برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر بیش فعال شدن کودک با مصرف نوعی داروی صرع در بارداری

خطر بیش فعال شدن کودک با مصرف نوعی داروی صرع در بارداری قرار گرفتن جنین در معرض داروی والپروات با افزایش ۴۸ درصدی ابتلای کودک به اختلال بیش فعالی مرتبط است.

مطالعه ای جدید نشان داده است زنان بارداری که به اپی لپسی صرع- مبتلا هستند و در طول بارداری داروی «والپروات» -valproate- مصرف می کنند، خطر بروز «اختلال کم توجهی بیش فعالی» را در کودک خود افزایش می دهند.

به گزارش «بهپو»، «جاکوب کریستنسن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آرهوس دانمارک، در این باره می گوید: «قرار گرفتن جنین در معرض داروی والپروات با افزایش ۴۸ درصدی ابتلای کودک به اختلال بیش فعالی مرتبط است.»

این مطالعه شامل بیش از ۹۰۰ هزار نوزاد متولد شده در دانمارک بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ بود. سلامت روان کودکان از بدو تولد تا میانگین ۱۰ سالگی پیگیری شد.

تیم تحقیق به این نتیجه رسید که استفاده مادر از داروی والپروات در طول بارداری با افزایش قابل توجه ریسک اختلال بیش فعالی در نوزاد مرتبط است.

محققان اذعان داشتند که سایر داروهای بیماری صرع هیچ تاثیری بر افزایش نرخ ابتلا به اختلال بیش فعالی نداشتند.

مطالعات قبلی هم نشان داده اند که داروی والپروات ریسک بروز نقایص هنگام تولد را در جنین تا ۱۰ درصد افزایش می دهد. این دارو همچنین موجب کاهش میانگین IQ در نوزاد و افزایش احتمال بروز مشکلات رفتاری می شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، محققان توصیه می کنند زنان مبتلا به صرع که قصد بارداری دارند باید برای تغییر داروی مصرفی شان با پزشک شان مشورت کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات