برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین درمان های خانگی برای مقابله با سرماخوردگی

بهترین درمان های خانگی برای مقابله با سرماخوردگی سرماخوردگی درمان ندارد! مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، نوشیدن مایعات زیاد است. آب گرم همراه لیمو و عسل هم موثر است

سرماخوردگی درمان ندارد! مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، نوشیدن مایعات زیاد است. آب گرم همراه لیمو و عسل هم موثر است [البته عسل در کودکان زیر 2 سال منع مصرف دارد] از نوشیدن مایعاتی مانند قهوه و چای و کولاها (که حاوی کافئین هستند) خودداری کنید. مصرف غذای ساده مانند سوپ مرغ هم مفید است. به علاوه می‌توان از داروهای بدون نسخه برای کمک به رفع علائم سرماخوردگی کمک گرفت.


مکمل روی و ویتامین C واقعا موثرند؟

در مورد این ترکیب‌های طبیعی هنوز هم بین متخصصان بحث است. بعضی مطالعه‌ها نشان داده اسپری بینی حاوی روی، شدت و مدت سرماخوردگی را کم می‌کند اما سایر مطالعه‌ها بیان می‌کنند روی اثری ندارد و انواع موضعی آن خطر کم شدن حس بویایی را در پی دارد. در مورد خواص گیاه اکیناسه (از تیره کاسنی) هم مدت‌ها بحث می‌شد اما به تازگی بیان شده استفاده از آن اثری در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد. با این حال هنوز هم بسیاری از پزشکان مصرف آن را توصیه می‌کنند. در مورد ویتامین C هم یک تحقیق جدید، اثر خوب اما محدود آن را تایید کرده. البته اینکه مانع سرماخوردگی می‌شود اثبات نشده اما تا حدی شدت و مدت بیماری را کم می‌کند. بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی این است که سیستم ایمنی خوبی داشته باشید. مصرف سبزی‌ها با برگ‌های سبز تیره (مانند اسفناج)، ماهی سالمون، ماست کم‌چرب و تمرین‌های مداوم ورزشی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.
 

بیشتر بخوانید: اسفناج و تقویت استخوان، روش پخت و نگهداری اسفناج


وقتی سرما می‌خورم، ورزش نکنم؟

اگر سرماخوردگی فصلی بدون تب ‌دارید، معمولا فعالیت ملایم تا متوسط اشکالی ندارد و حتی به باز شدن راه‌های هوایی بینی و تنفس بهتر کمک می‌کند اما این نکته‌ها را درنظر بگیرید: ورزش زمانی مناسب است که علائم بیماری شما در محدوده بالای گردن باشد (مانند آبریزش، احتقان بینی، عطسه و ...). با این حال شدت و مدت ورزش خود را کم کنید مثلا به جای دویدن، راه بروید. اگر علایم بیماری در محدوده پایین‌تر از گردن است (مانند احتقان سینه) و تب و درد عضله دارید، ورزش نکنید. بیماری شما به‌خصوص در روزهای اول می‌تواند باعث بیماری اطرافیان شود. پس اگر می‌توانید در منزل بمانید و استراحت کنید. هنگام عطسه و سرفه نیز مراقب باشید تا محیط اطراف را آلوده نکنید. از شستن دست‌ها هم غافل نشوید.
 

راه‌های طبیعی درمان سرماخوردگی

1-بینی خود را مدام خالی کنید: مهم است که موقع سرماخوردگی، بینی مداوم خالی شود. از کشیدن مخاط بینی به داخل خودداری کنید چون باعث تشدید وضعیت می‌شود اما این کار نباید خیلی سخت و با فشار باشد چون باعث گوش‌درد می‌شود. بهترین راه خالی کردن بینی، فشار یک انگشت روی یک سوراخ بینی و فین ملایم برای پاک کردن سوراخ دیگر بینی و سپس همین روش برای سوراخ دیگر است. بعد هم دست‌ها را بشویید. به علاوه شستشوی داخل بینی به کمک سرم فیزیولوژی کمک می‌کند میکروب‌ها از محیط بینی خارج شوند.
 
2-استراحت: به‌خصوص در ابتدای سرماخوردگی باعث می‌شود بدن همه انرژی و نیروی خود را به سمت دفاع ببرد.
 
3-غرغره آب نمک: باعث می‌شود گلو موقت بهبود یابد. کمی نمک را در آب گرم حل و روزی چند بار غرغره کنید.
 
4-نوشیدن مایعات گرم: باعث رفع احتقان و التیام مخاط بینی و گلو می‌شود.
 
5-حمام بخار یا استفاده از دستگاه بخور: باعث رطوبت راه‌های هوایی بینی می‌شود.
 
6-بالش اضافه زیر سر در شب‌ها: به تخلیه بهتر بینی کمک می‌کند.
 
7-سعی کنید پرواز نکنید!: تغییر فشار هوا هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما، وضعیت بیماری را تشدید کند. اگر مجبورید حتما سوار هواپیما شوید، یک اسپری بینی همراه داشته باشید و بلافاصله قبل از بلند شدن و نشستن هواپیما استفاده کنید. آدامس جویدن و قورت دادن مداوم آب دهان هم فشار هوا را کاهش می‌دهد.
 

نکته های طبی

استامینوفن به عنوان یک داروی ضددرد و ضدتب

داروهای ضداحتقان که باعث می‌شوند تنفس راحت‌تر انجام شود، چون باعث انقباض لایه ملتهب بینی می‌شوند. البته استفاده بیش از 3 روز از داروهای موضعی ضداحتقان بینی مجاز نیست چون می‌تواند باعث تشدید علائم شود.
قطره‌ها و اسپری‌های آب نمک که باعث باز شدن راه‌های تنفسی می‌شود و در کودکان هم تاثیرگذاری خوبی دارد و کم‌خطر و موثر است.
غرغره آب نمک نیز کمک خوبی برای رفع گلودرد است.
به یاد داشته باشید، مصرف دارو (حتی داروهای بدون نسخه) در کودکان زیر 2 سال مجاز نیست. فقط با توصیه پزشک برای آنها دارو مصرف کنید.
 

داروهای موثر در سرماخوردگی

  • تب‌برها(مانند استامینوفن): این دارو ضددرد و ضدتب است و در سرماخوردگی برای از بین بردن تب و درد می‌توان از آن استفاده کرد. استامینوفن برای بزرگسالان معمولا به صورت قرص 325 میلی‌گرم (و گاهی 500 میلی‌گرمی) استفاده می‌شود.
  • داروهای ضداحتقان خوراکی (مانند سودوافدرین و فنیل‌افرین): این داروها باعث رفع احتقان و گرفتگی بینی می‌شوند. اسپری‌های ضداحتقان هم وجود دارند که با مصرف موضعی آنها داخل بینی، باعث رفع گرفتگی بینی می‌شوند اما نباید بیش از 3 روز مداوم از آنها استفاده کرد وگرنه اثر عکس می‌گذارند.
  • داروهای آنتی‌هیستامین یا ضدحساسیت (مانند دیفن‌هیدرامین): که در رفع علائم سرماخوردگی مانند اشک‌ریزش و آبریزش بینی کاربرد دارند اما باعث خواب‌آلودگی افراد می‌شوند.
  • داروهای ضدسرفه (مانند دکسترومتورفان): زمانی که سرفه وجود دارد می‌توان از این داروها استفاده کرد که باعث سرکوب سرفه می‌شوند. داروهای ضدسرفه‌ای هم وجود دارند که خلط‌ آور هستند و باعث می‌شوند بیمار راحت‌تر سرفه کند.
  • قرص‌های سرماخوردگی بزرگسالان(ادالت کلد): این قرص‌ها ترکیبی از دو یا چند دارو هستند که اغلب شامل یک ضددرد، یک ضداحتقان و یک ضدحساسیت هستند.
 

10 نکته درباره قر‌ص‌های سرماخوردگی

  1. بزرگسالان می‌توانند هر 6-4 ساعت 2-1 قرص سرماخوردگی مصرف کنند اما نباید در طول روز، بیش از 12 قرص سرماخوردگی بخورند.
  2. بیماران با فشارخون بالا و بیماران قلبی فقط با مشورت پزشک می‌توانند این داروها را مصرف کنند. به علاوه مصرف این دارو در بیماران با نقص شدید کبدی باید با احتیاط باشد.
  3. کودکان نباید از داروهای مخصوص بزرگسالان استفاده کنند.خوشبختانه داروهای مخصوص سرماخوردگی کودکان دردسترس است.
  4. دارو را به مقدار توصیه شده (به‌وسیله پزشک یا داروساز یا ذکر شده روی جعبه) مصرف کنید نه بیشتر !
  5. دارو را همراه غذا مصرف کنید تا تحریک گوارشی کمتر شود.
  6. مصرف الکل همراه دارو خطرناک است.
  7. این دارو باعث خشکی دهان می‌شود.
  8. مصرف این دارو در بارداری و شیردهی با توصیه پزشک ممکن است.
  9. مصرف این دارو همراه سایر داروهای حاوی استامینوفن باید با احتیاط باشد چون ممکن است استامینوفن زیادی به بدن برسد.
  10. دارو را از دسترس اطفال دور نگه‌دارید و آن را در محلی دور از نور، حرارت و رطوبت قرار دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات