برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترک این عادت ها، آلزایمر را از شما دور می کند

ترک این عادت ها، آلزایمر را از شما دور می کند گاهی اوقات بی آنکه بدانیم بعضی عادت ها ما را به سمت بعضی بیماری ها هدایت می کنند. برای همه ما پیش می آید کار هایی بکنیم که نباید بکنیم، اما بعضی از عادات بدمان به مغز بار اضافی وارد می کنند. عواملی مثل کم خوابی و پرخوری از جمله علل زوال عقل و آلزایمر هستند.
گاهی اوقات بی آنکه بدانیم بعضی عادت ها ما را به سمت بعضی بیماری ها هدایت می کنند. برای همه ما پیش می آید کار هایی بکنیم که نباید بکنیم، اما نباید فراموش کنیم که بعضی از عادات بدمان به مغز بار اضافی وارد می کنند.
به گزارش «بهپو»، عواملی مثل کم خوابی و پرخوری از جمله علل زوال عقل و آلزایمر هستند.
 
بیشتر بخوانید: با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید
 

کم خوابی

کم خوابی یکی از عوامل زوال عقل و آلزایمر است. داشتن ساعات خواب منظم بهترین راه فرار از این عارضه است. اگر دچار مشکل خواب هستید عصر ها از مصرف کافیین و استفاده از لوازم الکترونیکی پرهیز کنید و خود را برای خوابی آرام آماده کنید. نقش مصرف الکل را هم نمی توان در بی خوابی و نهایتا ابتلا به زوال عقل نادیده گرفت.
 

تنهایی

انسان موجودی اجتماعی است. این موضوع را با داشتن دوست مجازی اشتباه نگیرید. منظور ما داشتن حس ارتباط واقعی بین افراد است. افرادی که چنین ارتباطی را حتی با دوستان کمی دارند، شاد تر و کارا ترند. این دسته افراد کمتر در معرض زوال مغزی و آلزایمر قرار می گیرند. اگر احساس تنهایی می کنید با دوستانتان در تماس باشید یا کار جدیدی را آغاز کنید که در آن افراد دیگری هم حضور دارند، مثلا ورزش های گروهی.
 

هله هوله خوری

بخش های یادگیری، حافظه و سلامت عمومی در مغز افرادی که مقدار زیادی همبرگر، سیب زمینی سرخ شده، چیپس و نوشابه می خورند، کوچکتر است. در حالی که انواع توت ها، غلات سبوس دار، مغز ها و سبزیجات سبز برگ عملکرد مغز را حفظ می کنند و زوال مغز را کند می کنند. بنا بر این اگر دفعه بعد خواستید چیپس بخورید به جای آن یک مشت مغز بردارید.
 
بیشتر بخوانید: رژیم غذایی MIND بهترین دستور برای پیشگیری از آلزایمر
 

گوش دادن به موسیقی بلند

شما می توانید تنها ظرف 30 دقیقه گوش دادن به موسیقی بلند با هدفون برای همیشه به گوشتان آسیب برسانید، اما این موضوع فقط به گوش مربوط نیست، مشکل شنیداری در سالمندان به مشکلات مغزی مثل آلزایمر یا از بین رفتن بافت مغز منتهی می شود. زیرا مغز باید بیش از اندازه کار کند تا متوجه صدا های اطراف شود و دیگر نمی تواند خاطرات را در خود ذخیره کند. پس صدا را کم کنید -صدای مناسب هر دستگاه زیر 60 درصد است- و بیش از یکی دو ساعت مداوم موسیقی گوش ندهید.
 

بی تحرکی

هر چه کمتر ورزش کنید امکان ابتلا به زوال عقل در شما بیشتر می شود. همچنین امکان ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا هم افزایش می یابد که هر کدام از این ها عوامل ابتلا به آلزایمر هستند. نیازی به انجام ورزش های حرفه ای نیست، پیاده روی سریع حداقل سه روز در هفته کفایت می کند.
 
بیشتر بخوانید: ورزش های مفید برای پیشگیری از آلزایمر
 

سیگار

سیگار مغز را کوچک می کند، حافظه را کم می کند و امکان ابتلا به زوال عقل را تا دو برابر بیشتر می کند. همچنین احتمال بیماری قلبی، دیابت و فشار خون را افزایش می دهد.
 

بیشتر بخوانید: 7  بازی فکری که هوش شما را افزایش می دهد

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان مغز را جوان نگه‌داشت؟

پرخوری

اگر در خوردن زیاده روی می کنید، حتی اگر این غذا ها سالم باشند، مغز نمی تواند برای تفکر و یادآوری چیز ها ارتباطات قوی برقرار کند. اگر مدت زیادی است که پرخوری می کنید و دچار اضافه وزن شده اید احتمالا دچار بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا می شوید که خود عامل ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند.
 

تاریکی

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر نور کافی خورشید به شما نرسد دچار افسردگی می شوید که کارکرد مغز را کند می کند. تحقیقات نشان می دهد نور خورشید در خوب کارکردن مغز نقش اساسی دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات