برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف ماریجوانای پزشکی در درمان ام اس

مصرف ماریجوانای پزشکی در درمان ام اس پزشک‌ها ابتدا دیگر درمان‌ها را به شما توصیه می‌کنند و وقتی استفاده از ماریجوانای پزشکی را توصیه می‌کنند که دیگر داروها یا درمان‌ها را امتحان کرده باشید. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که ماریجوانای پزشکی می‌تواند بعضی علائم را درمان کند
فردی که مبتلابه بیماری‌ام اس است اصولا برای تسکین درد خود یا کنترل گرفتگی‌های عضله‌های خود چیزهای زیادی را امتحان می‌کند. اما این روش‌هایی که تاکنون امتحان کرده‌اید ممکن است تسکین موردنیاز شما را فراهم نیاورده باشند. با توجه به این مسئله آیا می‌توان گفت که اکنون وقت امتحان کردن ماریجوانای پزشکی است؟ به‌طورکلی، آیا استفاده از ماریجوانای پزشکی می‌تواند یک گزینه درمانی برای شما باشد؟
یکی از افراد مبتلابه بیماری‌ام اس که از ماریجوانای پزشکی استفاده کرده است آقای زاک نام دارد که در شهر فینیکس آریزونا زندگی کند. در این ایالت از سال 2010 استفاده از ماریجوانای پزشکی قانونی شده است.
آقای زاک دارای علائمی همچون گزگز در دست‌ها و پاها، مشکلات تعادلی و درد در بالای سر و ستون فقراتش بود. علاوه بر این، او دچار احساسات فانتوم نیز بود، یعنی ناگهان یک نوشیدنی را درون دهان خالی خود حس می‌کرد، ناگهان بوی آمونیاک به مشامش می‌آمد یا صدای قطاری را می‌شنوید که واقعا وجود نداشت.
آقای زاک می‌گوید: «پس از تشخیص بیماری‌ام اس در خودم وقتی مردم با من راجع به ماریجوانای پزشکی صحبت می‌کردند وحشت و دلهره به سراغم می‌آمد. من آدمی هستم که قبلا هرگز از این چیزها استفاده نکرده بودم، اما اکنون خود را در شرف استفاده از آن می‌دیدم.»
اما بیماری‌ام اس آقای زاک در مرحله پیشرفته بود و هرروز علائم بیماری به سراغش می‌آمدند. او می‌گوید: «در حقیقت بیماری قدرت تحرک من را تحت تاثیر قرار داده بود و چشم راست من قادر به دیدن نبود. بنابراین، در این مرحله از بیماری اشتیاق فراوان به امتحان هر چیزی داشتم که بتواند به من کمک کند.»

 

علائمی که ماریجوانا درمان می‌کند

پزشک‌ها ابتدا دیگر درمان‌ها را به شما توصیه می‌کنند و وقتی استفاده از ماریجوانای پزشکی را توصیه می‌کنند که دیگر داروها یا درمان‌ها را امتحان کرده باشید. تحقیقات درزمینه تاثیر ماریجوانای پزشکی در درمان بیماری‌ام اس در مراحل اولیه است، اما بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که ماریجوانای پزشکی می‌تواند علائم زیر را درمان کند:
خشکی یا حرکت‌های عضله‌ای غیرکنترل‌شده. ماریجوانای پزشکی می‌تواند گرفتگی‌های شمارا تسکین دهد و این امکان را به شما دهد که دست‌وپاهای خود را آزادانه‌تر حرکت دهید. مثانه بیش‌ازحد فعال. آیا بیماری‌ام اس باعث می‌شود که برای دفع ادرار زیاد به توالت بروید؟ داروی ماریجوانای پزشکی می‌تواند باعث تسکین گرفتگی‌هایی شوند که شما را مجبور به دفع مکرر ادرار می‌کنند. درد عصب. استفاده از ماریجوانای پزشکی می‌تواند درد شما را کاهش دهد و درنتیجه می‌توانید خواب بهتری داشته باشید. آقای زاک می‌گوید که ماریجوانای پزشکی از حدت درد شما می‌کاهد، اما به این معنا نیست که به‌مانند آسپیرین باعث تسکین سریع درد می‌شود. آقای زاک می‌گوید: «تسکین ناشی از مصرف ماریجوانای پزشکی روز بعد از مصرف رخ نمی‌دهد. پس از استفاده از ماریجوانای پزشکی به چندین هفته نیاز است تا بدن شما دریابد که با این ماده شیمیایی جدید چه‌کار باید بکند.»

 

چگونه ماریجوانای پزشکی را مصرف می‌کنند؟

پزشک‌ها می‌گویند که ماریجوانای پزشکی را باید به‌صورت قرص یا اسپری و نه با دود کردن استفاده کنید. دکتر کوین پی هیل، استادیار دانشگاه هاروارد می‌گوید: «در تئوری، دود کردن یا کشیدن ماریجوانا باید هما تاثیر را داشته باشد که دیگر اشکال مصرف ماریجوانا دارد.» اما پزشک‌ها دود کردن ماریجوانا را توصیه نمی‌کنند، چون چنین چیزی برای ریه‌های شما مضر است. وقتی‌که ماریجوانا را به شکل دارو یا افشانه استفاده می‌کنید، پزشک شما می‌تواند روی میزان ماده شیمیایی فعال مصرف‌شده توسط شما کنترل داشته باشد.
 

خطرهای استفاده از ماریجوانای پزشکی چیست؟

دکتر هیل می‌گوید که ماریجوانا اثرات جانبی و خطرهای طولانی‌مدت دارد. این اثرات جانی و خطرهای طولانی‌مدت هم برای مصرف تفننی و هم مصرف پزشکی یکی هستند. در کوتاه‌مدت ماریجوانا باعث افزایش ضربان قلب، کاهش سرعت زمان واکنش، مشکلات تعادلی و آراستگی، گیجی، دهان خشک و خواب‌آلودگی می‌شود. دکتر هیل می‌گوید که اگر ماریجوانای پزشکی را هرروز استفاده کنید، ممکن است دچار مشکلاتی همچون مشکل در تفکرات پیچیده، اضطراب و نوسانات خلق‌وخویی شوید. آقای زاک می‌گوید که پس از مصرف ماریجوانا با تنها اثر جانبی که مواجه شد احساس گیجی در سر بود. اما او می‌گوید که چون داروهای دیگری را نیز مصرف می‌کند به‌سختی می‌توان گفت که ماریجوانا یا دیگر داروها باعث اثرات جانبی شده‌اند.
آیا ممکن است که معتاد شوم؟
دکتر هیل می‌گوید: «اکثر افرادی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند، مانند اکثر افرادی که از الکل استفاده می‌کنند دچار مشکل اعتیاد نمی‌شوند، اما برای بعضی از افراد چنین احتمالی وجود دارد که معتاد شوند.» به عقیده دکتر هیل «حدود 9 درصد از بزرگ‌سال‌ها و حدود 17 درصد از جوانانی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند معتاد می‌شوند.» بنابراین، تنها زمانی از ماریجوانا برای درمان بیماری‌ام اس خود استفاده کنید که پزشک شما مسئولیت مراقبت از شما در طول این فرایند درمانی را بر عهده گیرد.

 

آینده ماریجوانای پزشکی

اکنون ماریجوانا در بیش از 20 ایالت آمریکا قانونی است، اما تمام پزشک‌ها بر این اعتقاد نیستند که بیمار آن‌ها باید از آن استفاده کند. آقای زاک زمانی به سراغ مصرف ماریجوانای پزشکی رفت که تیم پزشکی او استفاده از آن را به او پیشنهاد دادند. آقای زاک می‌گوید: «تیم پزشکی من در مورد امتحان کردن ماریجوانا از من حمایت کردند، اما خودشان استفاده از آن را تجویز نکردند ومن را مجبور به استفاده از آن نکردند. تیم پزشکی من را به یک پزشک دیگری ارجاع دادند که با استفاده از ماریجوانای پزشکی زیاد مشکلی نداشت و من توانستم کارت استفاده از ماریجوانای پزشکی دریافت کنم.» بعضی از پزشک‌ها با این موضوع مشکل‌دارند که سازمان غذا و دارو هنوز استفاده از ماریجوانای پزشکی را برای هیچ بیماری‌ای تایید نکرده است. اما دکتر هیل می‌گوید: «دورنمای ماریجوانای پزشکی بی‌وقفه در حال تغییر است.» نشانه‌ها حالی از نظرات مثبت در مورد کارایی ماریجوانای پزشکی در درمان بیماری‌هایی همچون بیماری‌ام اس است.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات