برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوارض ارتودنسی دندان

عوارض ارتودنسی دندان ارتودنسی می تواند با بهبود شکل لبخند حس اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد. علاوه بر آن اصلاح فرم دندان و فضای فکی از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند، اما بهتر است بدانید ارتودنسی هم مانند بیشتر روش های درمانی خالی از عوارض جانبی نیست.
جالب است بدانید هزار سال قبل از میلاد مسیح هم استفاده از ارتودنسی دندان کاربرد داشته است. انجمن ارتودنسی امریکا می گوید ارتودنسی –بریس دندانی- می تواند با بهبود شکل لبخند حس اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد. علاوه بر آن اصلاح فرم دندان و فضای فکی از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند، اما بهتر است بدانید ارتودنسی هم مانند بیشتر روش های درمانی خالی از عوارض جانبی نیست.
به گزارش «بهپو»، قبل از انتخاب ارتودنسی درباره فواید و مضرات این روش درمانی با دندانپزشک مشورت کنید.
 

توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان

یکی از نگرانی های مطرح شده طی درمان ارتودنسی، پوسیدگی دندان ها می باشد. اکثر بیماران «ارتودنسی» از پوسیدگی مینای دندان در زیر وسایل ارتودنسی -براکت های ارتودنسی- نگران هستند  این در حالی است که نواحی زیر براکت های ارتودنسی خطر پوسیدگی بالایی ندارند بلکه  تجمع مواد غذایی اطراف براکت های ارتودنسی و عدم رعایت بهداشت صحیح دندان ها، باعث ایجاد پوسیدگی در این نواحی می شود.
انجمن دهان و دندان امریکا می گوید بهداشت دهان همیشه مهم است؛ اما برای دارندگان بریس دندانی مهم تر است. غذاها به سرعت بین فضاهای بریس گیر می کنند و پاکسازی ناقص بریس و دندان ها پس از هر وعده غذایی منجر به تجمع پلاک و باکتری و آسیب مینای دندان و لثه می شود.
در این دوره درمانی بهتر است از مصرف بعضی از غذاها مثل آبنبات و خوراکی های چسبناک مانند گز و سوهان صرف نظر کنید.
 

 ارتودنسی متحرک

در بعضی از انواع ارتودنسی، ملزومات بریس متحرک است و قابلیت خارج شدن دارد. کالج دندان پزشکی آمریکا می گوید این نوع ارتودونسی نیاز به مراقبت و صرف زمان بیشتری دارد چون شما مجبورید هر روز بریس را تمیز کنید تا از رشد باکتری یا خوردگی فلز بریس ها جلوگیری کنید.
 

مدت زمان درمان

انتظار پاسخ درمانی سریع از ارتودنسی، بیهوده است. درمان با بریس نیاز به زمان طولانی دارد تا تاثیر خودش را نشان دهد. به گفته بسیاری از متخصصان ارتودنسی، این زمان چیزی حدود دو سال است.
 

آسیب ریشه دندان

موسسه ملی تحقیقات دهان، فک و صورت می گوید گاهی اوقات ارتودنسی باعث پوسیدگی ریشه دندان و و مرگ آن می شود. تعیین زمان و محل این آسیب احتمالی قابل پیش بینی نیست. چنین آسیبی فرد را متحمل هزینه های اقتصادی و روحی زیادی می کند.
یکی از عوارض احتمالی درمان ارتودنسی دندان، تحلیل ریشه می باشد؛ این عارضه به معنای کوتاه شدن طول ریشه دندان می باشد. در بسیاری از بیماران  این موضوع در حد از بین رفتن جزیی تیزی نوک ریشه‌ دندان و صاف شدن انتهای ریشه می باشد که این مسئله در بلند‌مدت برای دندان‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. در برخی از بیماران احتمال وقوع تحلیل ریشه به طور طبیعی بیشتر است؛ مثلا اگر شرایط زمینه‌ای خاصی مثل بیماری آسم یا سابقه ضربه، شکستگی دندان یا اعمال نیروی ارتودنسی غلط وجود داشته باشد احتمال وقوع تحلیل ریشه افزایش می یابد. هر چند احتمال تحلیل و کوتاه ‌شدن شدید ریشه دندان ها در بیماران ارتودنسی کم است ولی آگاهی از این مسئله ضروری است. با دقت در مقدار و مدت اعمال نیروی ارتودنسی می‌توان تا حدود زیادی از ایجاد این عارضه پیشگیری نمود. معمولا داشتن براکت برای مدت زمان بسیار طولانی احتمال بروز این مسئله را بیشتر می‌کند. بسیاری از ارتودنتیست‌ها برای بررسی این موضوع در ابتدا و در اواسط درمان ارتودنسی رادیوگرافی دندان تهیه می‌کنند تا این موضوع را تحت نظر داشته باشند.
 

تداخل در سبک زندگی

ارتودنسی شکل روزمره زندگی و عادت های همیشگی شما را به هم می ریزد. به عنوان مثال اگر در ناحیه دهان پیرسینگ داشته باشید، وجود بریس باعث آسیب دیدن دندان و لثه می شود. اگر سازهای دهانی مثل فلوت یا ساکسیفون می نوازید، نواختن آنها با ارتودنسی غیر ممکن یا بسیار مشکل خواهد بود.
 

هزینه ها

به گزارش «بهپو» به نقل از «لیو استرانگ»، بسته به نوع ارتودنسی ممکن است انجام آن تا چند میلیون برایتان خرج بردارد. آماری در دانشگاه اوهایو نشان می دهد بریس های نامرئی محبوبتر هستند، اما اغلب به علت هزینه زیاد، انتخاب نمی شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات