برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهپو بررسی می کند، شادی برف و غم سرماخوردگی

بهپو بررسی می کند، شادی برف و غم سرماخوردگی انتظارها به سر آمد و زمستان خودی نشان داد؛ لباس سفید برف بر تن شهر نشست. مردم شهر از شادی در پوست خود نمی گنجند و سوز سرما مانع بیرون آمدن مردم از خانه نمی شود؛ اما این همه ماجرا نیست. سرما به دنبال بدن های بی دفاع می گردد و سرماخوردگی و آنفولانزا آن روی سکه سوز و سرماست.
انتظارها به سر آمد و زمستان خودی نشان داد؛ لباس سفید برف بر تن شهر نشست. مردم شهر از شادی در پوست خود نمی گنجند و سوز سرما مانع بیرون آمدن مردم از خانه نمی شود؛ اما این همه ماجرا نیست. سرما به دنبال بدن های بی دفاع می گردد و سرماخوردگی و آنفولانزا آن روی سکه سوز و سرماست. بنا بر اعلام کمیته کشوری آنفولانزا، آنفولانزا اخیراَ شیوع بیشتری هم پیدا کرده و نسبت به سال 95 گونه های جدیدی از این ویروس در کشور مشاهده شده است.
به گزارش «بهپو»، «سرماخوردگی» و «آنفولانزا» از جمله بیماری هایی هستند که در صورت توجه درست و به موقع به خوبی به درمان پاسخ می دهند. اما خود درمانی و بی توجهی به علایم و مراجعه نکردن به پزشک، گاه از این دو بیماری ساده عوارض خطرناک و جبران ناپذیری به جای می گذارد. سینه پهلو، آسم و سینوزیت یا عفونت حاد گوش تنها برخی از عوارض این دو بیماری هستند.
پیش از این درباره این دو بیماری مطالب زیادی منتشر کرده ایم. در اینجا با هم مطالب گذشته را مرور خواهیم کرد:
 

1-چگونه از سرماخوردگی پیشگیری کنیم؟

ویروس سرماخوردگی از طریق قطر‌ه‌های میکروسکوپی بیمار منتقل می‌شود. بیمار عطسه می‌کند و قطره‌های ریز در هوا اسپری و روی سطوح اطراف پخش می‌شوند. یا بیمار درون دست خود عطسه می‌کند و با لمس اشیاء، ویروس به همه اشیای دوروبر منتقل می‌شود. حالا اگر فرد دیگری این اشیاء را لمس کند و بعد دست خود را به چشم، دهان یا بینی خود بزند، در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار می‌گیرد. برای مطالعه کامل این مطلب به این لینک سر بزنید.
 

2-آیا هوای سرد باعث سرما خوردن می شود؟

قرن های متمادی، این افسانه باعث شده است که مادربزرگ ها با اصرار کودکان را از هوای سرد بیرون دور نگه دارند، در هوای سرد روی سرشان کلاه بگذارند و اجازه ندهند با موی خیس بیرون بروند. اما اگر این یک افسانه است پس چرا بیشترین آمار سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان است؟ جواب این سوال پیچیده و شگفت انگیز است. برای یافتن پاسخ این سوال به این لینک مراجعه کنید.
 

3-بهترین درمان های خانگی برای مقابله با سرماخوردگی

سرماخوردگی درمان ندارد! مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، نوشیدن مایعات زیاد است. آب گرم همراه لیمو و عسل هم موثر است؛ البته عسل در کودکان زیر 2 سال منع مصرف دارد. از نوشیدن مایعاتی مانند قهوه و چای و کولاها -که حاوی کافئین هستند- خودداری کنید. مصرف غذای ساده مانند سوپ مرغ هم مفید است. به علاوه می‌توان از داروهای بدون نسخه برای کمک به رفع علائم سرماخوردگی کمک گرفت. برای مطالعه کامل این مطلب بر روی این لینک کلیک کنید.
 

4-طب سنتی درباره سرماخوردگی چه می گوید؟

سرماخوردگی، آبریزش بینی و آلرژی‌های تنفسی اگرچه کم‌خطرند، اما با علائم پردردسری که دارند، زندگی روزمره را به کامتان تلخ می‌کنند. در چنین مواقعی اغلب افراد به مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها روی می‌آورند، غافل از اینکه باید بدانند با این کار بدن خود را ضعیف‌تر و طول درمان بیماری‌شان را بیشتر می‌کنند. در مقابل، روش‌های درمانی طبیعی و سنتی بدن را تقویت و آن را در برابر سرماخوردگی‌های بعدی مقاوم می‌کند. آنچه در این مطلب می‌خوانید، نگاه درمانگرانه‌ طب سنتی به سرماخوردگی است.
 

5-مروری بر درمان دارویی سرماخوردگی

همانطور که گفتیم سرماخوردگی درمان ندارد. اما گاه علایم بیماری آنقدر آزاردهنده است که پزشک ناچار از تجویز دارو می شود. علاوه بر گرفتگی و آبریزش از بینی، نیمی از بیماران گرفتگی گلو و 40 درصد سرفه را تجربه می‌کنند. شدت علایم طی 1 تا 3 روز به حداکثر خود می‌رسد و معمولا پس از یک هفته تا 10 روز ناپدید می‌شود. البته سرفه معمولا مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. در درمان سرماخوردگی چه داروهایی کاربرد دارد؟ برای اطلاع از فهرست داروهای تجویزی در درمان سرماخوردگی این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.
 

7-اقدامات درمانی در مواجهه با سرماخوردگی کودکان

ویروس‌های مسبب سرماخوردگی تقریبا همیشه در محیط اطراف ما هستند اما عوامل متعددی خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی را افزایش می‌دهند. مثلا نوزادان و کودکان در سنین پیش از مدرسه بیش از سایر گروه‌ها در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی هستند زیرا هنوز به اغلب ویروس‌های مسبب سرماخوردگی مقاوم نشده‌اند. بی توجهی به درمان صحیح کودک ممکن است عوارض خطرناک و گاه جبران ناپذیری برای او به دنبال بیاورد. بر روی این لینک کلیک کنید تا با مسیر درمانی سرماخوردگی در کودکان آشنا شوید.
 

8-آیا درمان های سرماخوردگی ما را بیمارتر می کنند؟

مسکن‌ها، داروهای ضداحتقان، آنتی‌هیستامین‌ها و دیگر داروهای بدون نسخه می‌تواند باعث بروزمشکلاتی در سلامتی شما شود. خریدن داروهای بدون نسخه از داروخانه‌ها آسان‌ترین راه درمان سرماخوردگی است، اما بعضی از ترکیبات این داروها اثری معکوس دارند. بیماران اثرات جانبی این داروها را به دلیل آنکه بدون نسخه هستند نادیده می‌گیرند. در حالی که نباید فراموش کرد این داروها نیز ممکن است باعث تداخل دارویی شده و به سلامتی ما آسیب بزنند. برای آشنایی با درمان های دارویی سرماخوردگی و عوارض جانبی هریک از آنها مطالعه این مقاله سودمند را از دست ندهید.
 

9-باروهای درست و غلط درباره تغذیه سرماخورده ها

از دیرباز درمان سرماخوردگی، درمان علامتی بوده است و عموم مردم تفکرات خاصی بر درمان‌های تغذیه‌ای دارند اما واقعیت این است که هیچ تحقیقی در این رابطه نشان نداده یک ماده غذایی می‌تواند باعث بهتر یا بدتر شدن حال فرد سرماخورده شود. تمام این مسایل بسیار تجربی است. در این مطلب به برخی از این تفکرات و درست یا اشتباه بودن آنها اشاره می‌شود.

 

10-اگر سرما خورده اید از این 8 ماده غذایی غافل نشوید

یکی از مهمترین چیزها در کاهش دوران نقاهت سرماخوردگی توجه به تغذیه است. تغذیه صحیح سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و قوای بدن را برای مبارزه با بیماری بهبود می بخشد. در این مطلب به 8 مورد از این توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره کرده ایم.

 

11-از کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا؟

دانستن تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مهم است. سرماخوردگی یک بیماری تنفسی خفیف تر نسبت به آنفولانزاست. درحالیکه علائم سرماخوردگی ممکن است چند روز طول بکشد، علائم آنفولانزا می تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد. همچنین آنفولانزا ممکن است در کنار بیماریهایی چون پنومونی و بستری شدن در بیمارستان دیده شود. با خواندن این مقاله خواهید فهمید سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوت هایی با هم دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات