برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف قرص ضد بارداری شانس ابتلا به روماتیسم را کم می کند

مصرف قرص ضد بارداری شانس ابتلا به روماتیسم را کم می کند مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که بیش از ۷ سال قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند؛ بیماری مزمنی که با درد و ناتوانی حرکتی همراه است.
مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که بیش از ۷ سال قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند؛ بیماری مزمنی که با درد و ناتوانی حرکتی همراه است.
این مطالعه که در سوئد انجام شده و در مجله Annals of the Rheumatic Diseases به چاپ رسیده نشان داد زنانی که به مدت هفت سال یا بیشتر قرص ضد بارداری مصرف کرده اند با خطر کمتر ابتلا به آرتریت روماتوئید روبرو هستند.
محققان همچنین پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری که ممکن است تأثیری داشته باشند، هیچ اثر محافظتی در ارتباط با شیردهی کشف نکردند.
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های بدن حمله کرده و باعث بروز علائمی چون التهاب، تورم و درد مفصلی می گردد. در این بیماری مفاصل بیشتر مورد حمله قرار می گیرند بخصوص زانوها، دست ها و مچ دست ها. احتمال آسیب ریه ها، قلب، چشم ها و سایر قسمت های بدن نیز وجود دارد. زنان دو تا سه برابر بیش از مردان احتمال ابتلا به بیماری های روماتیسمی را دارند.
علاوه بر این، محققان دریافتند در مصرف کنندگان فعلی قرص ضدبارداری ۱۵ درصد و در مصرف کنندگان گذشته ۱۳ درصد احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید  کمتر بود. در این مطالعه، این تیم ارتباط احتمالی بین ابتلا به بیماری و استفاده از قرص ضدبارداری یا شیردهی به نوزاد در میان ۲, ۵۷۸ زن بالغ که حداقل یک کودک داشتند، و ۴, ۱۲۹ زن به عنوان گروه مقایسه که از جمعیت عمومی انتخاب شده بودند، را بررسی کردند. نتایج نشان داد هیچ ارتباط قابل توجهی در مورد شیردهی به نوزاد وجود نداشت؛ در مطالعات قبلی به نقش حفاظتی شیردهی در مقابل ابتلا به آرتریت روماتوئید  اشاره شده بود. اما محققان دریافتند مصرف قرص‌های ضدبارداری موجب کاهش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید  در زنان شده بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات