برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آب دوغ خیار، غذایی مقوی برای روزهای گرم!

آب دوغ خیار، غذایی مقوی برای روزهای گرم! آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبک است که براحتی هضم می‌شود و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌کاهد.
آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبک است که براحتی هضم می‌شود و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌کاهد.
به موجب آن که در تهیه این غذای حاضری مواد مغذی متعددی به کار رفته در وعده ناهار یا شام می‌تواند انرژی از دست رفته شما را تامین می‌کند. این غذا از ترکیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و کشمش، انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه یخ و نان تهیه می‌شود. البته برخی خانواده‌ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌کنند.

 

ارزش ماست

ماست یکی از قدیمی ترین فرآورده های شیر است که نقش مهمی در تأمین کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن دارد. هر چند در ضمن فرآیند حرارتی، پاره ای از ویتامین های موجود درشیر کاهش می یابند، اما بعضی از این ترکیبات به وسیله باکتری های ماست در ضمن فرآیند تولید، به مقدار قابل توجهی ساخته می شوند. محققان زیادی ادعا کرده اند که رابطه مستقیمی میان مصرف ماست وافزایش طول عمر وجود دارد. از آن جمله طول عمر قبایل ساکن در بلغارستان را با مصرف زیاد ماست مرتبط دانسته اند.
 
هضم ماست آسان تر از شیر است. ماست منبع غنی از کلسیم است. ۲۵۰میلی لیتر ماست دارای ۴۵۰ میلی گرم کلسیم است. این مقدار می تواند نصف نیاز کودکان و۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کلسیم بزرگسالان را برطرف کند. باید در نظر داشت که حضور باکتری های زنده در ماست، سبب افزایش جذب کلسیم در بدن می شود. بررسی ها نشان می دهد که مقدار جذب کلسیم از ۲۵۰ میلی لیتر ماست در مقایسه با همین مقدار شیر بیشتر است.
 
در هر۲۵۰ میلی لیتر ماست تقریبا ۱۰ تا ۱۴ گرم پروتئین موجود است که تقریبا برابر با ۲۰ درصد نیاز روزانه است. همچنین عملیات تخمیر باکتری های ماست سبب سهولت تسهیل جذب پروتئین ها می شود. به این دلیل، پروتئین های ماست را پروتئین های پیش هضم شده می نامند. این غذای دوستدار سلامت با تقویت باکتری های مفید ساکن روده، موجب افزایش سلامت دستگاه گوارش می شود و با خنثی سازی برخی ترکیبات مضر صفراوی، از تحریک جدار روده ها کاسته و احتمال بروز تومور روده را کاهش می دهد. کلسیم موجود در ماست نیز موجب رشد بی رویه سلول های پوششی روده بزرگ می شود. یک بررسی نشان داده است که بروز سرطان روده در افرادی که کلسیم بیشتری مصرف می کنند، کمتر است و مطالعه دیگری نشان داده که متوسط ورودی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز به بدن، سبب کاهش چشم گیر شیوع و بروز سرطان روده بزرگ می شود. ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی، موجب جذب بهتر برخی موادغذایی می شود که از جمله آنها می توان به افزایش جذب کلسیم و ویتامین های گروه اشاره کرد. متخصصان در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف ماست را توصیه می کنند زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها موجب نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش شده و به دنبال آن سبب اختلال در کار دستگاه گوارش می شوند. ماست می تواند به برگشت شرایط طبیعی روده ها کمک کند. توصیه شده در هنگامی که قرار است بیمار بیش از دو هفته آنتی بیوتیک مصرف کند، حداقل ۲۵۰ میلی لیتر ماست را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد همچنین مصرف روزانه ۲۵۰ میلی لیتر ماست حاوی باکتری های زنده، سبب کاهش تعداد قارچ ها و مخمرهای بیماری زا در دستگاه تناسلی زنان شده و شیوع عفونت ناشی از این ارگانیزم ها را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که ماست می تواند سبب کاهش کلسترول خون شود. در کودکانی که دچار بیماری سوءجذب هستند، ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی پروتئین ها و مواد معدنی کمک می کند. اسید لاکتیک موجود در ماست موجب سهولت جذب و هضم این ترکیبات مغذی می شود.
 
محققان توصیه می کنند که برای کاهش وزن باید مصرف ماست در رژیم غذایی گنجانده شود. بسیاری از افرادی که برای لاغر شدن رژیم غذایی دارند، فرآورده های لبنی را از فهرست مواد غذایی حذف می کنند. این در حالی است که محققان دریافتند که ماست در واقع توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ها تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می کند. افرادی که در رژیم غذایی خود ماست کم چربی را می گنجانند، بیشتر از افرادی که فقط دریافت کالری خود را کم می کنند، کاهش وزن دارند.

 

ارزش غذایی کشمش

کشمش، میوه خشک مغذی است که در تمام سال یافت می شود. این ماده غذایی پرانرژی، کم چرب و کم سدیم است. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید است. کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می کند و در سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان پیش از یائسگی بسیار مفید است. کشمش منبع خوب ویتامین و هورمون استروژن بوده و برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است. کشمش منبع خوب ویتامین ها و مواد معدنی است. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین در کشمش موجود است. کشمش محتوی مقدار زیادی آهن است. ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. ۱۰۰ گرم کشمش در حدود ۸۸/۱میلی گرم آهن دارد، در حالی که ۱۰۰ گرم گوشت گاو بین دو تا چهار میلی گرم آهن دارد. همچنین منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی است. هر ۱۰۰ گرم کشمش موجب دریافت ۱ گرم پتاسیم می شود. به این دلیل، بهتر است کسانی که فشار خون بالا دارند به جای هر شیرین کننده ای از این میوه خشک استفاده کنند. البته یادتان باشد که همین ۱۰۰ گرم، ۲۷۰ کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی به خرج داد زیرا اضافه وزن به بار می آورد.
 

ارزش غذایی گردو

مغز گردو از جمله مغزهای پرچرب است که نه تنها یکی از مقوی ترین اجزای آجیل ها به شمار می آید بلکه در پخت بسیاری از شیرینی ها، دسرها و همچنین بعضی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد که در این میان رایج ترین آنها خورش فسنجان و غذایی قدیمی به نام کله جوش است.
 
مغز گردو مانند بقیه مغزها، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی متعدد است که از آن جمله می توان به ویتامین های، اسید فولیک، نیاسین و همچنین املاح معدنی شامل فسفر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین اشاره کرد. جالب توجه آن است که فسفر موجود در گردو به اندازه ای است که با فسفر موجود در ماهی و تخم مرغ تا حدی برابری می کند.
 
مغز گردو با اینکه از جمله مغزهای چرب است ولی خوردن آن کلسترول خون را کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند. در ضمن نسبت به مغزهای دیگر، حاوی مقدار بیشتری اسید چرب امگا۳ است.
 
با توجه به ویتامین موجود در گردو، خوردن آن برای تقویت بینایی، پوست، مو و ناخن توصیه می شود. همچنین به علت دارا بودن ویتامین برای تقویت اعصاب، رفع سستی و بی حالی و خستگی زودرس مفید است.
 

ارزش غذایی خیار

خیار از سبزی هایی است که تقریبا در سراسر سال در دسترس است. این سبزی مفید با داشتن مواد مغذی متعدد می تواند در حفظ سلامت بدن مفید باشد. مواد معدنی گوناگون این سبزی برای حفظ طراوت پوست کاربرد دارند. استفاده از ماسک هایی که خیار بخشی از ترکیب آن را تشکیل می دهد، نشان می دهد که از قدیم تاثیر این سبزی در بهداشت پوست شناخته شده بوده است. برای مثال، به چند مورد زیر توجه کنید:
 
کسانی که پوست صورت شان چرب است، آب خیار را بگیرند و بجوشانند و بدون اینکه در آن نمک بریزند صورت خود را با آن شستشو و مالش دهند.
 
برای جلوگیری از چین و چروک صورت باید برش های گرد خیار را روی صورت خود بگذارید و مدتی آن را به همان حال نگه دارید تا مواد حیاتی خیار جذب پوست صورت شده و از بروز چین و چروک صورت جلوگیری کند.
 
خانم ها و دخترهایی که سوراخ های بازی در پوست خود دارند، باید به اندازه مساوی تخم خیار، کدو و تخم خربزه را جدا جدا بکوبند و به صورت پودر در آورند، سپس یک قاشق سوپ خوری از هر کدام را با خامه تازه یا شیر حل کرده و آن را به هم بزنند تا مخلوط یکسانی به وجود آید، بعد آن را به صورت ماسک روی صورت خود بگذارند و نیم ساعت آن را به همان حال نگه دارند و پس از نیم ساعت ماسک را برداشته و صورت خود را با گلاب بشویند/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات