدها همواره به عنوان یک اکسیر شفابخش مورد توجه محققان بوده است. خواص ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد فشار خونی لیمو ترش به اثبات رسیده است و اگر همچنان شما را به مصرف هرچه بیشتر این میوه زندگی بخش تشویق نکرده است ادامه مطلب را دنبال کنید.
لیمو را به مزه ترش و فراوانی ویتامین C آن می شناسند؛ اما فواید این میوه خوش عطر و بو چیزی فراتر از اینهاست. «لیموترش» به دلیل سرشار بودن از ترکیبات مفید و متابولیت های ثانویه گیاهی موسوم به فلاونوییدها همواره به عنوان یک اکسیر شفابخش مورد توجه محققان بوده است.
به گزارش «بهپو»، خواص ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد فشار خونی لیمو ترش به اثبات رسیده است و اگر همچنان شما را به مصرف هرچه بیشتر این میوه زندگی بخش تشویق نکرده است ادامه مطلب را دنبال کنید.
 

پوستتان را زیباتر می کند

لیمو به داشتن ویتامین C معروف است. بدن ما نمی تواند ویتامین C بسازد و باید آن را از غذاها جذب کند و چه چیزی بهتر از لیموترش که سرشار از ویتامین C است و قند کمتری هم نسبت به دیگر میوه های دارای ویتامین C دارد. ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند و حتما می دانید که کلاژن به پوست ظاهری منعطف و پر می دهد. وقتی پوست ویتامین C کافی نداشته باشد شروع به چروکیده شدن می کند. بله درست است که چروکیده شدن پوست روند طبیعی پوست محسوب می شود اما می توانید سرعت آن را با مصرف ویتامین ها و مواد مغذی کم کنید.
 
بیشتر بخوانید: لیمو ترش در خدمت پوست، مو و زیبایی
 

انرژی شما را بالا می برد

تیامین و ریبوفلاوین جزو گروهی از ویتامین ها به نام ب کمپلکس به شمار می آیند. این دو ویتامین، غذاها را به انرژی های مورد نیاز شما تبدیل می کنند. همچنین به رشد سلول ها و انجام درست وظایفشان کمک می کنند. مصرف تنها یک لیموی متوسط، بخش کوچکی از آنچه که در روز نیاز دارید را به شما خواهد داد.
 

سرشار از آنتی اکسیدان ها است

ویتامین C، فلاونوییدها، اسیدهای فنولیک، روغن های ضروری و کومارین ها در لیمو فراوان یافت می شوند. آنها جزو تیم مواد سوپر قهرمان هستند که به آنتی اکسیدان ها معروفند. آنتی اکسیدان ها با هم باندی را بر علیه دشمنان بدن –رادیکال های آزاد- تشکیل می دهند و تا نابودی کامل آنها دست از مبارزه بر نمی دارند. رادیکال های آزاد سلول های بدن را از بین برده و منجر به بیماری های مختلف از جمله سرطان ها می شوند.
 

به رشد کودک کمک می کند

لیمو ترش مقدار کمی ویتامین B9 دارد که به نام اسید فولیک یا فولات هم شناخته می شود. این ویتامین در مراحل شکل گیری جنین در رحم نقش ایفا می کند. سلول ها از اسید فولیک برای تقسیمات سلولی استفاده می کنند. اسید فولیک به تولید مواد ژنتیکی در بدن شما و جنین هم کمک می کند؛ این مواد به سلول های جنین می گوید که چگونه بدن جنین را بسازد.
 

میکروب ها را از بین می برند

لیموترش به دلیل داشتن محتوای اسیدی بالا، طعم ترش و دلچسبی به سالاد می دهد. افزودن لیمو به سالاد علاوه بر خوش مزه کردن آن، به کشتن باکتری سالمونلا که احتمال حضورش در خوراکی ها، تخته آشپزخانه یا سطوح کابینت زیاد است هم کمک می کند. منظور ما این نیست که سطوح آشپزخانه را با لیمو ضدعفونی کنید؛ اما اگر می خواهید مطمئن شوید که سالادی که می خورید تمیز و عاری از هرگونه میکروارگانیسم است محلولی که نصف آن لیموترش و نصف آن سرکه است را به سالادتان بیفزایید و پس از 15 دقیقه با خیال راحت میل کنید.
 
بیشتر بخوانید: آب و لیمو، کاهنده ریفلاکس معده یا محرک آن؟
 
 

فشار خون را پایین می آورد

آب لیمو و پوست آن در کاهش فشار خون موثرند. اگر قصد پیاده روی دارید پیش از خروج از خانه و پس از بازگشت لیمو را در آب چکانده و بنوشید. فواید زیادی نصیبتان خواهد شد. اگر داروهای فشار خون مصرف می کنید توصیه می کنیم در ارتباط با این پیشنهاد حتما با پزشک خود مشورت کنید. آب لیمو با برخی داروها تداخل ایجاد می کند. هرگز داروهایتان را بدون مشورت پزشک کم و زیاد نکنید و به جای داروی فشار خون آب لیمو مصرف نکنید!
 

جلوی سرطان را می گیرد

شواهد علمی وجود ندارد که تایید کند لیمو می تواند سرطان را درمان کرده و در مبارزه با آن پیروز شود. اما همانطور که گفتیم لیمو سرشار از آنتی اکسیدان هاست که نمی گذارند سرطان به این راحتی ها بدن شما را تسخیر کند. به ویژه این گذاره درباره سرطان کبد، استخوان، معده، پستان و روده صادق است.
 

خون را در قلب پمپاژ می کند

لیمو این ویژگی خودش را مدیون فلاونوییدها است. هرچه بیشتر فلاونویید به بدنتان برسانید، بیماری های قلبی کمتر شما را تهدید می کنند. این امر تا حدودی به خاطر این است که قند و چربی در خون در سطوح نرمال قرار می گیرند. افزایش قند و چربی دشمن عروق خونی به حساب می آیند.
 
بیشتر بخوانید: 7 دلیل برای نوشیدن آب لیمو
 

مغز را شارژ می کند

لیمو مواد شیمیایی دارد که سلول های مغزی را از ترکیبات سمی در امان نگه می دارند؛ و از آنجا که این مواد در جلوگیری از تجزیه و التهاب سلول های مغزی هم تخصص دارند از بروز بیماری های مغزی مثل پارکینسون و آلزایمر هم پیشگیری می کنند.
 

سلامت لثه ها را افزایش می دهد

لثه های متورم و خونی و دندان های لق از علایم بیماری اکوروی است. این بیماری در سالهای دور زمانی که مردم به خوراکی های دارای ویتامین C دسترسی نداشتند شایع بود. اما همین الان هم اگر پیر باشید، سیگاری باشید، ویتامین C کافی دریافت نکنید یا به مواد مخدر و الکل اعتیاد داشته باشید ممکن است به اسکوروی مبتلا شوید.
پیش از اینکه برای پیشگیری از بیماری اسکوری شروع به مصرف لیموترش کنید بدانید که اسید سیتریک با وجود همه فوایدی که دارد برای مینای دندان مضر است. اگر لیمو یا هر خوراکی دارای اسید سیتریک میل کردی 30 دقیقه صبر کنید و سپس دندان هایتان را مسواک بزنید تا از تشدید تاثیر اسید سیتریک بر مینای دندان بکاهید.
 

سیستم ایمنی را تقویت می کند

باور اشتباهی بین مردم وجود دارد که می گویند ویتامین C از سرماخوردگی پیشگیری می کند؛ درست است که ویتامین C در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی نقشی ندارد اما سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مصرف آن در ابتدای مشاهده علایم سرماخوردگی به شما کمک می کند حالتان زودتر خوب شود.
 

سطوح کلسترول را بهبود می بخشد

مصرف روزانه مخلوطی از سیر و آب لیمو برای کسانی که کلسترول بالا دارند معجونی شگفت انگیز است. کلسترول بالا باعث سخت شدن دیواره عروق –آترواسکلروز- و افزایش احتمال بیماری های قلبی، سکته قلبی و مغزی می شود.
 

به کاهش وزن کمک می کند

در لیمو نوع خاصی از آنتی اکسیدان ها –پلی فنول- یافت می شود که "ممکن است" باعث است کاهش وزن و افزایش چربی بدن شوند. محققان می گویند این مواد روش فرایند چربی ها را تغییر می دهند و پاسخ آن به انسولین را بهبود می بخشند. اما پیش از آنکه مصرف لیمو برای این هدف را مد نظر قرار دهید بدانید که این مطالعه در حال حاضر روی موش ها انجام شده است و نتایج انسانی آن در دسترس نیست.
 

از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید و دردهای شدید دفع آن را تجربه کرده اید با مصرف لیمو مسیر درمان را نصف خواهید کرد. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مواد معدنی در بدن به هم بچسبند. لیمو دارای موادی به نام سیترات است است که مانع تجمع این مواد در کنار هم و تشکیل سنگ می شود. این ویژگی را در بقیه میوه های مرکبات هم می توان یافت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات