برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی مبتلایان به ام اس

رژیم غذایی مبتلایان به ام اس چیزی به اسم رژیم غذایی ام اس که در آن بهبودی علائم اثبات شده باشد، وجود ندارد.تاثیر هیچ رژیم غذایی در تسکین علائم ام اس به اثبات نرسیده، اما مشخص شده است که بعضی از مواد غذایی اثرات مثبت و منفی در پی دارند.
طبیعی است که بخواهید برای تخفیف علائم ام اس هر کاری می توانید انجام دهید. شما به عنوان بیمار داروهایتان را می خورید و ارتباط خود را با پزشک حفظ می کنید، اما تغییر در رژیم غذایی نیز کمکی به شما می کند؟
با اینکه تاثیر هیچ رژیم غذایی در تسکین علائم ام اس به اثبات نرسیده، اما مشخص شده است که بعضی از مواد غذایی اثرات مثبت و منفی در پی دارند.
چیزی به اسم رژیم غذایی ام اس که در آن بهبودی علائم اثبات شده باشد، وجود ندارد. اکثر پزشکان خوردن غذاهای کم چرب و پر فیبر را توصیه می کنند که شبیه توصیه ای است که به عموم مردم می شود.
بطور کلی به بیماران ام اس توصیه می شود انواع میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب، مرغ و ماهی بدون پوست، مغزها و حبوبات را مصرف کنند. همچنین از موادی که فراوری شدید شده اند یا چربی اشباع بالایی دارند نیز پرهیز کنند.
 

آیا رژیم غذایی بدون گلوتن برای من خوب است؟

جدا کردن گلوتن از رژیم غذایی دربیماران مبتلا به سلیاک یک ضرورت است اما هیچ شواهدی وجود ندارد که تایید کند رژیم غذایی بدون گلوتن باعث بهبود حال بیماران مبتلا به ام اس خواهد شد.
مطالعات زیادی دریافته اند حساسیت بیماران ام اسی به گلوتن بیشتر از بقیه مردم نیست. بنابراین اگر تصمیم به خوردن غذا های بدون گلوتن دارید، احتمالا ام اس دلیل آن نخواهد بود.
 

آیا رژیم پالئو موثر است؟

این رژیم شامل گوشت کم چرب، مغزها و انواع توت هاست. این رژیم از این عقیده ناشی می شود که بدن توانایی هضم این مواد غذایی اولیه را بهتر از مواد غذایی جدیدتر مثل لبنیات و کربوهیدرات های فراوری شده دارد.
روی ارتباط این رژیم با ام اس مطالعات زیادی انجام نشده است. در یک مطالعه کوچک بیمارانی که یک سال از این روش پیروی کرده بودند نسبت به دیگران، کمتر دچار خستگی بودند. اما از آن جا که آنها ورزش، کشش و مدیتیشن نیز انجام می دادند ممکن است این تاثیر تنها مربوط به رژیم غذایی آنها نباشد.
 

رژیم غذایی مدیترانه ای

این رژیم غذایی سنتی یکی از سالم ترین رژیم ها در دنیاست. این رژیم نه تنها برای ام اس بلکه برای عموم مردم خوب است.
در این رژیم غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات، حبوبات، روغن زیتون و ماهی فراوانی خورده می شود. هنوز تحقیقاتی روی اثر این رژیم بر ام اس انجام نشده است، اما مطالعات زیادی نشان داده اند که این رژیم برای سلامت عمومی خوب است و التهابات را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل برای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای


رژیم سوانک

در این رژیم کم چربی باید روزانه کمتر از 15 گرم چربی اشباع و 20 تا 25 گرم چربی غیر اشباع مصرف کنید. این روش جدید نیست و دکتر روی سوانک، مطالعات خود را در سال 1970 بر روی این رژیم منتشر کرد. گزارش او حاکی از موفقیت بود اما از آن جایی که او در مطالعاتش مبتلایان به ام اسی را که از این برنامه پیروی نکرده اند با آنهایی که از این روش پیروی کرده اند، مقایسه نکرده است، نمی دانیم این موفقیت تا چه اندازه بوده است.
 

آیا موادی مغذی وجود دارند که به بهبودی ام اس کمک کند؟

هیچ ویتامین یا مواد معدنی نمی تواند ام اس را خاموش کند؛ البته دانشمندان در این زمینه مطالعات کمی انجام داده اند و به نتایجی نیز رسیده اند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:
 

روغن ماهی و ام اس

نتایج مطالعات روی اثر گذاری روغن ماهی بر مبتلایان به ام اس، متفاوت است.
در یک پژوهش کوچک، گروهی از مبتلایان به ام اس روزانه یک قاشق روغن ماهی به همراه اسید چرب امگا3 و ویتامین های A و D و E مصرف می کردند. همچنین به آنها توصیه شده بود که از مصرف چربی های اشباع پرهیز کنند و ماهی و سبزی زیادی میل کنند. پس از دو سال در گزارش این افراد، بروز علائم جدید یا وخامت در علائم قبلی به میزان بسیار کمی وجود داشت و تنها 12 درصد از آنها دچار عود بیماری شده بودند.
اما در پژوهش دیگر دریافت مکمل های روغن ماهی فواید واضحی ارائه نداده بود.
امگا3 ها التهاب را کاهش می دهد و به نظر می رسد درمان سالمی برای مبتلایان به ام اس محسوب می شوند. این ماده در ماهی هایی مثل سالمون، شاه ماهی، ماهی خال دار و تون وجود دارد. اگر مکمل امگا3 استفاده می کنید حتما به پزشک اطلاع دهید.
بیشتر بخوانید: آنچه که باید درباره اسیدهای چرب امگا3 بدانید

 

ویتامین D و ام اس

مطالعات نشان می دهد احتمال عود بیماری در مبتلایان به ام اس که سطح ویتامین D بالاتری دارند، کمتر است. اما هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع که ویتامین D از ام اس پیشگیری کرده یا علائم را در مبتلایان به آن خاموش می کند وجود ندارد.
مواد غذایی کمی ویتامین D دارند. مثلا ماهی و غذاهای غنی شده با ویتامین D مثل شیر، آب میوه ها و برخی محصولات جایگزین های شیر مثل شیر سویا و شیر بادام. بدن با دریافت نور آفتاب ویتامین D می سازد، اگر نور کافی دریافت نمی کنید با تجویز و صلاحدید پزشک مکمل ویتامین D مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: آیا لازم است ویتامین D مصرف کنم؟

 

ویتامین A و ام اس

در یک مطالعه امید هایی در ارتباط با تاثیر مصرف ویتامین A بر تسکین علائم ام اس مشاهده شده است، اما باید قبل از توصیه به مصرف آن مطالعات بیشتری انجام شود.
در این مطالعه که حدود 100 بیمار ام اسی حضور داشتند، برخی از آنها به مدت یک سال دوز بالایی از ویتامین A دریافت کردند. راه رفتن و استفاده از دست و بازو برای این دسته از بیماران نسبت به دسته دیگر راحت تر بود. اما در موارد عود بیماری یا ناتوانی های حاصل از بیماری هیچ منفعتی در این روش دیده نمی شد.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از بیماریها با مصرف صحیح ویتامین A

اگر مکمل مصرف می کنید با پزشک مشورت کنید. مصرف بیش از اندازه ویتامین هایی مثل A و D مشکلات جسمی به بار خواهد آورد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات