برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تسکین علایم رفلاکس معده با عسل

تسکین علایم رفلاکس معده با عسل اکثر مبتلایان به رفلاکس با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای بدون نسخه، علایم بیماری را کنترل می کنند. اگر درمان های دارویی پاسخگو نباشند بیماران به درمان های سنتی از جمله مصرف عسل روی می آورند. اما آیا عسل به درستی تاثیری بر بهبود علایم رفلاکس دارد؟
«رفلاکس معده به مری» بیماری نسبتا شایعی است که با علایمی چون سوزش سر دل و ترش کردن خودش را نشان می دهد. اکثر مبتلایان به رفلاکس با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای بدون نسخه، قادر به مدیریت علایم رفلاکس هستند. اما در برخی مبتلایان شدت علائم به حدی است که نیاز به درمان های قوی یا حتی اعمال جراحی دارند.
به گزارش «بهپو»، اگر مصرف داروهای بدون نسخه و یا نسخه ای جوابگوی درمان ریفلاکس نباشند، برخی افراد به سراغ درمان های طبیعی می روند.
هزاران سال است که در طب آیورودا از «عسل» برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. برخی شواهد حاکی از آن است که عسل گلو درد را تسکین می دهد و علایم ریفلاکس اسید معده را کم می کند.
 

خواص عسل

1- عسل غنی از آنتی اکسیدان هاست. بعضی از انواع عسل ها به اندازه میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند.
2-عسل حاوی پراکسید هیدروژن طبیعی است. این ماده در درمان زخم ها نقش موثری دارد.
3-عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است.
عسل در طول تاریخ برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. خواص دقیق آن به نوع عسل مصرفی بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین خواص، مواد مغذی و آنزیم ها را به همراه دارد.
این ماده غنی از آنتی اکسیدان ها است و به شما در محافظت از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد منجر به پیشرفت روند پیری می شوند. همچنین عامل بعضی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان هستند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل به جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کنند.
عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی هم هست. عسل خام نه تنها باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد، بلکه حاوی یک ماده ضد عفونی طبیعی است.
«عسل مانوکا» به عنوان موثر ترین عسل برای درمان زخم محسوب می شود. این عسل که به طور طبیعی دارای پراکسید هیدروژن است، خواص ضد باکتری دیگری هم دارد.
عسل برای بهبود علایم گوارشی مانند اسهال و زخم های گوارشی هم کاربرد دارد.
 

تحقیقات چه می گویند؟

عسل به روش های مختلف بر درمان علایم ریفلاکس اسید معده تاثیر می گذارد. مقاله ای در مجله «Indian Journal of Medical Research» منتشر شد که در آن چند فایده کلیدی عسل بیان شده است:
  • عسل هم ضد عفونی کننده و هم ضد رادیکال آزاد است. عامل ابتلا به ریفلاکس، گاهی رادیکال های آزادی هستند که سبب آسیب رساندن به سلول های دستگاه گوارش می شوند. عسل از طریق از بین بردن این رادیکال های آزاد از بروز آسیب جلوگیری می کند.
  • عسل نقش موثری در کاهش التهاب مری دارد.
  • بافت عسل غشای مخاطی مری را پوشش می دهد و منجر به تسکین طولانی مدت مری می شود.
  • عسل ماده ای طبیعی است و همراه با سایر داروهای سنتی استفاده می شود.
علی رغم این ادعاها، برای ارزیابی اثربخشی واقعی عسل به عنوان درمانگر ریفلاکس اسید معده احتیاج به انجام تحقیقات بیشتری است.
 

روش استفاده از عسل برای درمان ریفلاکس اسید

در یک بررسی بالینی در مجله پزشکی بریتانیا محققان احتمال داده اند که بافت چسبنده عسل به کاهش اسید کمک می کند. یکی از اعضای تیم تحقیق ادعا کرد که پس از یک دوره مصرف پنج میلی لیتر -حدود یک قاشق چایخوری- عسل خالص، بیمار دیگر علایم سوزش سردل را مشاهده نمی کند.
اگر نمی خواهید عسل را به تنهایی مصرف کنید، می توانید آن را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید. نوشیدن یک لیوان شیر یا خوردن ماست هم اثر آرام بخش مشابهی به همراه خواهد داشت.
 

خطرات و هشدارها

معمولا مصرف عسل در افراد عوارض جانبی بدی به دنبال ندارد. البته ممکن است سطح قند خون را بالا ببرد. اگر مبتلا به دیابت یا قند خون پایین هستید یا داروهایی مصرف می کنید که روی قند خون تاثیر می گذارند، قبل از اینکه از عسل استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین باید در مورد مصرف عسل همراه با داروهای خاص یا در زمان حاملگی یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. توجه کنید که عسل به نوزادان زیر 12 ماه داده نمی شود.
اگر به عسل حساسیت دارید، نباید این درمان خانگی را امتحان کنید. همچنین اگر عوارض جانبی غیر معمولی را مشاهده کردید، مصرف عسل را کنار گذاشته و به پزشک خود مراجعه کنید.
 

دیگر گزینه های درمان رفلاکس اسید

می توانید از داروهای بدون نسخه برای درمان ریفلاکس گاه به گاه اسید معده استفاده کنید.
کربنات کلسیم و سایر آنتی اسیدها به خنثی کردن اثر اسید معده کمک می کنند.
مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین و فاموتیدین تولید اسید معده را کاهش می دهند.
مهار کننده های پمپ پروتون، مانند اومپرازول هم اسید معده را کاهش می دهند و به بهبود مری کمک می کنند.
اگر علایم شما همچنان ادامه داشته باشد، پزشک نسخه های قویتری از این داروها را تجویز خواهد کرد. این داروها بسته به نشانه ها و علایم شما، به تنهایی یا با هم استفاده می شوند.
برای موارد شدیدتر، پزشک داروهایی برای تقویت مری، مانند باکلوفن پیشنهاد می کند. این دارو دفعات شل شدن مری –که باعث عبور اسید معده به سمت بالا می شود- را کاهش می دهد. باکلوفن عوارض جانبی قابل توجهی، از جمله خستگی و گیجی در پی دارد.
در موارد نادر، ممکن است نیاز به جراحی باشد تا اسفنکتر مری تقویت شود.
 

توصیه هایی برای خانه

اگر چه تحقیقات در مورد اثر عسل روی ریفلاکس اسید معده محدود است، اما هنوز هم عسل به عنوان یک روش ایمن و موثر برای درمان ریفلاکس اسید معده محسوب می شود.
اگر تصمیم گرفتید عسل را امتحان کنید، به یاد داشته باشید:
  • یک دوز معمولی آن حدود یک قاشق چای خوری است.
  • عسل سطح قند خون شما را تغییر می دهد.
  • بیشتر افراد می توانند عسل را بدون عوارض جانبی مصرف کنند.
 
به گزارش «بهپو» به نقل از «هلث لاین»، اگر گهگاه دچار ریفلاکس اسید معده می شوید می توانید با درمان های بدون نسخه یا طب جایگزین به کاهش علایم کمک کنید. اگر علایم شما همچنان ادامه یافت، می بایست با پزشک مشورت کنید. هر چه زودتر به درمان علایم بپردازید، زودتر در مسیر بهبودی قرار می گیرید و از آسیب بیشتر به مری شما جلوگیری می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات