برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین اَبَرغذاهای زمستانی

بهترین اَبَرغذاهای زمستانی اَبَر غذا یا سوپرفود به آن گروه از مواد غذایی می گویند که ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارند و مصرف آنها می‌تواند ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های لازم را برای بدن تامین کند. مصرف این ابر غذاها باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن می شود.

اَبَر غذا یا سوپرفود به آن گروه از مواد غذایی گفته می‌شود که ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارند و مصرف آنها می‌تواند ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های لازم را برای بدن تامین کند. مصرف این ابر غذاها می‌تواند به شدت باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن شود.

به گزارش «بهپو»، ‌آنتی‌اکسیدان‌های قوی و بسیار ارزشمند موجود در سوپرفودها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. از این‌رو، در ادامه به معرفی مهم‌ترین و بهترین ابر غذاهای زمستانی می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: اَبَرغذاها چه هستند؟

 

کدو حلوایی

کدو حلوایی یا کدو تنبل در صدر لیست ابر غذاهای زمستانی جا می‌گیرد. کدو حلوایی حجم بسیار بالایی از فیبر غذایی، منیزیم، بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین B6 را در خود جا داده است. بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. مصرف منظم کدو حلوایی در زمستان به تنظیم فشار و کلسترول خون کمک می‌کند. اگر بتوانید کدو حلوایی را با پودر دارچین یا زنجبیل مصرف کنید، اثر ضد التهابی آن را دوچندان خواهید کرد. ویتامین‌ها و املاح موجود در کدو حلوایی به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی در روزهای سرد سال کمک می‌کنند. شما می‌توانید کدو حلوایی را در انواع سوپ‌ها، خورش‌ها یا خوراک‌های زمستانی استفاده کنید. همچنین می‌توان کدو حلوایی را به صورت بخارپز در انواع سالادها استفاده کرد یا برای دورچین غذا در نظر گرفت. برای حفظ ارزش تغذیه‌ای کدو حلوایی، از افزودن شکر به آن خودداری کنید و اگر حس کردید که کمی شیرینی بیشتری لازم دارد، مقداری عسل یا شیره خرما روی آن بریزید.

 

بیشتر بخوانید: طعم خوش پاییز با کدو حلوایی

 

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از ابر غذاهای ارزشمند است که شما می‌توانید آن را به صورت تازه در روزهای سرد سال، پیدا کنید. زنجبیل تازه، یک ضدالتهاب بسیار قدرتمند است که می‌تواند به شدت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های ویروسی و عفونی بشود. اگر بتوانید در روزهای سرد سال، روزانه از زنجبیل تازه در غذاها یا نوشیدنی‌های خود استفاده کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی را تا حد قابل توجهی در بدنتان کاهش می‌دهید. شما می‌توانید زنجبیل تازه را به عنوان چاشنی به انواع غذاهای زمستانی اضافه کنید یا یک تکه از آن را مانند چای، دم کنید. برای دم کردن زنجبیل کافی است تا یک تکه زنجبیل تازه به قطر تقریبا 2 سانتی‌متر را با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و اجازه بدهید تا دمنوش شما حدود 45 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم، مانند بخار کتری یا سماور، دم بکشد.

 

بیشتر بخوانید: 8  دلیل برای اینکه زنجبیل را همیشه مصرف کنیم

 

تره‌فرنگی

یک ابر غذای ارزشمند دیگر به نام تره‌فرنگی که متاسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود! تره‌فرنگی حجم قابل توجهی از ویتامین C، فیبر غذایی و منیزیم را در خود جا داده است. منیزیم فراوان موجود در تره‌فرنگی می‌تواند از ایجاد اختلالات خلقی در روزهای سرد و تاریک پاییز و زمستان پیشگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر شما هفته‌ای یک تا دو مرتبه تره‌فرنگی مصرف کنید، کمتر با تحریک‌پذیری عصبی، اضطراب و افسردگی ناشی از تاریک بودن هوا در روزهای کوتاه زمستان مواجه خواهید شد. تره‌فرنگی می‌تواند طعم بسیار جذابی به انواع سوپ‌ها یا آش‌های زمستانی بدهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بشود.

 

انار

انار به عنوان یک میوه خوش‌طعم زمستانی،‌ در گروه ابر غذاهای این فصل تقسیم‌بندی می‌شود. دانه‌های انار علاوه بر ویتامین C، حجم بسیار بالایی از پلی‌فنول‌ها را در خود جا داده‌اند و به همین دلیل هم مصرف روزانه این میوه در فصل زمستان باعث تقویت عملکرد سیستم قلبی-عروقی، افزایش قدرت حافظه و مبارزه با عفونت در بدن می‌شود. اگر در روزهای سرد سال با بیماری‌های عفونی یا ویروسی فصلی مواجه شدید، حتما روزی یک عدد انار بخورید. انار می‌تواند به صورت ساده یا در ترکیب با سالاد، ماست یا اسموتی‌ها مصرف شود.

 

بیشتر بخوانید: خواص انار در طب سنتی

 

خرمالو

آیا می‌دانید که میوه کوچک و لطیفی مانند خرمالو در گروه سوپرفودهای زمستانی قرار دارد؟! خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین A است. مصرف روزانه یک عدد خرمالو می‌تواند تقریبا نصف نیاز روزانه بدن به ویتامینA را تامین کند. دریافت ویتامین A کافی در طول روز به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب در بدن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی را کاهش می‌دهد. خرمالو می‌تواند به عنوان یک دسر شیرین طبیعی در روزهای سرد سال استفاده شود یا در میان‌وعده‌های غذایی به مصرف برسد. توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از خواص خرمالو، حداقل روزی یک عدد از این ابر غذا را در روزهای سرد سال مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: خرمالو، درمانگر نارنجی پاییز

 

فلفل کاپی قرمز

فلفل‌های کاپی جزو رایج‌ترین فلفل‌های مصرفی در روزهای سرد سال هستند. فلفل‌های کاپی قرمز به دلیل داشتن حجم بالایی از ویتامین C و کاروتینوئیدها، در گروه ابر غذاها جا می‌گیرند. کاروتینوئیدها، گروهی از قدرتمندترین انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که با کاهش شدید التهاب در بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی در برابر عوامل ویروسی و عفونی می‌شوند. اگر بتوانید فلفل‌های کاپی قرمز را هر روز همراه با غذای اصلی مصرف کنید، کمک بزرگی به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کرده‌اید. اگر فلفل کاپی قرمز در دسترس‌تان نبود، می‌توانید از فلفل‌های سبز، زرد یا نارنجی هم استفاده کنید.

 

کلم بروکسل

شاید کلم‌های ریز بروکسل که با نام کلم فندقی هم شناخته می‌شوند،‌ در نگاه اول چندان ارزشمند نیایند اما همین کلم‌های کوچک و خوش‌طعم، در گروه ابر غذاهای زمستانی جا دارند. کلم‌های فندقی بروکسل یکی از غنی‌ترین مواد غذایی از نظر داشتن ویتامین K و ویتامین C هستند.

علاوه بر این می‌توانند حجمی از فیبر غذایی و پروتئین مورد نیاز بدن را هم تامین کنند. تقریبا یک فنجان کلم بروکسل می‌تواند صددرصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین‌های K و C را تامین کند و به این ترتیب، به شدت باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بشود. بد نیست بدانید که کلم بروکسل، منبع خوبی برای دریافت فولات، منگنز، آهن گیاهی و ویتامین B6 هم محسوب می‌شود. از این رو، اگر بتوانید این کلم را به ‌صورت خام یا بخارپز در سالادها یا دورچین غذاها استفاده کنید، می‌توانید سلامت سیستم ایمنی،‌ کبد و سیستم گوارشی‌تان را در روزهای سرد سال، تضمین کنید.

یکی از بهترین راه‌های طبخ کلم بروکسل برای علاقه‌مند کردن اعضای خانواده به این سبزی ارزشمند، این است که ابتدا آن را کمی بخارپز یا نیم‌پز کنید. سپس مقداری نمک، فلفل، پودر سیر، روغن زیتون و پودر آویشن به آن بزنید و کلم‌ها را چند دقیقه داخل فر یا داخل تابه روی اجاق گاز، تفت بدهید. این کلم‌های فندقی بعد از برشته شدن،‌ طعم فوق‌العاده بی‌نظیری می‌گیرند.

 

مرکبات

انواع مرکبات و در راس آنها، پرتقال،‌ جزو ابر غذاهای بسیار برجسته و مطرح در سطح جهان هستند. مصرف روزانه مرکبات تازه در فصل زمستان به تامین تمام نیاز روزانه بدن به ویتامین C کمک می‌کند. زمانی که ذخیره ویتامین C بدن به اندازه کافی باشد، سطح التهاب پایین می‌آید، عملکرد سیستم ایمنی بهتر می‌شود، کلاژن‌سازی برای حفظ لطافت و رطوبت پوست در روزهای سرد و خشک سال بیشتر می‌شود و در نهایت، خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی، کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از مصرف مرکبات در زمستان ببرید، آنها را نهایتا تا 30 دقیقه بعد از برش زدن مصرف کنید و به جا مصرف آبمیوه، خود میوه کامل را استفاده کنید. پره‌های نازک مرکبات که معمولا هنگام آب‌گیری، دور ریخته می‌شوند، سرشار از فیبر غذایی هستند و می‌توانند باعث پیشگیری از ایجاد نوسان در قندخون یا تنظیم کلسترول خون بشوند.

 

بیشتر بخوانید:  چرا باید مرکبات بخوریم؟

 

کلم برگ

کلم برگ‌های بنفش یا سفید که در روزهای سرد سال به وفور یافت می‌شوند،‌ حجم بسیار بالایی از ویتامین C را در خود جا داده‌اند. تقریبا هر یک لیوان کلم برگ می‌تواند 190 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. حالا فکرش را بکنید که مصرف کلم‌ برگ با آب لیموترش تازه، چه کمک بزرگی به تقویت سیستم ایمنی بدنتان خواهد کرد! برای دریافت تمام ویتامین C موجود در این ابر غذا، باید آن را به صورت خام مصرف کنید. شما می‌توانید در روزهای سرد سال برای تهیه انواع سالاد از کلم برگ، کلم بروکسل، فیله پرتقال یا نارنگی،‌ دانه انار، زردک یا هویج و چغندر پخته کمک بگیرید تا بتوانید در این روزهای سرشار از آلودگی هوا و عوامل ویروسی مانند کووید-19، سیستم ایمنی بدنتان را در بهترین شرایط ممکن نگه دارید!

 

بیشتر بخوانید: 9 دلیل قانع کننده برای کلم خور شدن

 

کیوی

فیبر، ویتامین C و بتاکاروتن؛ 3 ترکیب مغذی که باعث شده‌اند تا کیوی در گروه ابر غذاهای زمستانی جا بگیرد. مصرف روزانه کیوی در پاییز و زمستان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب در بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند و احتمال بروز یبوست در اثر سرما را کاهش می‌دهد! برای کاهش ابتلا به یبوست در روزهای سرد سال می‌توانید روزی یک عدد کیوی را به همراه یک لیوان آب ولرم به صورت ناشتا مصرف کنید.

 

چغندر

چغندر در سراسر جهان در گروه ارزشمندترین مواد غذایی جا می‌گیرد. این ابر غذا، حجم بالایی از فولات، پتاسیم و بتاکاروتن را در خود جا داده است و می‌تواند حجم مناسبی از ویتامین C را هم به بدن برساند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که اگر شما هفته‌ای 2 تا 3 مرتبه چغندر در طول روزهای سرد زمستانی مصرف کنید، می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را در قوی‌ترین حالت ممکن نگه دارید و سطح التهاب بدنتان را هم به پایین‌ترین سطح ممکن برسانید. چغندر می‌تواند در انواع آش‌ها، سوپ‌ها یا خوراک‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

چغندر پخته به تنهایی یا در ترکیب با سالادها می‌تواند در میان‌وعده‌های زمستانی مصرف شود. ترکیب چغندر پخته با یک نوع حبوبات پخته، آبلیموی تازه، هویج پخته و سیب‌زمینی شیرین یا معمولی پخته، می‌تواند یک ترکیب بسیار ارزشمند برای شام زمستان شما باشد./

بیشتر بخوانید: برگ چغندر و اینهمه خاصیت!

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات