برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا درمان‌های سرماخوردگی ما را بیمارتر می‌کند؟

آیا درمان‌های سرماخوردگی ما را بیمارتر می‌کند؟ خریدن داروهای بدون نسخه از داروخانه‌ها آسان‌ترین راه درمان سرماخوردگی است، اما بعضی از ترکیبات این داروها اثری معکوس دارند.
مسکن‌ها، داروهای ضداحتقان، آنتی‌هیستامین‌ها و دیگر داروهای بدون نسخه می‌تواند باعث بروزمشکلاتی در سلامتی شما شود. خریدن داروهای بدون نسخه از داروخانه‌ها آسان‌ترین راه درمان سرماخوردگی است، اما بعضی از ترکیبات این داروها اثری معکوس دارند.« لورا کار»دکتر داروساز بیمارستان دانشگاه‌ هاروارد می‌گوید بیماران اثرات جانبی این داروها را به دلیل آنکه بدون نسخه هستند نادیده می‌گیرند. در حالی که نباید فراموش کرد این داروها نیز ممکن است باعث تداخل دارویی شده وبه سلامتی ما آسیب بزنند.

برای پیشگیری از تداخل داروهایی که مصرف می‌کنیم، لازم است فهرستی از داروهایی را که بدون نسخه تهیه کرده‌ایم، در اختیار پزشک معالجمان قرار دهیم و از عدم تداخل دارویی آنها با داروهای تجویزی پزشک اطمینان حاصل کنیم. البته دکتر کار مطالعه موارد زیر را توصیه می‌کند:
 

داروهای ضداحتقان

داروهای سودوافدرین و فنیل‌افرین با تنگ تر کردن مویرگ‌ها به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک کرده واحساس آسودگی بوجود می‌آورند. ریسک ناشی از مصرف این داروها متنوع وشامل موارد زیر است:
1- بالا‌رفتن فشارخون 2- این داروها محرک بوده و می‌توانند باعث افزایش ضربان قلب، اضطراب یا بی‌خوابی شوند. مصرف این داروها به کسانی که دارای بیماری قلبی، فشارخون بالا و یا دیابت هستند یا از دردهای عروقی قفسه سینه رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. استفاده درازمدت از افشانه‌های ضداحتقان می‌تواند باعث التهاب و تورم بیشتر شود. به بیماران بزرگسال توصیه می‌شود پیش از استفاده از این داروها با پزشک معالجشان مشورت کنند.
 

استامینوفن

این دارو باعث کاهش تب و درد می‌شود. مصرف زیاده از حد استامینوفن به کبد آسیب می‌زند و مصرف همزمان الکل این آسیب را شدیدتر می‌کند. منظور از مصرف بیش از اندازه، 3هزار تا 4هزار میلی‌گرم در روز است. استامینوفن یکی از رایج‌ترین ترکیبات داروهای مسکن و سرماخوردگی است و مصرف چند داروی ضدسرماخوردگی به معنی مصرف بیش از اندازه استامینوفن است. توصیه دکتر کار این است که نباید بیش از حد مجاز مصرف در یک روز استفاده کنیم.
مثلا قرص استامینوفن 325 میلی گرمی را نباید بیش از 10 عدد در روز مصرف کرد و باید دقت کرد همزمان از دیگر داروهای سرماخوردگی که حاوی استامینوفن هستند استفاده نشود.
در ضمن نباید از این دوز بالا به مدت طولانی استفاده کرد، زیرا آسیب کبدی را به‌دنبال دارد. مهم‌ترین نکته پرهیز از مصرف همزمان الکل واستامینوفن است.
 

داروهای آنتی‌هیستامین

دیفن‌هیدرامین، کلرفنیرامین و ... این داروها کاهش دهنده ترشح هیستامین است، ماده‌ای که باعث آبریزش بینی و چشم و عطسه زدن می‌شود. همچنین این داروها اثر آرامبخش دارند از این‌رو هنگام شب تجویز می‌شوند تا خواب آرام بیمار را به همراه داشته باشد.
عوارض جانبی این گروه دارویی عبارت است از: در بزرگسالان این دارو متابولیسم کامل نداشته و پس از بیدار شدن از خواب شبانه گیجی و منگی ناشی از مصرف ادامه دارد که ممکن است باعث زمین خوردن بیمار و آسیب‌های وارده شود. با مصرف اضافی، دارو تجمع پیدا کرده به میزان گیجی و خواب‌آلودگی افزوده می‌شود. به‌علاوه مصرف آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است باعث احتباس ادرار و در نتیجه عفونت مجاری ادراری شود.
دکتر کار توصیه می‌کند که آنتی‌هیستامین حتما با تایید پزشک مصرف شود. غالبا داروهای سرماخوردگی که برای شب تجویز می‌شوند محتوی آنتی‌هیستامین هستند. پیش از مصرف این داروها مواد تشکیل‌دهنده آن را از روی جعبه آن بخوانید.
 

داروهای ترکیبی

دی‌کوئیل، نی‌کوئیل، تایلنول کولد، ادویل کولد و سینوس وکلیه داروهایی که بیش از دو علامت بیماری را کاهش می‌دهند. این نوع دارو‌ها برای تسهیل امر درمان در هر دوز شامل 2 تا 4 ترکیب هستند. مثلا شامل یک مسکن(استامینوفن یا ایبوپروفن)، یک ضدسرفه (دکسترومتورفان) و یک ضداحتقان (فنیل‌افرین.)
ممکن است که ما به تمامی انواع این ترکیبات نیاز نداشته باشیم و بعضی از آنها را مصرف کنیم بدون آنکه علائم مربوط به آن را داشته باشیم. بدین ترتیب ما از اثرات سوء آن متضرر می‌شویم بی‌آنکه از اثر درمانی‌اش بهره‌مند شده باشیم.
بهتر است قبل از خریدن این داروهای ترکیبی از محتویات آن مطمئن شده و دارویی را انتخاب کنید که برای رفع علائم بیماری لازم است اگر از نوع داروی مناسب بیماریتان مطمئن نیستید حتما از داروساز یا پزشک سوال کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات