برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عصب کشی دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان شیری کودکان کشیدن زودهنگام دندان شیری می‌تواند باعث عوارض شدید و گاهی جبران‌ناپذیری برای کودک شود. بنابراین دندان‌پزشک تا جای ممکن دندان شیری را با درمان‌های عصب‌کشی، ترمیم یا روکش‌های مخصوص دندان کودکان حفظ خواهد کرد.

درد ناگهانی دندان کودک، درد هنگام غذا خوردن، درد شبانه دندان و بیدار شدن کودک از خواب نه‌تنها موجب بی‌تابی و بی‌حالی کودک می‌شود بلکه برای والدین نیز دردسرساز است. اغلب والدین در چنین شرایطی غافلگیرانه دنبال پاسخ این سوال هستند که به کجا مراجعه کنند و چه درمانی برای کودکشان مناسب است؟

به گزارش «بهپو»، دندان شیری به‌عنوان یک نمونه کوچک‌تر دندان دائم و دارای 2 بخش تاج و ریشه است. گاهی والدین دچار این تصور اشتباه هستند که دندان شیری بدون ریشه است در حالی که این دندان‌ها دارای ریشه کامل هستند که به مرور زمان تحلیل می‌رود تا دندان‌ها در سن معینی بریزند و دندان دائمی جایگزین رویش کند. همچنین دندان‌های شیری دارای مینا، عاج و بخش داخلی‌تر هستند که اصطلاحا عصب دندان نامیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: چرا مراقبت از دندان های شیری مهم است؟

 

اگر دندان شیری را بکشیم، همه‌چیز تمام می‌شود؟

در مواردی که دندان کودک درد می‌کند، گاهی والدین به اشتباه تصور می‌کنند اگر دندان شیری کشیده شود، ماجرا سریع‌تر خاتمه می‌یابد و دندان بعدی راحت‌تر رویش می‌کند در حالی که کشیدن زودهنگام دندان شیری می‌تواند باعث عوارض شدید و گاهی جبران‌ناپذیری برای کودک شود. کشیدن دندان شیری در سنین پایین به هیچ وجه موجب تسریع رویش دندان دائم نخواهد شد بنابراین دندان‌پزشک تا جای ممکن دندان شیری را با درمان‌های عصب‌کشی، ترمیم یا روکش‌های مخصوص دندان کودکان حفظ خواهد کرد.

 

کشیدن دندان شیری زودتر از موعد چه عواقبی به دنبال دارد؟

هر یک از دندان‌های شیری باید تا زمان معینی داخل دهان باقی بمانند، مثلا دندان‌های قدامی تا حدود 8-7 سالگی و دندان‌های خلفی تا حدود 12-10 سالگی داخل دهان وجود دارند. اگر دندان شیری زودتر از زمان مقرر کشیده شود، موجب کاهش توانایی کودک در جویدن و از دست رفتن فضای مورد نیاز برای رویش دندان دائمی جایگزین می‌شود و در حقیقت نوعی قطع عضو محسوب می‌شود.

 

آیا دندان شیری هم عصب کشی می شود؟

 برعکس تصور رایج به علت اندازه کوچک دندان‌های شیری و شکل آناتومیک اختصاصی، دندان‌های شیری زودتر به درمان ریشه نیاز پیدا می‌کنند و پوسیدگی در آنها سریع‌تر به پالپ یا عصب دندان می‌رسد. در دندان‌های شیری روش و شیوه معالجه ریشه کاملا متفاوت است. علت آن هم به فیزیولوژی ساختمان دندان‌های شیری بستگی دارد. از آنجا که ریشه این دندان‌ها در طول زمان دچار تحلیل می‌شود، مواد و تکنیک‌های معالجه ریشه کاملا متفاوت است. ضمن اینکه وجود و نگهداری دندان‌های شیری تا زمان خاصی در دهان بسیار اهمیت دارد اما در برخی از موارد با تشخیص دندان‌پزشک اطفال می‌توان دندان‌های شیری نیازمند معالجه ریشه را از دهان خارج کرد. تاکید بر این نکته لازم است که این کار با در نظر گرفتن همه جوانب و به وسیله دندان‌پزشک قابل تشخیص است. دقت کنید کار درمان ریشه یا درمان پالپ دندان‌های شیری در کودکان به وسیله دندان‌پزشکان متخصص کودکان یا دندان‌پزشکان عمومی انجام می‌شود و از حیطه سایر تخصص‌ها خارج است.

 

آیا کشیدن دندان راحت‌تر از عصب‌کشی است؟

دندان‌پزشک قبل از انجام کارهایی از قبیل عصب‌کشی و ترمیم پوسیدگی‌های عمیق، دندان را به میزان لازم بی‌حس می‌کند. بنابراین میزان ناراحتی کودک هنگام درمان‌های عصب‌کشی و ترمیم به هیچ وجه بیشتر از کشیدن دندان نخواهد بود. علاوه بر این، خونریزی پس از کشیدن دندان و فشار ناشی از بیرون آمدن دندان از حفره استخوانی احاطه‌کننده برای بسیاری از کودکان اضطراب بیشتری ایجاد می‌کند.

 

اگر ناچار به کشیدن دندان باشیم، تکلیف چیست؟

در برخی مواقع التهاب عصب دندان شیری به حدی پیشرفت می‌کند که احتمال صدمه به جوانه دندان دائم وجود دارد یا التهاب موجود موجب تحلیل پیشرس ریشه دندان شیری می‌شود. در چنین مواردی با صلاحدید دندان‌پزشک مجبور به کشیدن دندان شیری می‌شویم. در این شرایط حتما باید به جای دندان کشیده‌شده، فضانگهدار قرار داده شود تا فضای موجود برای رویش دندان دائم جایگزین حفظ شود. قابل ذکر است در برخی مواقع دندان‌های شیری کودکان به‌دلیل درمان‌های ارتودنسی، طبق نظر متخصص ارتودنسی کشیده می‌شوند که در این موارد پیگیری درمان و معاینات منظم متخصص ارتودنسی ضروری است.

 

آیا عصب‌کشی دندان شیری به عصب دندان دائمی صدمه می‌زند؟

دندان‌های شیری کودکان به صورت یک دندان مستقل با ساختار مستقل هستند. عصب‌کشی دندان شیری هیچ‌گونه صدمه‌ای برای عصب دندان دائم جایگزین نخواهد داشت بلکه جوانه دندان دائم دارای تاج، ریشه و ساختارهای عصبی مجزاست و در زمان معین تکامل خواهد یافت.

 

اگر دندان شیری درد نداشته باشد، باز هم ممکن است به عصب‌کشی نیاز داشته باشد؟

دندان‌های شیری کودکان شکل ظاهری خاصی دارد که با دندان‌های بزرگسالان متفاوت است. بسیاری از مواقع پوسیدگی‌های دندان‌های کودکان از نظر والدین بسیار سطحی است ولی تا نواحی عصب دندان شیری پیشروی کرده و حتی ممکن است کودک تا آن زمان دردی هم احساس نکرده باشد. تشخیص دقیق این پوسیدگی فقط با بررسی رادیوگرافی دندان به وسیله دندان‌پزشک امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، دندان‌پزشک پس از معاینه دقیق تصمیم خواهد گرفت عصب تاج دندان شیری یا عصب تاج و ریشه دندان را با روش‌های مخصوص تحت درمان قرار دهد. به همین دلیل برای کشف زودتر پوسیدگی‌های اولیه، معاینات منظم هر 6 ماه یکبار برای همه کودکان توصیه می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات